La música de Jazz en femenino. Proyección profesional, ecosistemas educativos y gestión cultural en España

  1. Juan Manuel CANTOS RUIZ 1
  2. Sara GONZÁLEZ GUTIÉRREZ 1
  3. Javier MERCHÁN SÁNCHEZ-JARA 1
  4. Ludovica MASTROBATTISTA 2
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

  2. 2 Instituto de Estudios Medievales, Renacentistas y de Humanidades Digitales
Journal:
Popular Music Research Today: revista online de divulgación musicológica

ISSN: 2659-6482

Year of publication: 2023

Volume: 5

Issue: 1

Pages: 7-29

Type: Article

DOI: 10.14201/PMRT.31313 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Popular Music Research Today: revista online de divulgación musicológica

Abstract

The main purpose of this paper is to analyze the situa-tion of women in jazz music in Spain from a multidimensional approach. To this end, it studies the process of institutionalization of jazz from a gender perspective, addressing the role of formal and non-formal educa-tional ecosystems as agents promoting the visibility and universalization of the presence of women in a musical style traditionally reserved for the male sphere. From this perspective, we study the factors and contexts that condition how women musicians approach their careers within the jazzgenre and their presence as singers, instrumentalists, producers, and cultural managers in the music industry. For this purpose, it analyses the presence of women in the most important festivals on the Spanish jazz scene. The study leads to the conclusion that, although it is true that the insertion of women in the educational environment of jazz music is notorious and comparable to that of men, in the field of creation and performance, inequalities and imbalances are perpetuated that are due to atavistic issues, whose powerful synergies require strategic guidelines and specific actions to reverse this situation.

