Description of the General Procedure of a Stress Inoculation Program to Cope with the Test Anxiety

  1. Pintado, Isabel Serrano 2
  2. Escolar Llamazares, María del Camino 1
  1. 1 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

  2. 2 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revista:
Psychology

ISSN: 2152-7180 2152-7199

Año de publicación: 2014

Volumen: 05

Número: 08

Páginas: 956-965

Tipo: Artículo

DOI: 10.4236/PSYCH.2014.58106 GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Psychology

Resumen

We set out the stages in the general procedure of a stress inoculation program for the treatment of test anxiety in university students, with the aim of adapting it to the characteristics of each participant. Research has previously been conducted to that end (Serrano, Delgado, & Escolar, 2010; Serrano, Escolar, & Delgado, 2002; Serrano, Escolar, & Delgado, 2011) on dismantling strategies in a real clinical field. We conclude that there are individual response patterns to test anxiety, so it is therefore necessary to adapt the intervention to the principle variable that is affected in each individual (Escolar & Serrano, 2012). We do not consider that training in study skills is appropriate, when treating problems of irrational anxiety.

Referencias bibliográficas

  • Amutio, A., & Smith, J. C. (2008). Stress and Irrational Beliefs in College Students. Ansiedad y Estres, 14, 211-220.
  • Bernstein, D. A., & Borkovec, T. D. (1983). Entrenamiento en relajacion progresiva (9th ed.). Bilbao: Desclee de Brouver.
  • 10.1016/j.paid.2011.11.015
  • Can, P. B., Dereboy, C., & Eskin, M. (2012). Comparison of the Effectiveness of Cognitive Restructuring and Systematic Desensitization in Reducing High-Stakes Test Anxiety. Turkish Journal of Psychiatry, 23, 9-17.
  • 10.1006/ceps.2001.1094
  • 10.1002/smi.1399
  • 10.5209/rev_SJOP.2012.v15.n2.38864
  • Deffenbacher, J. L. (1980). Worry and Emotionality in Test Anxiety. In I. G. Sarason (Ed.), Test Anxiety: Theory, Research, and Applications (pp. 111-128). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Escolar, M. C. (2007). Eficacia diferencial de estrategias de afrontamiento de la ansiedad ante los examenes universitarios en funcion de la variable principalmente afectada. Unpublished Doctoral Thesis, Universidad de Salamanca, Spain.
  • Escolar, M. C., & Serrano, I. (2012). Eficacia de las herramientas cognitivo-conductuales para disminuir la ansiedad en el ambito educativo. Boletin de la SEAS, 37, 8-21.
  • Fletcher, T. M., & Spielberger, C. D. (1995). Comparison of Cognitive Therapy and Rational-Emotive Therapy in the Treatment of Test Anxiety. In C. D. Spielberger, & P. R. Vagg (Eds.), Test Anxiety: Theory, Assessment, and Treatment (pp. 153-169). Washington DC: Taylor & Francis.
  • Furlan, L. A., Sanchez Rosas, J., Heredia, D., Piemontesi, S., & Illbele, A. (2009). Estrategias de aprendizaje y ansiedad ante los examenes en estudiantes universitarios. Pensamiento Psicologico, 5, 117-124.
  • Gaudry, E., & Spielberger, C. D. (1971). Anxiety and Educational Achievement. New York: Wiley.
  • Gonzalez, H. P. (1995). Systematic Desensitization, Study Skills Counseling, and Anxiety-Coping Training in the Treatment of Test Anxiety. In C. D. Spielberger, & P. R. Vagg (Eds.), Test Anxiety: Theory, Assessment, and Treatment (pp. 117-132). Washington DC: Taylor & Francis.
  • Gutierrez-Calvo, M. (1996). Ansiedad y deterioro cognitivo: Incidencia en el rendimiento academico. Ansiedad y Estres, 2, 173-194.
  • Hernandez, J. M., Pozo, C., & Polo, A. (1994). Ansiedad ante los examenes: Un programa para su afrontamiento de forma eficaz. Valencia: Promolibro.
  • Holroyd, K. A., & Appel, M. A. (1980). Test Anxiety and Physiological Responding. In I. G. Sarason (Ed.), Test Anxiety: Theory, Research, and Applications (pp. 129-151). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Iruarrizaga, I., & Salvador, M. E. (1999). Intervencion cognitivo conductual en los problemas de ansiedad de evaluacion. Tratamiento de un caso. Psicologia. http://www.psiquiatria.com/revistas/index.php/psicologiacom/article/view/640/
  • Jacobson, E. (1938). Progressive Relaxation. Chicago, IL: University of Chicago Press.
  • 10.1037/0022-0167.26.5.371
  • 10.2466/pr0.1967.20.3.975
  • Martinez-Monteagudo, M. C., Ingles, C. J., Cano-Vindel, A., & Garcia-Fernandez, J. M. (2012). Estado actual de la investigacion sobre la teoria tridimensional de la ansiedad de Lang. Ansiedad y Estres, 18, 201-219.
  • 10.1037/h0033583
  • Meichenbaum, D. (1985). Stress Innoculation Training. Oxford: Pergamon Press Inc.
  • Miralles, F., & Hernandez, I. (2012). La ansiedad ante los examenes. Boletin de la SEAS, 36, 9-16.
  • Miralles, F., & Sanz, M. C. (2011). Como enfrentarse con exito a examenes y oposiciones. Madrid: Ediciones Piramide.
  • 10.1037/0022-0663.73.4.541
  • 10.1037/0022-0663.83.1.134
  • 10.1037/0022-0663.79.2.131
