Arroyo de las Almas (La Fregeneda, Salamanca)un nuevo sitio con arte paleolítico al aire libre

  1. Vázquez Marcos, Carlos 1
  2. Reis, Mário 2
  1. 1 Universidad de Salamanca, España
  2. 2 Fundação Côa Parque, Portugal
Aldizkaria:
Trabajos de Prehistoria

ISSN: 0082-5638

Argitalpen urtea: 2019

Alea: 76

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 138-146

Mota: Artikulua

DOI: 10.3989/TP.2019.12230 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Trabajos de Prehistoria

Laburpena

The open-air rock art collection of Arroyo de las Almas, located next to the confluence of the Águeda and Duero rivers, has at least 600 engraved motifs with a long temporal sequence that runs from the Upper Palaeolithic to the present. We present for the first time the 21 recorded Palaeolithic motifs, all engraved by incision, and belonging to the Magdalenian period.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Alcolea, J. J. y Balbín, R. de 2006: Arte paleolítico al aire libre.El yacimiento rupestre de Siega Verde, Salamanca.Arqueología en Castilla y León. Memorias 16, Junta de Castilla y León. Valladolid
  • Alcolea, J. J. y Balbín, R. de 2008: “El yacimiento rupestre de Siega Verde, Salamanca. Una visión de síntesis”. En R. de Balbín (ed.): Arte prehistórico al aire libre en el sur de Europa. Junta de Castilla y León. Valladolid: 57-87.
  • Aubry, T. (ed.). 2009: 200 séculos da história do Vale do Côa: incursões na vida quotidiana dos caçadores-artistas do Paleolítico. Trabalhos de Arqueologia 52. IGESPAR. Lisboa.
  • Aubry, T. 2015: “Peuplement de l’intérieur de la Péninsule Ibérique pendant le Paléolithique supérieur: où en est-on?”. ARPI 03 Extra. Homenaje a Rodrigo de Balbín Behrmann: 20-31.
  • Bahn, P. 2015: “Open-air Ice Age art: the history and reluctant acceptance of an unexpected phenomenon”. En P. Bueno y P. G. Bahn (eds.): Prehistoric Art as Prehistoric Culture.Studies in Honour of Professor Rodrigo de Balbín-Behrmann. Archaeopress. Oxford: 79- 92.
  • Balbín, R. de (ed.) 2008: Arte prehistórico al aire libre en el Sur de Europa.Serie Actas. Junta de Castilla y León. Valladolid.
  • Baptista, A. M. 1999: No tempo sem tempo: A arte dos caçadores paleolíticos do Vale do Côa.Com uma perspectiva dos ciclos rupestres pós-glaciares.Parque Arqueológico do Vale do Côa/Centro Nacional de Arte Rupestre. Vila Nova de Foz Côa.
  • Baptista, A. M. 2009: O paradigma perdido.O Vale do Côa e a Arte Paleolítica de Ar Livre em Portugal. Afrontamento. Lisboa.
  • Baptista, A. M. y Reis, M. 2011: “A rocha gravada de Redor do Porco. Um novo sítio com arte paleolítica de ar livre no rio Águeda (Escalhão, Figueira de Castelo Rodrigo)”. Côavisão 13: 15-20.
  • Bueno, P.; Balbín, R. de. y Alcolea, J. J. 2008: “Estilo V en el ámbito del Duero: cazadores finiglaciares en Siega Verde (Salamanca)”. En R. Balbín (ed.): Arte prehistórico al aire libre en el Sur de Europa.Junta de Castilla y León. Valladolid: 259-286.
  • Figueiredo, S.; Nobre, L.; Xavier, P.; Gaspar, R. y Carrondo, J. 2016: “First approach to the chronological sequence of the engraved stone plaques of the Foz do Medal alluvial terrace in Trás-os-Montes, Portugal”. ARPI 04 Extra. Homenaje a Rodrigo de Balbín Behrmann: 64-77.
