Proyecto acuarelaCreatividad en la enseñanza de la literatura infantil en lengua inglesa

  1. Patricia Martín Ortiz
Revista:
Papeles salmantinos de educación

ISSN: 1578-7265

Ano de publicación: 2023

Número: 27

Páxinas: 165-182

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Papeles salmantinos de educación

Resumo

The purpose of this article is to present the Watercolour Project carried out in the Faculty of Education of Ávila in the University of Salamanca in the frame of the subject Literature and Literacy studied by the students of the fourth year of the English Mención. In this project it is used a communicative, active and partici-pative methodology where students are engaged and where the main aim is to promote creativity through different activities and workshops and different group dynamics such as individual work, pair work or small groups where different intelligences are developed. Students read chidren ́s literature works, from fairy tales, illustrated books or non-fiction adapted texts which have to be acted in different ways, either narrating the story and supporting it with music, performing and changing some scenes from the book or acting the whole tale changing the end. In conclusion, it is sought that students express their creativity in several ways starting from the books. It is a really satisfactory experience because the student feels responsible of his own learning and is free to interpret the literary work and free to create his own artistic object.

Referencias bibliográficas

  • ALCOTT, L.M. (2019). Mujercitas. Barcelona: Planeta.
  • BAUM, F. El mago de Oz. (1977). Madrid: Francisco Arellano Ed.
  • BETTELHEIM, B. (1999). Psicoanálisis de los cuentos de hadas. Barcelona: Crítica.
  • BURNETT, F.H. (2014). El jardín secreto. Barcelona:Vicens Vives.
  • CARLE, E. (2022). La pequeña oruga glotona. Madrid: Kokinos.
  • CARROL, L. (1970) Alicia en el país de las maravillas.Madrid: Alianza.
  • DAHL, R. (2008). Cuentos en verso para niños perversos. Madrid: Alfaguara.(2002) Charlie y la fábrica de chocolate.Madrid: Alfaguara.(2006) Las brujas. Madrid: Alfaguara.(2014) Matilda. Madrid: Alfaguara.
  • DICKENS, CH. (2013) Cuento de Navidad. Barcelona:Vicens Vives.
  • ENDE, M. (2016) La historia interminable.Madrid: Alfaguara.
  • HAZARD, P. (1964). Los libros, los niños y los hombres. Barcelona: Juventud.
  • HAMILTON, V. (2006) The Planet of Junior Brown. Aladdin.
  • KIPLING, R. (2017). El libro de la selva. Madrid: Anaya.
  • LIONNI, L. (2020). Frederick. Pontevedra:Kalandraka.
  • LODI, M. (2023) Comenzar por el niño.Pontevedra: Kalandraka.
  • LOFTING, H. (1998). La historia delDoctor Dolittle. Madrid: Espasa.
  • MACKEE, D. (2023) Elmer. Madrid: Penguin.
  • MILNE, A.A. (2017) Winnie the Pooh. Ishy Press.
  • PATERSON, K. (2005). La gran Gilly Hopkins.Madrid: Alfaguara.
  • PORTER, E. (2014). Pollyanna.Córdoba: Toromítico.
  • RODARI, G. (2008). Cuentos por teléfono. Barcelona: Juventud.
  • ROSEN, M. (2001). Vamos a cazar un oso. Madrid: Ekare.
  • STENDAK, M. (2020). Donde viven los monstruos.Pontevedra: Kalandraka.
  • STEVENSON, R.L. (1980). La isla del tesoro.Barcelona: Bruguera.(2017) Jardín de versos para niños.Madrid: Hiperión.
  • TAGORE, R. (1919). Morada de paz. Madrid: Fontanet.
  • TAYLOR, M. (2021). Lloro por la tierra.Vintage Español.
  • TOLKIEN, J.R.R. (2022).El Hobbit.Minotauro.
  • TRAVERS, P.L. (2014). Mary Poppins. Madrid: Alianza.
  • VAN ALLSBURG, C. (2011). The mysteries of Harry Burdick.Anderson Press.
  • WHITE, E.B. (2017). La telaraña de Carlota. Barcelona:Destino.
  • WILDE, O. (2021) Cuentos. Madrid:Austral.
  • ZAVALLONI, G. (2021).I diritti natural di babine e bambini. Fulmino.