  • Nemati, A., & Habibi, P. (2012). The Effect of Practicing Pranayama on Test Anxiety and Test Performance. Indian Journal of Science and Technology, 5, 2645-2650.
  • 10.1007/BF02229239
  • Osterhouse, R. A. (1969). A Comparison of Desensitization and Study-Skills Training for the Treatment of Two Kinds of Test-Anxious Students. Unpublished Doctoral Dissertation, Columbus, OH: Ohio State University.
  • 10.1037/h0034177
  • Parker, J. C. I., Vagg, P. R., & Papsdorf, J. D. (1995). Systematic Desensitization, Cognitive Coping, and Biofeedback in the Reduction of Test Anxiety. In C. D. Spielberger, & P. R. Vagg (Eds.), Test Anxiety: Theory, Assessment, and Treatment (pp. 171-182). Washington DC: Taylor & Francis.
  • Piemontesi, S. E., & Heredia, D. E. (2009). Afrontamiento ante examenes: Desarrollo de los principales modelos teoricos para su definicion y medicion. Anales de Psicologia, 25, 102-111.
  • Piemontesi, S., Heredia, D., Furlan, L., Sanchez-Rosas, J., & Martinez, M. (2012). Ansiedad ante los examenes y estilos de afrontamiento ante el estres academico en estudiantes universitarios. Anales de Psicologia, 28, 89-96.
  • Polo, A., Hernandez, J. M., & Pozo, C. (1996). Evaluacion del estres academico en estudiantes universitarios. Ansiedad y Estres, 2, 159-172.
  • Pozar, F. F. (1979). Inventario de habitos de estudio: IHE. Madrid: TEA.
  • 10.1111/j.2044-8279.2011.02021.x
  • 10.1126/science.1199427
  • Rosario, P., Núnez, J. C., Salgado, A., Gonzalez-Pienda, J. A., Valle, A., & Joly, C. (2008). Ansiedad ante los examenes: Relaciones con variables personales y familiares. Psicothema, 20, 563-570.
  • Sapp, M. (1999). Test Anxiety. Applied Research, Assessment, and Treatment Interventions. Lanham, MD: University Press of America.
  • Sarason, I. G. (1978). The Test Anxiety Scale: Concept and Research. In C. D. Spielberger, & I. G. Sarason (Eds.), Stress and Anxiety (Vol. 5, pp. 193-216). Washington DC: Hemisphere.
  • 10.1037/0022-3514.46.4.929
  • Serrano, I., & Delgado, J. (1990). Ansiedad ante los examenes, ¿estado o rasgo? Tratamiento conductual. Studia Paedagogica, 22, 81-93.
  • Serrano, I., & Delgado, J. (1991). Estrategias de afrontamiento y ansiedad ante los examenes. Revista de Psicologia General y Aplicada, 44, 447-456.
  • Serrano, I., & Escolar, M. C. (2011). Psicopatologia de la ansiedad ante los examenes: Dimensiones y componentes. Escuela y Psicopatologia, 2, 135-168.
  • Serrano, I., Delgado, J., & Escolar, M. C. (2010). Eficacia diferencial de estrategias de afrontamiento en la reduccion de la ansiedad ante los examenes en funcion del tipo de variable principalmente afectada. Ansiedad y Estres, 16, 109-126.
  • Serrano, I., Escolar, C., & Delgado, J. (2002). Eficacia diferencial de estrategias de afrontamiento en la reduccion de la ansiedad ante los examenes. Analisis y Modificacion de Conducta, 28, 523-550.
  • Serrano, I., Escolar, M. C., & Delgado, J. (2011). Eficacia de tres estrategias de afrontamientos en la reduccion de la ansiedad ante los examenes en funcion del tipo de variable principalmente afectada. In J. M. Roman, M. A. Carbonero, & J. D. Valdivieso (Eds.), Educacion, aprendizaje y desarrollo en una sociedad multicultural (pp. 1115-1133). Madrid: Ediciones de la Asociacion Nacional de Psicologia y Educacion.
  • 10.1016/B978-0-12-657401-2.50009-5
  • 10.1016/B978-0-12-657402-9.50013-2
  • Spielberger, C. D. (1980). Test Anxiety Inventory. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.
  • Spielberger, C. D. (1983). Manual for the State-Trait Anxiety Inventory (STAI). Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.
  • Spielberger, C. D., & Vagg, P. R. (1987). The Treatment of Test Anxiety: A Transactional Process Model. In R. Schwarzer, H. M. Van Der Ploeg, & C. D. Spielberger (Eds.), Advances in Test Anxiety Research (Vol. 5, pp. 179-186). Lisse/Hillsdale, NJ: Swets and Zeitlinger/Erlbaum Associates.
  • Spielberger, C. D., & Vagg, P. R. (1995). Test Anxiety: A Transactional Process Model. In C. D. Spielberger, & P. R. Vagg (Eds.), Test Anxiety: Theory, Assessment and Treatment (pp. 3-14). Washington DC: Taylor & Francis.
  • Spielberger, C. D., Gorsuch, R. L., & Lushene, R. D. (1970). Manual for the State-Trait Anxiety Inventory. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.
  • 10.1080/10615806.2012.663490
  • Valero, L. (1999). Evaluacion de ansiedad ante examenes: Datos de aplicacion y fiabilidad de un cuestionario CAEX. Anales de Psicologia, 15, 223-231.
  • Wagaman, G. L., Cornier, W. H., & Cornier, L. S. (1975). Cognitive Modification on Test-Anxious Students. Paper Presented at the Meeting of the American Educational Research Association, Washington DC.
  • Wolpe, J. (1958). Psychotherapy by Reciprocal Inhibition. Stanford, CA: Stanford University Press.
  • Zeidner, M. (1998). Test Anxiety: The State of the Art. New York: Plenum Press.
  • 10.1016/B978-012372545-5/50011-3