Ejes estructurantes de la innovación educativa en contextos tecnológicos. Descripción y análisis desde la Teoría Fundamentada (TF)

  1. Garcia Garcia, Miguel Angel 1
  2. Garcia-Varcarcel Muñoz-Repiso, Ana 2
  3. Arevalo-Duarte, Mayra Alejandra 1
  1. 1 Universidad Francisco de Paula Santander (Colombia)
  2. 2 Universidad de Salamanca (España)
Journal:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Year of publication: 2024

Volume: 35

Issue: 2

Pages: 273-283

Type: Article

DOI: 10.5209/RCED.83180 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista complutense de educación

Abstract

Education that appropriates emerging technologies to enhance student learning goes beyond traditional education systems. However, the widespread use of ICT in the educational field in accordance with its potential is still not observed. In this scenario, the objective of the work is to determine the structuring axes that describe the process of educational innovation in the current technological context from the voice of the educational actors (teachers in practice and in training) in such a way that the theoretical conjectures lead to an understanding of this phenomenon. A qualitative study is developed, guided by the grounded-theory (TF) approach and the inductive-deductive analysis technique for information processing and description of emerging structures. It is determined that the process of educational innovation in the real context of teaching performance is made up of three structuring axes: (1) Teacher identity, (2) Institutional management context and (3) Technological mediations, which are structured in several dimensions for their definition giving rise to a new understanding of the object of study from the articulation of these categories. It is evident that innovation emerges as a systematic response to the needs of change due to the demands of the environment and the motivation of the teacher in the renewal of their pedagogical practices. As well as, by the provision of teacher training programs for collaborative management and the construction of consensus with a learning orientation.

