Influencia y finalidad del pensamiento estético de Pablo Zelaya Sierra

  1. Galeano, Gabriel
Journal:
Cuadernos de arte de la Universidad de Granada

ISSN: 0210-962X

Year of publication: 2022

Issue: 53

Pages: 169-188

Type: Article

DOI: 10.30827/CAUG.V53I0.24712 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Cuadernos de arte de la Universidad de Granada

Abstract

The article concentrates a reflection about the aesthetic foundations of the thought of the Honduran artist Pablo Zelaya Sierra. Likewise, the article analyzes the implications of this creator’s work in the context of Honduran art and lists the enormous contribution of his aesthetic-pedagogical model in the generation of an aesthetic culture that clearly intended to achieve a sensitivity that would enable the development of a nation project without foreign influences and impositions.

Bibliographic References

  • Adorno, T. (2004). Teoría estética. Madrid: Akal.
  • Benjamin, W. (2015). El autor como productor. Madrid: Casimiro.
  • Bürger, P. (2000). Teoría de la vanguardia. Barcelona: Ediciones Península.
  • Casaús Arzú, M. (2001). Las redes teosóficas de mujeres en Guatemala: la Sociedad Gabriela Mistral, 1920-1940. Revista Complutense de Historia de América (27), 219-255.
  • Durón, Jorge F. (1996). La muerte de Pablo Zelaya Sierra. En Pablo Zelaya Sierra: Primer centenario. Edición conmemorativa. Tegucigalpa: BCH.
  • Giustiniani, F. E. (2013). Una estética raciovitalista. En Zamora Bonilla, J. (dir.), Guía de Ortega (294-295). Comares.
  • Gil Fillol, L. (1932). La simpática inquietud de Pablo Zelaya, Revista del Archivo y Biblioteca Nacionales, X, XII, 377-425.
  • Gil Fillol, L. (1947). Vázquez Díaz. Barcelona: Editorial Iberia.
  • Ortega y Gasset, J. (2017). Meditaciones del Quijote. Madrid: Catedra.
  • Suárez, C. (1996). Ausencia y presencia de Pablo Zelaya Sierra. En Pablo Zelaya Sierra: Primer centenario. Edición conmemorativa (41). Tegucigalpa: BCH.
  • Schiller, F. (2018). Cartas sobre la educación estética de la humanidad. Barcelona: Acantilado.
  • Traba, M. (1994). Arte de América Latina 1900-1980. New York-Washington: Banco Interamericano de Desarrollo.
  • Umaña, H. (1996). Pablo, raíz peregrina. En Pablo Zelaya Sierra: Primer centenario. Edición conmemorativa (11-13). Tegucigalpa: BCH.
  • Vázquez, J. V. (1996). Biográficos de Pablo Zelaya Sierra. En Pablo Zelaya Sierra: Primer centenario. Edición conmemorativa (25-35). Tegucigalpa: BCH.
  • Zelaya Sierra, P. (1996). Hojas escritas con lápiz. En Pablo Zelaya Sierra: Primer centenario. Edición conmemorativa (55-61). Tegucigalpa: BCH.