Algunos principios de diseño de espacios de ciencias de libre elección monotemáticos

  1. Mateo González, Ester 1
  2. Sáez Bondía, María José 2
  3. Martín García, Jorge 3
  4. Fernández López del Moral, Sara 3
  1. 1 Departamento de Didácticas Específicas. Área de Didácica de las Ciencias Experimentales. Universidad de Zaragoza
  2. 2 Departamento Didácticas Específicas
  3. 3 Dpto. Didácticas Específicas. Universidad de Zaragoza
Revue:
Didáctica de las ciencias experimentales y sociales

ISSN: 0214-4379

Année de publication: 2023

Número: 45

Pages: 35-52

Type: Article

DOI: 10.7203/DCES.45.27360 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Didáctica de las ciencias experimentales y sociales

Résumé

Free-choice learning environments are popular in early childhood classrooms because they can provide stimulating situations that promote scientific learning. In general, these learning environments address different science topics that are distributed in different proposals, so that each of them usually deals with one topic. In this paper, in contrast, we present the design of four free-choice science learning environments with the particularity that they are monothematic, that is, all the activities that make up the learning environment deal with a single scientific topic. Following the cycle marked by Design-Based Research, after its implementation in classrooms of different grades of Early Childhood Education and the analysis of the learning situations generated, an evaluation rubric and some principles for the design of these learning environments are established, taking into account the context, the questions posed in the proposals and the didactic choice of materials.

