Arroyo de las Almas (La Fregeneda, Salamanca)un nuevo conjunto con arte rupestre en la cuenca del Duero

  1. Reis, Mário 1
  2. Vázquez Marcos, Carlos 2
  1. 1 Universidade de Coimbra
    info

    Universidade de Coimbra

    Coímbra, Portugal

    ROR https://ror.org/04z8k9a98

  2. 2 Universidad de Salamanca; CEM (Centro de Estudios Mirobrigenses)
Journal:
Complutum

ISSN: 1131-6993 1988-2327

Year of publication: 2019

Volume: 30

Issue: 2

Pages: 223-245

Type: Article

DOI: 10.5209/CMPL.66333 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Complutum

Abstract

The open-air rock art site of Arroyo de las Almas, in the municipality of La Fregeneda (Salamanca), was discovered by the authors of this text in September 2015. The survey and documentation work carried out in the months following the first discoveries, with the aim of getting to know the site in a precise manner, led us to new and relevant artistic evidences, both Palaeolithic and Postpalaeolithic. As a result of these archaeological works, four different engraved settings have been distinguished in the site, located in the stream and in several of its main tributaries, with 24 schist rocks decorated with approximately 600 engraved motifs. The aim of the present text is to provide a detailed description of the geomorphological and landscape environment of this new ensemble, along with a first and general introduction of its graphic repertoire for each of the four cultural and chronological registered periods: Upper Palaeolithic, Late Prehistory, Iron Age and Modern Age.