  • Figueiredo, S.; Xavier, P.; Silva, A.; Neves, D. y Domínguez, I. 2014: “The Holocene transition and post-palaeolithic rock art from the Sabor Valley (Trás-os-Montes, Portugal)”. En M. A. Medina-Alcaide, A. J. Romero Alonso, R. M. Ruiz-Márquez y J. L. Sanchidrián Torti (eds.): Sobre rocas y huesos: las sociedades prehistóricas y sus manifestaciones plásticas. Imprenta Luque. Córdoba: 193-203.
  • Garate, D.; Rios Garaizar, J.; Pérez, R.; Rojas, R. y Santonja, M. 2016: “Arte rupestre paleolítico al aire libre en el paraje de La Salud (valle del Tormes, Salamanca)”. Zephyrus 77: 15-29.
  • García Diez, M. y Cacho, C. 2015: “Beyond Leroi-Gourhan’s Style IV: portable art at La Peña de Estebanvela Rock-shelter (Segovia, Spain)”. Journal of Anthropology and Archaeology 3 (1): 23-36.
  • Leroi-Gourhan, A. 1971. Préhistoire de l’art occidental. Éditions d’Art Lucien Mazenod. Paris.
  • Reis, M. 2012: “Mil rochas e tal...!: Inventário dos sítios da arte rupestre do vale do Côa”. Portvgalia 33: 5-72.
  • Reis, M. 2013: “Mil rochas e tal...!: Inventário dos sítios da arte rupestre do vale do Côa (2º parte)”. Portvgalia 34: 5-68.
  • Reis, M. 2014: “Mil rochas e tal…: Inventario dos sítios da arte rupestre do vale do Côa (conclusão)”. Portvgalia 35: 17-59.
  • Reis, M. y Vázquez Marcos, C. 2015: “Arte rupestre en la frontera hispano-portuguesa: cuenca del río Águeda”. ARPI 03 Extra. Homenaje a Rodrigo de Balbín Behrmann: 32-43.
  • Ripoll, S. y Municio, L. (eds.) 1999: Domingo García.Arte Rupestre Paleolítico al aire libre en la meseta castellana. Arqueología en Castilla y León. Memorias 8. Junta de Castilla y León. Valladolid.
  • Rivero, O. y Sauvet, G. 2014: “Defining Magdalenian cultural groups in Franco-Cantabria by the formal analysis of portable artworks”. Antiquity 88 (339): 64-80.
  • Santos, A. T. P. S. C. 2017: A arte paleolítica ao ar livre da bacia do Douro à margem direita do Tejo: uma visão de conjunto. Tesis doctoral, Universidad de Porto. http://hdl.handle.net/10216/109327
  • Santos, A. T.; Aubry, T.; Barbosa, A. F.; García Diez, M. y Sampaio, J. D. 2018: “O final do ciclo gráfico paleolítico do Vale do Côa: A arte móvel do Fariseu (Muxagata, Vila Nova Foz Côa)”. Portvgalia 39: 5-96.
  • Teixeira, J. C. y Sanches, M. J. 2017: “O abrigo rupestre da foz do rio Tua no contexto da arte paleolítica e pós-paleolítica do Noroeste da Península Ibérica”. Portvgalia 38: 9-48.
  • Vázquez Marcos, C. 2014: “Análisis estadístico del caballo en el sitio de Siega Verde”. En M. S. Corchón y M. Menéndez (eds.): Cien años de arte rupestre paleolítico.Universidad de Salamanca. Salamanca: 273-283.
  • Vázquez Marcos, C. 2015: “Análisis estadístico de las grafías figurativas zoomorfas de cabras grabadas en el sitio arqueológico de Siega Verde (Serranillo, Salamanca, España)”. En H. Collado y J. G. Arranz (eds.): Actas del XIX International Rock Art Conference.IFRAO. ARKEOS 37. Cáceres: 847-862.
  • Vázquez Marcos, C. 2017: “Despieces ventrales ‘en M’ en las representaciones peninsulares de équidos superopaleolíticos”. Sautuola XIX: 471-500.
  • Welker, W. 2016: “First Palaeolithic rock art in Germany: engravings on Hunsrück slate”. Antiquity 90 (349): 32-47.