El desierto como posibilidadRaúl Zurita y Hugo Mujica después del nihilismo

  1. Riani, Mauricio Cheguhem 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
RECIAL: Revista del Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades, Áreas Letras

ISSN: 1853-4112 2718-658X

Year of publication: 2019

Issue Title: Dossier: Paisajes: naturaleza y cultura en la literatura latinoamericana (siglos XIX y XX)

Volume: 10

Issue: 15

Type: Article

More publications in: RECIAL: Revista del Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades, Áreas Letras

Abstract

“The deserts grow” says Nietzsche, but, where is the desert? Beyond Chile or Argentina the landscape of sands has gained a negative ethical and philosophical sense at the behest of late modernity. Öde (desert) in German means void, nothingness, nihilism. Nevertheless, behind the ruins of modernity we can find other possibilities of the desert. Contrary to the exegetical tradition, desertification is proposed no longer as a metaphor for nihilism but, instead, as a configuration of the possible tending toward life, hope and writing.The present analysis means to study the process of desertification in the poetry of Raúl Zurita and Hugo Mujica as a key to an aesthetic recommence. With the poetic intervention in Atacama (“Ni pena ni miedo”, 1993), Zurita puts into dialogue the landscape with the writing of recent memory in Chile. On the other hand, the desert presents in Hugo Mujica's poetics the possibility of exile, of the hermit, that only there, in the sands of time, finds silence. Because of this, in Zurita’s and Mujica’s poetry it is not enough the image of a desert as an ending, as dusk or night. It is rather a recommence from the ruins, a dawn of the desert.

Bibliographic References

  • Alvarado Borgoña, Miguel (2016) “Raúl Zurita, poeta de la compasión y de los desiertos capitales”. En Hispanic Poetry Review, vol. 12. Texas A & M University, pp. 51-56.
  • Avelar, Idelber (2000) Alegorías de la derrota: la ficción postdictatorial y el trabajo del duelo. Editorial Cuarto Propio, Santiago de Chile.
  • Baudelaire, Charles (1996) Salones y otros escritos sobre arte. Visor, Madrid.
  • Binns, Niall (2004) ¿Callejón sin salida? La crisis ecológica en la poesía hispanoamericana. Prensas Universitarias de Zaragoza, Zaragoza.
  • Bolaño, Roberto (1998) Los detectives salvajes. Anagrama, Barcelona.
  • Collot, Michel (2011) La pensée-paysage. Actes Sud / ENSP, París.
  • D´Ors, Pablo (2017) Biografía del silencio. Siruela, Madrid.
  • Eliot, T. S. (2005) La tierra baldía. Edición bilingüe de Viorica Parra Cátedra, Madrid.
  • Espinoza Solar, Ricardo y Donoso Aceituno, Arnaldo (2015) “Escribir el cielo, escribir el desierto, escribir el acantilado. La escritura material de Raúl Zurita.” En Ecozon@, Vol. 6, nº 2. Universidad de Alcalá, Alcalá de Henares, pp. 67-80.
  • Gamoneda, Amelia (1989) “Desierto, espejismo y texto. Una lectura de Cholodenko, Djaout, Le Clezio y Tornier”. En Estudios franceses, nº 5. USAL, Salamanca, pp. 59-68.
  • Habermas, Jürgen (2012) El discurso filosófico de la modernidad. Katz, Buenos Aires.
  • Hadot, Pierre (2006) Ejercicios espirituales y filosofía antigua. Siruela, Madrid.
  • Heidegger, Martin (1995) Arte y poesía. Fondo de Cultura Económica, Madrid.
  • Heidegger, Martin (1999) Conceptos fundamentales. Alianza Editorial, Madrid.
  • Hernández León, Juan Miguel (2016) Ser-paisaje. Abada, Madrid.
  • Hölderlin, Friedrich (1995) Poesía completa. Ediciones 29, Barcelona.
  • Lyotard, Jean-François (2008) La postmodernidad. (Explicada a los niños). Gedisa, Barcelona.
  • Martínez de Pisón, Eduardo (1997) “El paisaje, patrimonio cultural”. En Revista de Occidente, nº 194. ARCE, Madrid, pp. 37-49.
  • Milani, Raffaele (2008) “Estética y crítica del paisaje”. En J. Nogué (Ed.), El paisaje en la cultura contemporánea, Editorial Biblioteca Nueva, Madrid, pp. 45-66.
  • Molinuevo, José Luis. (2004) Humanismo y nuevas tecnologías. Alianza Editorial, Madrid.
  • Moraes Medina, Mariana (2015) “«Lo que el silencio nombra»: mística y poesía en la obra de Hugo Mujica”. En G. M. Schneider, M. C. Janner y B. Élie (Eds.), Vox & silentium. Études de linguistique et littérature romanes / Studi di lingüística e letteratura romanza / Estudios de lingüística y literatura románicas, Peter Lang, Bruselas, pp. 87-100.
  • Mujica, Hugo (1987) Origen y destino. De la memoria del poeta presocrático a la esperanza del poeta en la obra de Heidegger. Carlos Lohlé, Buenos Aires.
  • Mujica, Hugo (2014) Del crear y lo creado. 2 Prosa selecta. 1: Ensayos. Vaso Roto, Madrid.
  • Muñoz Martínez, Rubén (2006) Tratamiento ontológico del silencio en Heidegger. Nueva Mínima CV, Sevilla.
  • Nietzsche, Friedrich (2009) Friedrich Nietzsche II. Traducción y notas de José Rafael Hernández Arias. Gredos, Madrid
  • Rodríguez Francia, Ana María (2007) El “ya, pero todavía no” en la poesía de Hugo Mujica. Editorial Biblos, Buenos Aires.
  • Roger, Alain. (2007) Breve tratado del paisaje. Editorial Biblioteca Nueva, Madrid.
  • Royo Hernández, Simón (2008) “Nihilismo y desierto en Nietzsche. [Wildnis, Öde, Einöde, Einsamkeit, Wüsten].” A Parte Rei: revista de filosofía. [On Line], nº 54. Disponible en: http://serbal.pntic.mec.es/~cmunoz11/royo56.pdf (consultado el 12-02-2019).
  • Wasem, Marcos (2008) Barroso y sublime: poética para Perlongher. Ediciones Godot, Buenos Aires.
  • Zurita, Raúl (2009) Cuadernos de guerra. Amargord, Madrid.
  • Zurita, Raúl (2012) Zurita. DELIRIO, Madrid
  • Zurita, Raúl (2014) Los poemas muertos. Libros de la resistencia, Madrid.