Bibliographic References

  • Barber, M. (2021). Gravity assist: Propelling higher education towards a brighter future. Report of the digital teaching and learning review. https://bit.ly/3jYDg6c
  • Basurto, F.M. y Navareño, P. (2018). Innovación pedagógica reflexiva en comunidades profesionales de aprendizaje y su impacto en la formación docente institucional. Innoeduca: international journal of technology and educational innovation, 4(1), 14-23. https://bit.ly/3sqWdjR
  • Cabero Almenara, J. (2015). Reflexiones educativas sobre las tecnologías de la información y la comunicación (TIC). Revista Tecnología, Ciencia y Educación, (1), 19-27. https://bit.ly/3hltkPA
  • Cabero Almenara, J. y Llorente Cejudo, C. (2020). Covid-19: transformación radical de la digitalización en las instituciones universitarias. Campus virtuales, 9(2), 25-34. https://bit.ly/3ssaw7R
  • Cabero Almenara, J. y Valencia Ortiz, R. (2019). TIC para la inclusión: una mirada desde Latinoamérica. Aula Abierta, 48(2), 139-146. https://bit.ly/3poYF8C
  • Cabero Almenara, J. y Valencia Ortiz, R (2021). Y el COVID-19 transformó al sistema educativo: reflexiones y experiencias por aprender. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 15, 218-228. https://bit.ly/3tf5KJV
  • Chand, V.S., Kuril, S., Deshmukh, K.S. y Avadhanam, R.M. (2021). Assessing teacher innovations: Expert versus peer ratings. International Journal of Educational Management, 35(2), 467-482. https://doi.org/10.1108/IJEM-04-2020-0185
  • Colás Bravo, P., Conde Jiménez, J. y Reyes de Cózar, S. (2019). The development of the digital teaching competence from a sociocultural approach. [El desarrollo de la competencia digital docente desde un enfoque sociocultural]. Revista Comunicar, 61, 21-32. https://bit.ly/3K4CWdJ
  • Cwaik, J. (2020). 7R: Las siete revoluciones tecnológicas que transformarán nuestra vida. Conecta.
  • Ellis, V., Souto-Manning, M. y Turvey, K. (2019). Innovation in teacher education: Towards a critical re-examination. Journal of Education for Teaching, 45(1), 2-14. https://doi.org/10.1080/02607476.2019.1550602
  • Erstad, O., Miño, R. y Rivera Vargas, P. (2021). Prácticas educativas para transformar y conectar escuelas y comunidades. Revista Comunicar, 29(66), 9-20. https://bit.ly/3vmVmlU
  • Fidalgo Blanco, Á. (19 de abril de 2019). Un método para conocer el estado del arte sobre la aplicación de la innovación educativa. La metáfora del camino. Conferencia. https://bit.ly/35C9vB7
  • Fidalgo Blanco, Á., Sein-Echaluce Lacleta, M.L., García Peñalvo, F.J. y Balbín Bastidas, A.M. (9-11 de octubre de 2019a). Método para diseñar buenas prácticas de innovación educativa docente: percepción del profesorado. Conferencia. https://bit.ly/3IweUrK
  • Fidalgo Blanco, Á., Sein-Echaluce Lacleta, M.L. y García Peñalvo, F.J. (30 de agosto de 2019b). Tendencias de innovación educativa con moodle: llevando el cambio metodológico al aula. Conferencia impartida en MoodleMoot, Colombia. https://bit.ly/3hqjTi2
  • Fidalgo Blanco, Á., Sein-Echaluce, M. L. y García Peñalvo, F. J., (9-11 de octubre de 2019c). Diseño de un proyecto de innovación educativa docente a partir de indicadores transferibles entre distintos contextos. Actas del V Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad-CINAIC, Madrid, España. doi:10.26754/CINAIC.2019.0126
  • Fix, G.M., Rikkerink, M., Ritzen, H.T.M., Pieters, J.M. y Kuiper, W.A.J.M. (2021). Learning within sustainable educational innovation: An analysis of teachers’ perceptions and leadership practice. Journal of Educational Change, 22(1), 131-145. https://bit.ly/3ANRBJ9
  • Galvis, A. H. y Duart, J. M. (Comps.) (2020).Uso transformador de tecnologías digitales en educación superior. Universidad Cooperativa de Colombia y RedUnete. https://doi.org/10.16925/9789587602456
  • Glaser, B. y Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Aldine Publishing Company.
  • González Pérez, L.I., Ramírez-Montoya, M.S. y García Peñalvo, F.J. (2019). Innovación educativa en estudios sobre el desarrollo y uso de la tecnología: Un mapeo sistemático. In M. S. Ramírez Montoya y J.R. Valenzuela González (Eds.), Innovación educativa: Tendencias globales de investigación e implicaciones prácticas (pp. 171-195). Octaedro
  • Gutiérrez Martín, A., Pinedo González, R. y Gil Puente, C. (2022). Competencias TIC y mediáticas del profesorado. Convergencia hacia un modelo integrado AMI-TIC. Revista Comunicar, 30(70), 21-33. https://bit.ly/3ppgmF3
  • Hernández-Sampieri, R. & Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGrawHill.
