Unamuno, Borges y la música. De la paradoja antimodernista al equilibrio simbolista

  1. Cantero, María Paula 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revue:
Orbis Tertius: revista de teoría y crítica literaria

ISSN: 0328-8188

Année de publication: 2021

Volumen: 26

Número: 33

Type: Article

DOI: 10.24215/18517811E189 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Orbis Tertius: revista de teoría y crítica literaria

Résumé

From the wide range of features that both Borges and Unamuno share, this article is focused on the musical concept of their poetry. It has always been difficult to categorize an author such as Unamuno, which is why critics refer to him both as an anti-modernist and as a symbolist writer. In turn, Borges has shown a critical regard for his modernist contemporaries, as well as for Unamuno’s work. However, his poetics also matches symbolist theories. The special bond between both writers’ poetry and music allows us to link them both to symbolism and anti-modernism. Thus, it is possible to identify an evolution in their poetic works, in parallel to their lives.

Références bibliographiques

  • Blasco Pascual, F. J., Celma Valero, M. P. y González, J. R. (2003). Miguel de Unamuno, poeta. Valladolid: Secretariado de Publicaciones e Intercambio Editorial, Universidad de Valladolid.
  • Borges, J. L. (1989). Obras completas (tomos I y III). Barcelona: Emecé.
  • Borges, J. L. (1996). Obras completas (tomo IV). Barcelona: Emecé.
  • Borges, J. L. (2005). Arte poética. Seis conferencias. Barcelona: Colección Biblioteca de Bolsillo.
  • Borges, J. L. (2011). Textos recobrados 1956-1986. Buenos Aires: Sudamericana.
  • Celma Valero, M. P. (2002). Miguel de Unamuno, poeta simbolista. Anales de literatura española, 15, 93-107. doi: https://doi.org/10.14198/ALEUA.2002.15.06
  • Darío, R. ([1907] 1980). Dilucidaciones. En R. Gullón (Ed.), El modernismo visto por los modernistas (pp. 57-69). Barcelona: Guadarrama.
  • Ferrari, Marta B. (2014). Unamuno: Obrero del pensamiento. Villa María: EDUVIM.
  • Frega, A. L. (2011). Borges y la música. Buenos Aires: Editorial SB.
  • Iwasaki Cauti, F. (2010). Borges, Unamuno y el “Quijote”. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Edición digital a partir de Hueso Húmero, 50 (2007), 78-89. Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/borges-unamuno-y-el-quijote/html/bad43be2-4722-4e88-86ee-ea3b48061d5a_5.html
  • Koch, D. M. (junio 1984). Borges y Unamuno: Convergencias y divergencias. Cuadernos Hispanoamericanos, 408, 113-122. Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmczk5x2
  • Robles, L. (Ed.). (1987). Epistolario completo Ortega-Unamuno. Madrid: El Arquero.
  • Scher, S. P. (1982). Literature and Music. In Jean-Pierre Barricelli and Joseph Gibaldi (Eds.), Interrelations of Literature (pp. 225-250). New York: MLA.
  • Serrano, C. (2004). XIV. Duplicaciones y duplicidades. Unamuno autor de Pierre Ménard. En Miguel de Unamuno. Entre histoire et littérature (pp. 269-276). Paris: Presses Sorbonne Nouvelle.
  • Unamuno, M. de (1958). Obras completas (tomos II, III, X, XIII, XIV, XV). Ed. Manuel García Blanco. Madrid: Afrodisio Aguado.
  • Ynduráin, F. (1969). Unamuno en su poética y como poeta. En Clásicos modernos. Estudios de crítica literaria (pp. 59-125). Madrid: Gredos.