Bibliographic References

  • Alcolea, J. J.; Balbín, R. (2006): Arte Paleolítico al Aire Libre. El yacimiento rupestre de Siega Verde. Junta de Castilla y León, Salamanca.
  • Alcolea, J. J.; Balbín, R. (2008): El Yacimiento Rupestre de Siega Verde, Salamanca. Una visión de síntesis. En Balbín, R. (ed.) (2008), Arte Prehistórico Al Aire Libre en el Sur de Europa: 57-87. Junta de Castilla y León, Salamanca.
  • Aubry, T. (ed.) (2009a): 200 séculos da história do Vale do Côa: Incursões na vida quotidiana dos caçadores artistas do Paleolítico. IGESPAR, Lisboa.
  • Aubry, T. (2009b): Enquadramento geográfico. En Aubry 2009a: 21-27.
  • Aubry, T. (2015): Peuplement de l’intérieur de la Péninsule Ibérique pendant le Paléolithique supérieur: où en est-on? ARPI, 03 Extra: 20-31.
  • Aubry, T.; Gameiro, C.; Santos, A.; Luís, L. (2017): Existe Azilense em Portugal? Novos dados sobre o tardiglaciar e o pré-boreal no Vale do Côa. En Arnaud, J. M.; Martins, A. (eds.) (2017), Arqueologia em Portugal. 2017 – Estado da Questão: 403-418. Associação dos Arqueólogos Portugueses, Lisboa.
  • Balbín, R.; Alcolea, J. J.; Santonja, M.; Pérez, R. (1991): Siega Verde (Salamanca). Yacimiento artístico paleolítico al aire libre. En Santonja, M. (ed.) (1991), Del Paleolítico a la Historia: 33-48. Museo de Salamanca, Salamanca.
  • Baptista, A. M. (1999): No tempo sem tempo: A arte dos caçadores paleolíticos do Vale do Côa. Com uma perspectiva dos ciclos rupestres pós-glaciares. Parque Arqueológico do Vale do Côa/Centro Nacional de Arte Rupestre, Vila Nova de Foz Côa.
  • Baptista, A. M. (2009): O paradigma perdido. O Vale do Côa e a Arte Paleolítica de Ar Livre em Portugal. Afrontamento, Lisboa.
  • Baptista, A. M. (2012): El Arte Paleolítico en Portugal. En Escobar, I.; Rodríguez, B. (eds.) (2012): Arte sin artistas: una mirada al Paleolítico: 305-338. Museo Arqueológico Regional, Alcalá de Henares, Madrid.
  • Baptista, A. M.; Reis, M. (2008): Prospecção da arte rupestre no Vale do Côa e Alto Douro Português: ponto da situação em Julho de 2006. En Balbín, R. (ed.) (2008), Arte Prehistórico Al Aire Libre en el Sur de Europa: 145-192. Junta de Castilla y León, Salamanca.
  • Baptista, A. M., Reis, M. (2011): A rocha gravada de Redor do Porco. Um novo sítio com arte paleolítica de ar livre no rio Águeda (Escalhão, Figueira de Castelo Rodrigo). Côavisão, 13: 15-20.
  • Benito del Rey, L. (1970): Monumento rupestre de Vilvestre (Salamanca). Zephyrus, 21-22: 161-170.
  • Benito del Rey, L.; Grande del Brío, R.; Sánchez, M. (1993): La Mesa de Los Curas. Un santuario rupestre prehistórico en La Fregeneda (Salamanca). Zephyrus, 46: 315-318.
  • Bueno, P.; Balbín, R. (2016): De cazadores a productores. Transiciones y tradiciones. Del neolític a l’edat del bronze en el Mediterrani occidental. Estudis en homenatge a Bernat Martí Oliver: 465-480. Servicio de Investigación Prehistórica del Museo de Prehistoria de Valencia, Serie de Trabajos Varios, 119, Valencia.
  • Bueno, P.; Balbín, R.; Alcolea, J. J. (2008): Estilo V en el ámbito del Duero: Cazadores finiglaciares en Siega Verde (Salamanca). En Balbín, R. (ed.) (2008), Arte Prehistórico Al Aire Libre en el Sur de Europa: 259-286. Junta de Castilla y León, Salamanca.
  • Collado, H. (2008): Arte rupestre prehistórico en Extremadura: 1997-2006. En Balbín, R. (ed.) (2008), Arte Prehistórico Al Aire Libre en el Sur de Europa: 287-322. Junta de Castilla y León, Salamanca.
  • Collado, H.; García, J. J. (2007): Corpus de Arte Rupestre en Extremadura. Vol. II. Arte Rupestre en la Zepa de la Serena. Junta de Extremadura, Mérida.
  • Corchón, M. S.; Valladas, H.; Bécares, J.; Arnold, M.; Tisnerat, N.; Cachier, H. (1996): Datación de las pinturas y revisión del arte paleolítico de Cueva Palomera (Ojo Guareña, Burgos, España). Zephyrus, 49: 37-60.
  • D’Errico, F. (1994): L’art gravé azilien. De la technique à la signification. C. N. R. S., Paris.
  • Ferreira, A. B. (1978): Planaltos e Montanhas do Norte da Beira: Estudo de Geomorfologia. Centro de Estudos Geográficos, Lisboa.
  • Figueiredo, S.; Xavier, P.; Silva, A.; Neves, D.; Domínguez, I. (2014): The Holocene transition and post-palaeolithic rock art from the Sabor Valley (Trás-os-Montes, Portugal). En Medina-Alcaide, M. A., Romero-Alonso, A. J., Ruiz-Márquez, R. M., Sanchidrián-Torti, J. L., (eds.) (2014): Sobre rocas y huesos: las sociedades prehistóricas y sus manifestaciones plásticas: 193-203. Imprenta Luque.
  • Figueiredo, S.; Nobre, L.; Xavier, P.; Gaspar, R.; Carrondo, J. (2016): First approach to the chronological sequence of the engraved stone plaques of the Foz do Medal alluvial terrace in Trás-os-Montes, Portugal. ARPI, 04 Extra: 64-77.
  • Garcês, S. (2017): Cervídeos: Símbolos e Sociedade nos primórdios da agricultura no Vale do Tejo. Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Vila Real.
  • García-Diez, M.; Cacho, C. (2015): Beyond Leroi-Gourhan’s Style IV: portable art at La Peña de Estebanvela Rock-shelter (Segovia, Spain). Journal of Anthropology and Archaeology, 3 (1): 23-36.
  • García-Medina, C. (2014): El arte popular de los pastores salmantinos. Instituto de las Identidades/Diputación de Salamanca, Salamanca.
  • Luís, L. (2015): Uma arte da guerra. O vale do Côa no final no I Milénio a.C. En Lee, S.; Baptista, A. M.; Fernandes, A. P. B. (eds.): Arte Rupestre do Vale do Côa: 91-114. Ulsan Petroglyph Museum, Ulsan.
