English in Spain: Education, attitudes and native‐speakerism

  1. Llurda, Enric 1
  2. Mocanu, Vasilica 2
  1. 1 Departament de Llengües i Literatures Estrangeres Universitat de Lleida Lleida Spain
  2. 2 Departamento de Filología Inglesa, LINDES Research Group Universidad de Salamanca Salamanca Spain
Revista:
World Englishes

ISSN: 0883-2919 1467-971X

Año de publicación: 2024

Tipo: Artículo

DOI: 10.1111/WENG.12651 GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: World Englishes

Resumen

Spain has traditionally featured rather low in the rankings measuring the knowledge of English by European citizens, and yet English has been constantly entering different areas of Spanish life and in all levels of education. This article delves into the efforts made at different levels of education to enable school graduates to communicate in English without difficulty. It focuses on how young people conceptualise English: their attitudes towards the language and to what extent they associate it with Inner Circle countries, or whether instead they see it as a tool for international communication. This discussion is complemented with an analysis of the pervasiveness of ‘native-speakerism’ in Spanish society, which we claim acts as another handicap to the normalisation of the use of English as a lingua franca by Spanish citizens in multicultural settings within and outside the country.

Referencias bibliográficas

  • 10.1016/j.linged.2021.100925
  • Baker C., (1992), Attitudes and language
  • 10.1080/14790710408668180
  • Block D., (2021), The secret life of English‐medium instruction in higher education
  • Boletín Oficial del Estado. (1978).The Spanish Constitution. Available at:https://www.boe.es/legislacion/documentos/ConstitucionINGLES.pdf
  • BOCYL. (2022).DECRETO 37/2022 de 29 de septiembre por el que se establece la ordenación y el currículo de la educación infantil en la Comunidad de Castilla y León. /DECRETO 38/2022 de 29 de septiembre por el que se establece la ordenación y el currículo de la educación primaria en la Comunidad de Castilla y León. / DECRETO 39/2022 de 29 de septiembre por el que se establece la ordenación y el currículo de la educación secundaria obligatoria en la Comunidad de Castilla y León. / DECRETO 40/2022 de 29 de septiembre por el que se establece la ordenación y el currículo del bachillerato en la Comunidad de Castilla y León.
  • BOCYL. (2006).ORDEN EDU/6/2006 de 4 de enero por la que se regula la creación de secciones bilingües en centros sostenidos con fondos públicos de la Comunidad de Castilla y León.
  • BOLETÍN OFICIAL DEL ESTADO. (2022).Ley Orgánica 3/2022 de 31 de marzo de ordenación e integración de la Formación Profesional.
  • 10.1515/jelf-2023-2004
  • 10.1007/978-3-030-23463-8
  • EF. (2021).English Proficiency Index. A ranking of 112 countries and regions by English skills.https://www.ef.com/assetscdn/WIBIwq6RdJvcD9bc8RMd/cefcom‐epi‐site/reports/2021/ef‐epi‐2021‐english.pdf
  • European Commission. (2012).Europeans and their languages(Special Eurobarometer 386).https://op.europa.eu/en/publication‐detail/‐/publication/f551bd64‐8615‐4781‐9be1‐c592217dad83
  • 10.1080/14708477.2020.1856861
  • 10.1017/CBO9780511844713
  • Generalitat de Catalunya. (2023).Avaluacions censals de les competències bàsiques. Curs 2022–2023.https://govern.cat/govern/docs/2023/10/11/12/47/921634ff‐facd‐4c6e‐8f5c‐dabd85785bdb.pdf
  • Holliday A., (2005), The struggle to teach English as an international language
  • Huguet A., (2007), Multilingualism in European bilingual contexts, pp. 17
  • Huguet A., (2006), Estudios de Sociolingüística, 7, pp. 265
  • 10.1080/09658410802147311
  • 10.1080/1358684X.2021.2022976
  • 10.1111/j.1467‐971X.2003.00325.x
  • 10.1080/01434630508669084
  • Lasagabaster D., (2007), Multilingualism in European bilingual contexts, pp. 65
  • 10.1017/9781108903493
  • Lasagabaster D., (2007), Multilingualism in European bilingual contexts
  • Llurda E. (2007 October 4–6).Spain is different… Teachers and students’ attitudes towards English in Spain[Conference presentation]. 13th Annual Conference of the International Association for World Englishes (IAWE) Regensburg Germany.
  • 10.1017/S0261444822000271
  • Llurda E., (2025), Handbook of language teacher education: Critical review and research synthesis
  • Loredo Gutiérrez X., (2007), Multilingualism in European bilingual contexts, pp. 40
  • 10.1007/978-3-030-46231-4
  • 10.1075/jicb.19011.man
  • Pilar Safont M. P., (2007), Multilingualism in European bilingual contexts, pp. 90
  • 10.2307/3587438