Estereotipo, figura y clichéel pirata a través de los siglos. De Long John Silver a Jack Sparrow
-
1
Universidad de Salamanca
info
ISSN: 1577-6921
Year of publication: 2018
Issue: 34
Type: Article
More publications in: Tonos digital: revista de estudios filológicos
Abstract
Myths and figures created in literature have undergone, since the 20th century and still in the 21st, shifts to other forms of fiction such as cinema, television, comic and videogames. This phenomenon, which is called transmediality, is not a simple change of format, since literary works and characters are modified by these new media, due to their own and idiosyncratic features (or characteristics). This is the case of a Romantic figure: the pirate. Born as a symbol of freedom, rebellion and masculinity, the bucaneer has come to our days like a fictional figure. However, it has endured noticeable and significative changes in its conception; not because of new literary contributions, but because of the many traslations to the new and modern media. This research aims to show the evolution of the fictional pirate since Romanticism to our days. To do so, we will take Treasure Island by Robert Louis Stevenson as first reference, and the Pirates of the Caribbean saga as the last one. The target of this research is to highlight the Romantic nature of the pirate as a myth from the 19th century, and to prove that this vision is still alive. Moreover, we will try to demonstrate the folkloric cliché built around the bucaneer’s figure, which we consider inseparable from it.
Funding information
sublimación (que ya dejaron asentado Byron o Espronceda, entre otros, en el s. XIX romántico), el pirata roba, mata y saquea porque tales acciones son inherentes a su espíritu rebelde e indomable. Y, en muchas ocasiones, Jack Sparrow ha robado, matado, saqueado y, sobre todo, embaucado para conseguir sus propósitos. Aun así, nadie diría que el capitán es un hombre malvado. De hecho, su «buen fondo» es un motivo recurrente en las cuatro películas y, si el público tuvo duda alguna vez de la integridad moral del pirata, sus dudas se disiparon cuando en múltiples ocasiones vemos a Sparrow realizando buenas y desinteresadas obras por los demás, llegando incluso a hacer verdaderos sacrificios y a renunciar a aspiraciones que llevaba toda la vida buscando. Hay un ejemplo por cada filme: Will Turner, que odia a los piratas, es capaz de poner su vida en peligro por salvar a Jack de la horca, alegando que «es un buen hombre»; tras intentar huir, cobardemente, de la Perla negra durante el ataque del kraken, Jack vuelve para salvar a sus amigos, aun pudiendo haberse puesto a salvo; con Will Turner moribundo, Jack, que estaba a punto de asesinar a Davy Jones para sucederle en la capitanía del Holandés errante10, otorga ese cargo a su amigo, para salvarle la vida; frente a la Fuente de la juventud, con el hechizo preparado para vivir tal vez para siempre, Jack prefiere dar de beber a su amiga Angélica, que acaba de envenenarse con la espada ponzoñosa de Barbossa, y así salvarla de la muerte.Funders
Bibliographic References
- Barrie, James M. (1911). Peter Pan y Wendy. (Ed. del Centenario). Barcelona: Blume.
- Cawelti, John G. (1976). Adventure, Mystery, and Romance. Formula Stories as Art and Popular Culture [Aventura, misterio y romance. Fórmulas de historias en el arte y la cultura populares]. Chicago (IL): University of Chicago.
- Frers, Ernesto (2008). Más allá del legado pirata. Historia y leyenda de la piratería. Barcelona: Robinbook.
- Homero (2005). Odisea. Ed. Antonio López Eire. Madrid: Espasa Calpe.
- Mackie, Erin (2005). Welcome to the Outlaw: Pirates, Maroons and Caribbean Countercultures. Cultural Critique, 59, 24-62.
- Oda, Eiichiro (1997). One Piece. Madrid: Planeta DeAgostini.
- Stevenson, Robert Louis (1883). La isla del tesoro. Ed. Juan Antonio Molina Foix (2003). Madrid: Cátedra.