  • Maida, G.; García-Diez, M.; Pastoors, A.; Terberger, T. (2018): Palaeolithic art at Grotta di Cala dei Genovesi, Sicily: A new chronology for mobiliary and parietal depictions. Antiquity, 92 (361): 38-55.
  • Martín-Valls, R. (1998): La Edad del Hierro. En Martín Rodríguez, J. L. (ed.) (1998): Historia de Salamanca. Vol. 1. Prehistoria y Edad Antigua: 123-178. Centro de Estudios Salmantinos, Salamanca.
  • Martín-Valls, R.; Carnicero, F. R. (2008): Las insculturas del castro de Yecla de Yeltes: nuevas perspectivas para su estudio. En Álvarez-Sanchís, J. R. (ed.) (2008), Arqueología Vettona. La Meseta Occidental en la Edad del Hierro. Zona Arqueológica, 12: 232-251. Museo Arqueológico Regional, Alcalá de Henares, Madrid.
  • Neves, D.; Figueiredo, S. (2015): Quinhentas placas gravadas da Idade do Ferro do sítio fortificado do Castelinho (Nordeste Portugal): temas figurados e padrões de distribuição. En Collado, H.; García-Arranz, J. J. (eds.) (2015): XIX International Rock Art Conference IFRAO 2015. Symbols in the Landscape: Rock Art and Its Context: 1589-1606. Instituto Terra e Memória, Tomar.
  • Pérez, P. P. (2011): La geología del yacimiento de Siega Verde. En Fernández-Moreno, J. J. ; Burón, M. (eds.) (2011): Siega Verde. Arte Paleolítico al Aire Libre: 20-25. Junta de Castilla y León, Salamanca.
  • Reis, M. (2011): Prospecção da arte rupestre do Côa: Ponto da situação em Maio de 2009. En Rodrigues, M. A.; Lima, A. C.; Santos, A. T. (eds.) (2011): Actas do V Congresso de Arqueologia – Interior Norte e Centro de Portugal: 11-123. Caleidoscópio/Direcção Regional de Cultura do Norte, Porto.
  • Reis, M. (2012) Mil rochas e tal...!: Inventário dos sítios da arte rupestre do vale do Côa. Portvgalia, 33: 5-72.
  • Reis, M. (2013): Mil rochas e tal...!: Inventário dos sítios da arte rupestre do vale do Côa (2º parte). Portvgalia, 34: 5-68.
  • Reis, M. (2014): Mil rochas e tal…: Inventario dos sítios da arte rupestre do vale do Côa (conclusão). Portvgalia, 35: 17-59.
  • Reis, M.; Vázquez-Marcos, C. (2015): Arte rupestre en la frontera hispano-portuguesa: cuenca del río Águeda. ARPI, 03 Extra: 32-43.
  • Royo-Guillén, J. I. (2005): Las representaciones de caballos y de élites ecuestres en el arte rupestre de la Edad del Hierro de la Península Ibérica. Cuadernos de Arte Rupestre, 2: 157-200.
  • Royo-Guillén, J. I. (2009): El arte rupestre de la Edad del Hierro en la Península Ibérica y su problemática: aproximación a sus tipos, contexto cronológico y significación. Saldvie, 9: 37–69.
  • Ruiz-Zapatero, G. (1996): La prospección de superficie en la arqueología española. Quaderns de prehistòria i arqueologia de Castelló, 17: 7-20.
  • Santonja, M. (1998): Los tiempos prehistóricos. En Martín-Rodríguez, J. L. (ed..) (1998): Historia de Salamanca, Vol. 1. Prehistoria y Edad Antigua: 17-122. Centro de Estudios Salmantinos, Salamanca.
  • Santos, F.; Sastre, J.; Figueiredo, S. S.; Rocha, F.; Pinheiro, E.; Dias, R. (2012): El sitio fortificado del Castelinho (Felgar, Torre de Moncorvo, Portugal). Estudio preliminar de su diacronía y las plaquetas de piedra con grabados de la Edad del Hierro. Complutum, 23 (1): 165-179.
  • Santos, A. T.; Sanches, M. J.; Teixeira, J. C. (2015): The Upper Palaeolithic rock art of Portugal in its Iberian context. En Bueno, P.; Bahn, P. G. (eds.) (2015): Prehistoric Art as Prehistoric Culture. Studies in Honour of Professor Rodrigo de Balbín-Behrmann: 123-133. Archaeopress, Oxford.
  • Santos, A. T. (2017): A arte paleolítica ao ar livre da bacia do Douro à margem direita do Tejo: uma visão de conjunto. Universidade do Porto, Porto.
  • Santos Estévez, M. (2008): Petroglifos y paisaje social en la Prehistoria reciente del noroeste de la Península Ibérica. Xunta de Galicia: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, CSIC, Instituto de Estudios Gallegos “Padre Sarmiento”. TAPA: traballos de arqueoloxía e patrimonio, 38.
  • Sevillano, M. C. (1991): Grabados rupestres en la Comarca de la Hurdes (Cáceres). Universidad de Salamanca, Salamanca.
  • Steelman, K.; Lombera-Hermida, A.; Viñas-Vallverdú, R.; Rodríguez-Álvarez, X.; Carrera-Ramírez, F.; Rubio-Mora, A.; Fábregas-Valcarce, R. (2017): Cova Eirós: An Integrated Approach to Dating the Earliest Known Cave Art in NW Iberia. Radiocarbon, 59 (1): 151-164.
  • Teixeira, J. C.; Sanches, M. J. (2017): O abrigo rupestre da foz do rio Tua no contexto da arte paleolítica e pós-paleolítica do Noroeste da Península Ibérica. Portvgalia, 38: 9-48.
  • Vázquez Marcos, C. (2010): El Castro de Las Merchanas (Lumbrales, Salamanca) y sus Insculturas. En Cubas, N.; Hidalgo, D.; Salinas de Frías, M. (eds.) (2010): Arqueología, Patrimonio, Prehistoria e Historia Antigua de los Pueblos “Sin Pasado”: ecos de la Lusitania en Arribes del Duero: 111-124. Ediciones Universidad de Salamanca, Salamanca.
  • Vázquez Marcos, C. (2018): El arte Paleolítico de Siega Verde (Serranillo, Salamanca, España): una sintética visión en el trigésimo aniversario de su descubrimiento. Estudos do Quaternário, 19: 63-82.
  • Vázquez Marcos, C.; Angulo Cuesta, J. (2019): Conoce Siega Verde. Arte Paleolítico al aire libre. Centro de Estudios Mirobrigenses y Excmo. Ayuntamiento de Ciudad Rodrigo. Trabajos de investigación, 12.
  • Vázquez Marcos, C.; Reis, M. (2019): Arroyo de las Almas (La Fregeneda, Salamanca): un nuevo sitio con arte Paleolítico al aire libre. Trabajos de Prehistoria, 76 (1): 138-146.