Références bibliographiques

  • Anderson, T. y Shattuck, J. (2012). Design-based research: A decade of progress in education research? Educational Researcher, 41(1), 16-25. https://doi.org/10.3102/0013189X1142881c
  • Arndt, P.A. (2012). Design of learning spaces: emotional and cognitive effects of learning environments in relation to child development, Mind, Brain and Education, 6(1), 41-48. https://doi.org/10.1111/j.1751-228X.2011.01136.x
  • Cleveland, B. y Fisher, K. (2014). The evaluation of physical learning environments: a critical review of the literature. Learning Environ Research, 17, 1–28. https://doi.org/10.1007/s10984-013- 9149-3
  • DBR Collective (2003). Design-based research: An emerging paradigm for educational inquiry. Educational Researcher, 32(1), 5–8. https://doi.org/10.3102/0013189X032001005
  • Ellys, R. A. y Goodyear, P. (2018). Spaces of teaching and learning. Integrating perspectives on research and practice. Springer.
  • Feynman, R. (2001). ¿Qué es la ciencia? Polis, 1, 1-9.
  • García-Carmona, A. (2023) Diseño de situaciones de aprendizaje en física y química conforme a la LOMLOE. Ápice. Revista de Educación Científica, 7(1), 109-127. https://doi.org/10.17979/arec.2023.7.1.9436
  • García-Rodeja, I., Rodríguez Rouco, E.V., Lorenzo Flores, M. y Sesto Varela, V. (2023). Construyendo modelos precursores sobre la flotabilidad de objetos macizos a los seis años. Enseñanza de las Ciencias, 41(2), 137-154. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.5718
  • Gomes, J. y Fleer, M. (2020). Is Science Really Everywhere? Teachers’ Perspectives on Science Learning Possibilities in the Preschool Environment. Research in Science Education, 50, 1961– 1989. https://doi.org/10.1007/s11165-018-9760-5
  • Guisasola, J., Zuza, K., Ametler, J. y Gutierrez-Berraondo, J. (2019). Una propuesta de diseño, evaluación y rediseño de secuencias de enseñanza-aprendizaje en física introductoria. UTE Teaching & Technology (Universitas Tarraconensis), 1(2), 109-122. https://doi.org/10.17345/ute.2019.2.2660
  • Guisasola, J., Ametller, J., y Zuza, K. (2021). Investigación basada en el diseño de Secuencias de Enseñanza-Aprendizaje: una línea de investigación emergente en Enseñanza de las Ciencias. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de Las Ciencias, 18(1), 1–18. https://doi.org/10.25267/rev_eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i1.1801
  • Haldón, J., Lemkow-Tovias, G. y Pedreira, M. (2022). Propuesta de análisis de la intervención de la persona adulta en un espacio de ciencia de libre elección. Enseñanza de las Ciencias, 40(3), 109-123. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.5505
  • Hsin, C.T., y Wu, H.K. (2011). Using scaffolding strategies to promote young children’s´ scientific understanding of floating and sinking. Journal of Science Education and Technology, 20, 656– 666. https://doi.org/10.1007/s10956-011-9310-7
  • Jiménez-Liso, M.R., Martínez-Chico, M. y López-Gay, R. (2023). Cómo enseñar a diseñar secuencias de actividades de ciencias: principios, elementos y herramientas de diseño. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 20(3), 3801.
  • Jiménez-Tejada, M.P., Romero-López, M. C., Almagro-Fernández Agnès, M., González-García, F., y Vílchez-González, J.M. (2016). Spanish teaching students’ attitudes towards teaching science at the pre-school level. SHS Web of Conferences, 26, 01103. https://doi.org/10.1051/shsconf/20162601103
  • Kokko, A. K., y Hirsto, L. (2021). From physical spaces to learning environments: processes in which physical spaces are transformed into learning environments. Learning Environments Research, 24(1), 71-85. https://doi.org/10.1007/s10984-020-09315-0
  • Larimore, R.A. (2020). Preschool science education: a vision for the future. Early Childhood Education Journal, 48, 703-714. https://doi.org/10.1007/s10643-020-01033-9
  • Mäkelä, T. y Leinonen, T. (2021). Design framework and principles for learning environment codesign: synthesis from literature and three empirical studies. Buildings, 11, 581. https://doi.org/10.3390/buildings11120581
  • Martínez-Chico, M., López-Gay, R. y Jiménez-Liso, M.R. (2014). ¿Es posible diseñar un programa formativo para enseñar ciencias por Indagación basada en modelos en la formación inicial de maestros? Fundamentos, exigencias y aplicación. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales,28, 153-173. https://dx.doi.org/10.7203/dces.28.3153
  • Mateo, E. y Sáez-Bondía, M. J. (2022). Experimentar con minerales en Educación Infantil: evaluación de un espacio de Ciencia de libre elección. Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, 19(2), 2801-2801. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2022.v19.i2.2801
  • Ngman-wara, E.I. y Edem, D.I. (2016). Pre-Service Basic Science Teachers’ Self-Efficacy Beliefs and Attitudes towards Science Teaching. International Journal for Innovation Education and Research, 4(8), 20-41. https://doi.org/10.31686/ijier.vol4.iss8.576
  • OECD (2017). The OECD Handbook for Innovative Learning Environments, OECD, Publishing. https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/9789264277274- en.pdf?expires=1698685126&id=id&accname=oid031863&checksum=73DAF37075251F5A 946378C1A6834A91
  • Pedreira, M. (2006). Dialogar con la realidad. Cuadernos Praxis para el profesorado. Educación Infantil. Orientaciones y Recursos. CISS_Praxis.
  • Pedreira M., Brugarolas I., Cantons J., García D., Garriga M., Lemkow G., Llebaria M., Llenas P., Mampel S., Montiel C., Mur B., Torreguitart L., Vázquez L. y Vilaseca N. (2019). Ciencia en la primera infancia. 49+1 propuestas de libre elección. Graó.
  • Pedreira y Márquez (2017). Espacios de libre elección: posibilidades y límites. En M. Quintanilla (Comp.) Enseñanza de las ciencias e infancia. Problemáticas y avances de teoría y campo desde Iberoamérica (pp-151-157). Mario Quintanilla. Laboratorio GRECIA-UC.
  • Pedreira, M. y Márquez C. (2019). Experience, explicitation, evolution: processes of learning in a free-choice science museum activity for children up to 6 years of age. Journal of Emergent Science,17, 19-31.
  • Pérez-Torres, M., Couso, D. y Márquez, C. (2021). ¿Cómo diseñar un buen proyecto STEM? Identificación de tensiones en la co-construcción de una rúbrica para su mejora. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 18(1), 1301. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i1.1301%20
  • Perry, N., Adi-Japha, E., y Spektor-Levy, O. (2023). What a cool classroom! Voices of 5-year-olds on the design of physical learning environments. Early Childhood Research Quarterly, 63, 370- 385. https://doi.org/ 9443/10.1016/j.ecresq.2023.01.003
  • Real Decreto 95/2022, de 1 de febrero, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Infantil.
  • Riera, M.A., Ferrer, M., y Ribas, C. (2014). La organización del espacio por ambientes de aprendizaje en la Educación Infantil: significados, antecedentes y reflexiones. RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil, 3(2), 19-39.
  • Romero-Ariza, M. (2014). Uniendo investigación, política y práctica educativas: DBR, desafíos y oportunidades. Magis, 7(14), 159–176. https://doi.org/10.11144/Javeriana.M7-14.UIPP
  • Sáez-Bondía, M.J., Mateo, E. y Martín-García, J. (2023). Science learning in 3- and 5-year-old children in the same free-choice learning environment on plant diversity. Learning Environments Research. http://doi.org/10.1007/s10984-023-09475-9
  • Tena, È. y Couso, D. (2023). ¿Cómo sé que mi secuencia didáctica es de calidad? Propuesta de un marco de evaluación desde la perspectiva de Investigación Basada en Diseño. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 20(2), 2801. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2023.v20.i2.2801
  • Tiberghien, A., Vince, J., y Gaidioz, P. (2009). Design based Research: Case of a teaching sequence on mechanics. International Journal of Science Education, 31(17), 2275-2314. https://doi.org/10.1080/09500690902874894
  • Tu, T. (2006). Preschool science environment: What is avaible in a preschool classroom? Early Childhood Education Journal, 33(4), 245-251. https://psycnet.apa.org/doi/10.1007/s10643- 005-0049-8
  • Van Liempd, I. H., Oudgenoeg–Paz, O., & Leseman, P. P. (2020). Do spatial characteristics influence behavior and development in early childhood education and care? Journal of Environmental Psychology, 67, 370-385. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2019.101385
  • Wang, F. y Hannafin, M.J. (2005). Design-based research and technology-enhanced learning environments. Educational Technology Research & Development, 53, 5-23. http://dx.doi.org/10.1007/BF02504682