Bibliographic References

  • Ake, D. (2002). Jazz cultures. University of California Press.
  • Asociación de Mujeres de la Industria de la Música (MIM). (2021). Estudio de género en la industria de la música en España. https://asociacionmim.com/wp-content/uploads/2021/05/Estudio-resumen-ejecutivo-confidencial-MIM-febrero-2021.pdf
  • Barrios-Ruano, F., & Muñoz-Muñoz, A. M. (2021). Las mujeres en el sonido: androcentrismo en la industria musical. Artseduca, (30), 157-169. http://dx.doi.org/10.6035/artseduca.5797
  • Berendt, J. E., & Huesmann, G. (2009). Jazz Book: From Ragtime to the 21st Century. Chicago Review Press.
  • Bolaño-Amigo, M. E. (2015). Los sesgos de género a través del currículum oculto de educación musical. RES: Revista de Educación Social, (21), 300-314.
  • Boornazian, J. (2022). Mary Lou Williams and the role of gender in Jazz: How can Jazz culture respect women’s voices and break down barriers for women in Jazz while simultaneously acknowledging uncomfortable histories? Jazz Education in Research and Practice, 3(1), 27-47. https://doi.org/10.2979/jazzeducrese.3.1.03
  • Buscatto, M. (2021). Women in Jazz: Musicality, femininity, marginalization. Routledge.
  • Carrasco-Bengoa, C. (2006). La economía feminista: Una apuesta por otra. Estudios sobre Género y Economía, 15, 29-62.
  • Contreras-Medina, F. R. (2008). Perspectivas feministas en el conocimiento y la actividad mediática. En T. Núñez, & F. Loscertales (Eds.), Los medios de comunicación con mirada de género (pp. 27-60). Instituto Andaluz de la Mujer.
  • Dobbins, B. (1988). Jazz and academia: Street music in the ivory tower. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 96, 30-41. http://www.jstor.org/stable/40318208
  • Entidad de la Diversidad de las Expresiones Culturales Sector de Cultura-Unesco. (2019). Igualdad de género. https://es.unesco.org/creativity/sites/creativity/files/gender_sp_web.pdf
  • Escrich-Bayón, M. (2012). 10 años de Jazz en el Conservatorio Superior de Navarra. Presente y futuro de la planificación pedagógica. [Trabajo de Fin de Máster]. Repositorio institucional de la Universidad Pública de Navarra. https://hdl.handle.net/2454/14980
  • Farrell, M. (2003). Las mujeres, a ritmo de Jazz. Dossiers Feministes, (7), 33-43. https://raco.cat/index.php/DossiersFeministes/article/view/102464
  • García-Gil, D. (2017). Mujer, Educación y Conservatorio: un relato de vida. DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades, (12), 171-190. https://doi.org/10.30827/dreh.v0i12.6788
  • Gradín Rodríguez, M. T. (2014). Seminario Permanente de Jazz de Pontevedra: un modelo alternativo de enseñanza del Jazz. [Trabajo de Fin de Máster, Universidad Pública de Navarra]. Repositorio institucional de la Universidad Pública de Navarra. https://hdl.handle.net/2454/14603
  • Green, L. (2001). Música, género y educación. Ediciones Morata.
  • Guarinos, V. (2008). Mujer, radio y canción de consumo. En T. Núñez, & F. Loscertales (Eds.), Los medios de comunicación con mirada de género (pp. 221-240). Instituto Andaluz de la Mujer.
  • Hendricks, K. S. (2014). Changes in self-efficacy beliefs over time: Contextual influences of gender, rank-based placement, and social support in a competitive orchestra environment. Psychology of Music, 42(3), 347-365. https://doi.org/10.1177/0305735612471238
  • Iglesias, I. (2015). A contratiempo: una breve historia del Jazz en España. En J. Ruesga (Ed.), Jazz en español: derivas hispanoamericanas (pp. 177-212). CulturArts Música. Generalitat Valenciana.
  • Lamb, R., Dolloff, L. A., & Howe, S. W. (2002). Feminism, feminist research and gender research in music education. En R. Colwell, & C. Richardson (Eds.), The new handbook of research on music teaching and learning: A project of the Music Educators National Conference (pp. 648-674). Oxford University Press.
  • Loizaga-Cano, M. (2005). Los estudios de género en la educación musical. Revisión crítica. Musiker. Cuadernos de Música, (14), 159-172.
  • Martínez-Berriel, S. (2011). El género de la música en la cultura global. Trans: Transcultural Music Review/Revista Transcultural de Música, (15), 1-17.
  • McAndrew, S., & Widdop, P. (2021). ‘The man that got away’: gender inequalities in the consumption and production of Jazz. European Journal of Cultural Studies, 24(3), 690-716. https://doi.org/10.1177/13675494211006091
  • McKeage, K. (2014). Where Are All The Girls? Women In Collegiate Instrumental Jazz. GEMS (Gender, Education, Music, and Society), the on-line journal of GRIME (Gender Research in Music Education), 7(3). https://doi.org/10.5561/gems.v7i3.5207
  • Merchán Sánchez-Jara, J., & Navarro Cáceres, M. (2020). La música Jazz en la Institución Educativa: un viaje de traslación de la periferia al corazón del canon de la música culta en occidente. Popular Music Research Today: Revista Online de Divulgación Musicológica, 2(2), 5-31. https://doi.org/10.14201/pmrt.22400
  • Moreno-Fernández, S. (2019). El estudio de las celebraciones musicales en España y Portugal: explorando nuevas perspectivas. Trans: Transcultural Music Review/Revista Transcultural de Música, (23), 1-15.
  • Ochoa, J. S. (2010). Los discursos de superioridad del Jazz frente a otras músicas populares contemporáneas. El Artista, (7), 11-27.
  • Orozco, A. P. (2005). Economía del Género y Economía Feminista: conciliación o ruptura. Revista Venezolana de Estudios de la Mujer, 10(24), 43-63.
  • Ramos-López, P. (2003). Feminismo y música. Nancea.
  • Real Decreto 617/1995, de 21 de abril, por el que se establecen los aspectos básicos del currículo del grado superior de las enseñanzas de Música y se regula la prueba de acceso a estos estudios, https://www.boe.es/eli/es/rd/1995/04/21/617
  • Rodríguez-Rosales, I. (2006). Educación de las mujeres en el siglo XIX o la construcción de la identidad doméstica. Encuentro, (73), 97-108. https://doi.org/10.5377/encuentro.v0i73.3723
  • Setuain, M. y Noya, J. (2010). Género sinfónico. La participación de las mujeres en las orquestas profesionales españolas. Informe MUSYCA. Universidad Complutense de Madrid.
  • Soler-Campo, S. (2018). Cuestiones de género: mujeres en la historia de la música. ArtsEduca, (19), 84-101. https://www.e-revistes.uji.es/index.php/artseduca/article/view/2792
  • Soler Campo, S., & Saneleuterio, E. (2022). Estudiar música y dedicarse a ello. ¿Qué factores dificultan el camino a la profesionalización a las mujeres músicas? ArtsEduca, (31), 129-141. https://doi.org/10.6035/artseduca.5944
  • Van-Vleet, K. (2021). Women in Jazz Music: A Hundred Years of Gender Disparity in Jazz Study and Performance (1920-2020). Jazz Education in Research and Practice, 2(1), 211-227. https://doi.org/10.2979/Jazzeducrese.2.1.16
  • Vera-Cifras, M. (2018). Mujeres en el Jazz en Chile. Modelización, régimen simbólico y trayectorias de género. Revista Musical Chilena, 72(229), 79-106. https://dx.doi.org/10.4067/s0716-27902018000100079
  • Vernia-Carrasco, A. M. (2019). La atención a la diversidad de género en la formación musical: responsabilidad docente. Cuestiones de Género: de la Igualdad y la Diferencia, (14), 629-642. https://doi.org/10.18002/cg.v0i14.5573
  • Viñuela-Suárez, L. (2003). La construcción de las identidades de género en la música popular. Dossiers feministes, (7), 11-31, https://raco.cat/index.php/DossiersFeministes/article/view/102462
  • Wehr, E. L. (2016). Understanding the experiences of women in Jazz: A suggested model. International Journal of Music Education, 34(4), 472-487. https://doi.org/10.1177/0255761415619392