  • Jaramillo, A. F. E., Jaramillo, G. E. C. y Pazmiño, M. A. J. (2022). Desafíos de las instituciones educativas después de la pandemia. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(5), 518-554. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/download/3093/4781
  • Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. Ciencia humana para una pedagogía de la acción y la sensibilidad. Idea Books, S.A.
  • Martínez Noris, L. (2019). Las redes sociales para la gestión del conocimiento. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE), 7(3), 203-211. https://bit.ly/2y6J1qA
  • Ministerio de Educación Nacional Colombia – MEN. (2013). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente. MEN. https://bit.ly/35yNaEm
  • Monge-López, C. y Gómez-Hernández, P. (2022). Factores de personalidad e innovación docente en España: aproximación desde distintos enfoques. Revista complutense de educación, 33(1), 153-165. https://doi.org/10.5209/rced.73875
  • Padilla Escorcia, I.A. y Conde-Carmona, R.J. (2020). Uso y formación en TIC en profesores de matemáticas: un análisis cualitativo. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (60), 116-136. https://bit.ly/3poZ5eW
  • Palacios Núñez, M.L., Toribio López, A. y Deroncele Acosta, A. (2021). Innovación educativa en el desarrollo de aprendizajes relevantes: una revisión sistemática de literatura. Revista Universidad y Sociedad, 13(5), 134-145. https://bit.ly/36Gz58l
  • Picón, G. A., González de Caballero, G. K. y Paredes Sánchez, J. N. (2021). Desempeño y formación docente en competencias digitales en clases no presenciales durante la pandemia COVID-19. ARANDU UTIC, 8(1), 139-153. https://bit.ly/3vPDvDb
  • Piñuel Raigada, J.L. (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Estudios de Sociolingüística, 3(1), 1-42. https://bit.ly/35dI2FW
  • Prendes Espinosa, M.P. y Cerdán Cartagena, F. (2021). Tecnologías avanzadas para afrontar el reto de la innovación educativa. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia (RIED), 24(1), 33-53. https://bit.ly/3sqTrLh
  • Ramírez-Montoya, M.S. y Lugo-Ocando, J. (2020). Revisión sistemática de métodos mixtos en el marco de la innovación educativa. Comunicar, 65, 9-20. https://doi.org/10.3916/C65-2020-01
  • Rappoport, S., Rodríguez tablado, M.S. y Bresanello, M. (2020). Enseñar en tiempos de COVID-19: Una guía teórico-práctica para docentes. UNESCO. https://bit.ly/3BVF1Ga
  • Rincón Ussa, L.J., Fandiño-Parra, Y.J. y Cortés Ibañez, A.M. (2020). Educational Innovation through ICT-Mediated Teaching Strategies in the Initial Teacher Education of English Language Teachers. Education and Learning Research Journal - GIST, 21, 91-117. https://bit.ly/33Wqygz
  • Rodríguez Jiménez, C., Sanz Prieto, M. y García, S.A. (2019). Technology and Higher Education: A Bibliometric Analysis. Education Sciences, 9(3), 169-169. https://bit.ly/3voTkC0
  • Sánchez García, A.B., y Galindo Villardón, P. (2018). Uso e integración de las TIC en el aula y dificultades del profesorado en activo de cara a su integración. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(3), 341-358. https://bit.ly/3M6T0NY
  • Sandín, M. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. McGrawHill.
  • Saura, G., Díez Gutiérrez, E.J. y Rivera Vargas, P. (2021). Innovación Tecno-Educativa “'Google”. Plataformas Digitales, Datos y Formación Docente. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación - REICE, 19(4), 111-124. https://bit.ly/3HrItJQ
  • Sein-Echaluce, M. L., Fidalgo Blanco, Á. y García Peñalvo, F. J. (9-11 de octubre de 2019). Diseño de un proyecto de innovación educativa docente a partir de indicadores transferibles entre distintos contextos. Actas del V Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad - CINAIC. Universidad de Zaragoza, España. https://bit.ly/3Hoena1
  • Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquia.
  • Trujillo Sáez, F., Segura Robles, A. y González Vázquez, A. (2020). Claves de la innovación educativa en España desde la perspectiva de los centros innovadores: una investigación cualitativa. Participación educativa, 7(10), 49-58. https://bit.ly/3ZfMds9
  • UNESCO. (2016). Tecnologías digitales al servicio de la calidad educativa: una propuesta de cambio centrada en el aprendizaje para todos. UNESCO. https://bit.ly/3BY1p1z
  • Van Laar, E.D., Van Deursen, A.J.A., Van Dijk, J.A.G. y Haan, J. (2017). The relation between 21st-century skills and digital skills: A systematic literature review. Computers in Human Behavior, 72, 577-588. https://bit.ly/3pnEYOq