Principales hitos en la historia de las artes visuales en HondurasDe las vanguardias modernas al arte relacional

  1. Gabrirel Galeano 1
  1. 1 Universidad Nacional Autónoma de Honduras
    info

    Universidad Nacional Autónoma de Honduras

    Tegucigalpa, Honduras

    ROR https://ror.org/03xyve152

Revista:
AACA Digital: Revista de la Asociación Aragonesa de Críticos de Arte

ISSN: 1988-5180

Any de publicació: 2017

Número: 40

Tipus: Article

Altres publicacions en: AACA Digital: Revista de la Asociación Aragonesa de Críticos de Arte

Resum

Modernity in the visual arts in Honduras began with Pablo Zelaya Sierra, had its peak with the artists of “El Taller de la Merced” and concluded with the generation of the nineties in the twentieth century. Subsequently, an extensive process of transformation emerged in the artistic practice which was marked by alternating the values of relational aesthetics and the denial of the pictorial tradition. This period was characterized by the experimentation and introduction of digital media in visual narratives; the detachment from the iconic image, a fundamental trait of the pictorial representation, and its replacement by a complex network of creation strategies closer to relational action.

Referències bibliogràfiques

  • Becerra, Longino & López (1991), Pablo Zelaya Sierra: vida y trayectoria artística, Tegucigalpa: Baktum.
  • Braudillard, Jean (2006), El complot del arte: ilusión y desilusión estéticos, Buenos Aires: Editorial Amorrortu.
  • Bourriaud, Nicolas (2008), Estética relacional, Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.
  • Jiménez, Nekane (2008), "De la fotografía documental al documento digital”, Revista de estudios de comunicación Zer Nº25: Bilbao, 179-196.
  • Lanza, Carlos, & Caballero (2007), Contrapunto de la forma: Ensayos críticos sobre arte hondureño y centroamericano, Tegucigalpa: Editorial Cultura.
  • Latorre, Jorge (2012), “Fotografía y Arte: Encuentros y Desencuentros”. Revista de comunicación 11: Piura,24-50.
  • Lyotard, Jean (2009), La postmodernidad: (explicada a los niños), Barcelona: Gedisa Editorial.
  • López, Víctor, Los fundadores del Taller la Merced, (2011). Recuperado el 05 de Julio de 2015, de http://victorlp3z.blogspot.com/2011/02/fundadores-del-taller-la-merced.html.
  • Nagi- Maholy, Laszlo (1925), Painting photography, Vol. 8 de los libros de la Bauhaus, Munich.
  • Paredes, Rigoberto. (1989). “El que no arriesga no gana”, Tegucigalpa: El Heraldo.
  • Villafañe, Justo (2006), Introducción a la teoría de la imagen, Madrid, España: Ediciones Pirámide.