La fotografía como medio dinamizador de las prácticas artísticas contemporáneas en Centroamérica

  1. Rodnie Gabriel Galeano Rosa
Revue:
Fedro: revista de estética y teoría de las artes

ISSN: 1697-8072

Année de publication: 2021

Número: 21

Pages: 38-60

Type: Article

DOI: 10.12795/FEDRO/2021.I21.03 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

D'autres publications dans: Fedro: revista de estética y teoría de las artes

Résumé

This article contains a group of reflections that are directed to explore and investigate some of the aesthetic and artistic contributions of photographic production to contemporary artistic practice in the Central American region. Photography as an artistic genre has been scarcely used by contemporary Central American artists, however, the photographic production of Luis González Palma, Victoria Cabezas, Cinthya Soto and Donna Conlon has been so relevant and fundamental that it has managed to alter and invigorate the productive apparatus of the art in Central America. Therefore, to demonstrate the incidence in the field of aesthetics and art of the contributions of the photographic work of these artists is part of the purposes of this article. Finally, the article tries to warn about the dangers that aestheticization as a process entails, above all, of those photographs that try to reveal themselves in unbridled expression against the system, but that end up being victims of the aestheticization processes that neutralize everything.

Références bibliographiques

  • Acosta, Antonio. «Iglesia, intereses económicos y teología de la dominación: contradicciones en la evangelización de la América Española. Perú, siglo XVI».
  • Amaya Jorge. «La banana republic: imaginarios bananeros de la identidad hondureña representados en tarjetas postales», en Adolfo León Atehortúa Cruz (ed.), América Latina. Episodios de historia social y política. Buenos Aires-Bogota: REDUCAR, 2021, p.183.
  • Baeza, Manuel Antonio. «Imaginarios sociales religiosos: intramundanidad y extramundanidad en la cultura religiosa popular urbana en Chile». Revista de Ciencias Sociales, 9, 1999, p.66.
  • Benjamin, Walter. Sobre la fotografía. Valencia: Pretextos, 2005, p.49.
  • Benjamin, Walter. La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. Madrid: Casimiro, 2018, p.60.
  • Benjamin, Walter. El autor como productor. Madrid: Casimiro, 2016, p.9.
  • Catelli, Laura. «Improntas coloniales en las prácticas artísticas latinoamericanas: versiones del retrato etnográfico en la Serie 1980-2000 de Luis González Palma».
  • Chavarría, María José. Propio y ajeno. San José de Costa Rica: MADC, 2012, p. 9.
  • Crespo MacLennan, Gloria. «Luís González Palma, la huella de una mirada». El País, Babelia [en línea]. 2019, https://elpais.com/cultura/2019/05/02/babelia/1556796010_854080.html [Consulta el 29 de abril de 2021].
  • Díaz Bringas, Tamara. 8 tomas a destiempo. San José de Costa Rica. TEORéTICA,
  • Flusser Vilém. Hacia una filosofía de la fotografía. México: Trillas, Sigma, 1990.
  • Fuentes Guaza, Luisa. Lenguajes contemporáneos desde Centro América. Salamanca: Kadmos, 2013, p.360.
  • García Varas, Ana. Filosofía de la imagen. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 2011, p.50.
  • Hernández-Hernández, Pablo. «La fotografía de Luis González Palma. Historia, crítica e intercambio de miradas en las artes visuales centroamericanas contemporáneas» [en línea]. http:// www.lehman.cuny.edu/ciberletras/v20/hernandezhernandez.html [Consulta: 23 de abril de 2021].
  • Hernández-Hernández, Pablo. Imagen-palabra: lugar, sujeción y mirada en las artes visuales centroamericanas. Madrid: Iberoamericana Vervuert, 2012, p. 20.
  • Jameson, Fredric. El postmodernismo revisado. Madrid: Gráficas Varona, 2012, p.21.
  • Martín, Jorge. «Luis González Palma». Revista de fotografía Ojos rojos [en línea]. 2019, http://www.revistaojosrojos.com/luis-gonzalez-palma/ [Consulta: 27 de abril de 2021].
  • Mosquera, Gerardo. Arte que va hacia afuera. Así está la cosa. Instalación y arte objeto en América Latina. México: Centro Cultural Arte Contemporáneo, 1997, pp. 23.
  • Mosquera, Gerardo. «Esferas, Ciudades, Transiciones. Perspectivas internacionales del arte y la cultura», ArtNexus,48, 2004, p. 87.
  • Noceda, José Manuel. «Centroamérica en las bienales de la Habana», en VII Bienal de Artes Visuales del Istmo Centroamericano, Managua: Fundación Ortiz Gurdian, 2010, p. 34-57.
  • Rodríguez, Bélgica. Arte centroamericano una aproximación. Caracas: Editorial Ex Libris, 1994, p.12.
  • Sontag, Susan. Sobre la fotografía. Bogotá: Editorial Alfaguara, 2005, p.221
  • Clausen, Barbara. After the Act. The (Re)Presentation of Performance Art. Viena: MUMOK, 2005.
  • Traba, Marta. Dos décadas vulnerables en las artes plásticas Latinoamericanas 1950-1970. México: Siglo XXI editores, 1973, p.120.
  • Torres, María Dolores. «Arte en Centroamérica: 1980-2003. Últimas tendencias». Revista de Historia, 17, 2004, p. 15.
  • Valdés, Emiliano. «Imaginaria por Imaginaria». Terremoto, Contemporary art in the Americas [en línea]. 2015, https://terremoto.mx/revista/imaginaria-por-imaginaria/ [Consulta el 24 de abril de 2021.
  • Zambrano, María. Persona y democracia. Barcelona: Anthropos, 1988, p.12