Presencias objetualesWalter Benjamin, montaje e imagen en la escritura reciente de Sergio Chejfec.

  1. Adriana Rodríguez Alfonso 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revue:
Tonos digital: revista de estudios filológicos

ISSN: 1577-6921

Année de publication: 2020

Número: 39

Type: Article

D'autres publications dans: Tonos digital: revista de estudios filológicos

Résumé

This article analyzes the characteristics and functions of objectual representation in the recent work (2007-2016) of Argentine writer Sergio Chejfec. From an interdiscursive perspective, the concept of "montage" will articulate this research, both in its audiovisual and epistemological dimensions, linked to Walter Benjamin's aesthetic theories. First, the disposition or syntax of these objects will be analyzed, and later, we will examine the transmedia dialogue between Chejferian representation and enunciation, and cinematographic montage. At the same time, in a third section, we will prove the connections between the objectual poetics of this author and Benjamian montage, considering the symbolic power of these objects, and their relationship with materialism, historical anachronism and the dialectical image.

Références bibliographiques

  • Alcívar Bellolio, D. (2012). Una mínima inclinación. Imagen de autor en los ensayos de Sergio Chejfec. Iberoamericana, 12(48), 61-78.
  • Astruc, A. (1992). Du stylo à la caméra--et de la caméra au stylo: écrits 1942-1984. Paris: l'Archipel.
  • Bachelard, G. (2000). La poética del espacio. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
  • Barthes, R. (1971). Elementos de semiología. Madrid: Serie B.
  • Barthes, R. (1990). Semántica del objeto. Revista de Occidente(104 ), 5-18.
  • Barthes, R. (2002). Variaciones sobre la escritura. Barcelona: Paidós.
  • Benjamin, W. (1989). Tesis de la filosofía de la historia. En W. Benjamin, Discursos Interrumpidos I. Filosofía del arte y de la historia (págs. 175-191). Buenos Aires: Taurus.
  • Benjamin, W. (2004). Pequeña historia de la fotografía. En W. Benjamin, Sobre la fotografía (págs. 21-53). Valencia: Editorial Pre-Textos.
  • Benjamin, W. (2005). Libro de los pasajes. Madrid: Ediciones Akal.
  • Benjamin, W. (2016). El narrador. Santiago de Chile: Metales Pesados.
  • Benjamin, W. (2017). La obra de arte en la era de su reproducibilidad técnica. Cáceres: La Moderna.
  • Blanchot, M. (1969). El libro que vendrá. Caracas: Monte Ávila Editores.
  • Breton, A. (1999). Oeuvres complètes (Vol. IV). París: Editions Gallimard.
  • Chejfec, S. (1988). Correspondencia 1933-1940. Walter Benjamin/ Gershom Scholem. Babel: revista de libros, 1, 13.
  • Chejfec, S. (1989). Judíos errantes. Joseph Roth. Babel: revista de libros, 9, 30.
  • Chejfec, S. (2007). Baroni, un viaje. Barcelona: Candaya.
  • Chejfec, S. (2008). Mis dos mundos. Barcelona : Candaya.
  • Chejfec, S. (2013). La experiencia dramática. Barcelona: Candaya.
  • Chejfec, S. (2013). Modo linterna. Barcelona: Candaya.
  • Chejfec, S. (2015). Últimas noticias de la escritura. Zaragoza: Jekyll & Jill.
  • Chejfec, S. (2016). Teoría del ascensor. Zaragoza: Jekyll & Jill.
  • Chejfec, S. (17 de mayo de 2019). Vivir en el exterior reafirmó una relación de distancia con lo escrito. (T. Nehuén, Entrevistador) Poemas del Alma.
  • Coquil, B. (17 de diciembre de 2017). "Complejizar lo existente" : resistencias del sentido en la obra de Sergio Chejfec. Cuadernos LIRICO(17). doi:10.4000/lirico.3874
  • Didi-Huberman, G. (2011). Ante el tiempo: historia del arte y anacronismo de las imágenes. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
  • Konigsberg, I. (2004). Diccionario técnico Akal de cine. Madrid: Ediciones Akal.
  • Mandolessi, S. (2014). Nuevos realismos, Chejfec y el retorno de lo real. En M. Caballero Vázquez, L. Rodríguez Carranza, & C. Soto van der Plas, Imágenes y realismos en América Latina (págs. 207-233). Leiden: Almenara.
  • Morales Morante, L. F. (2017). Editing and Montage in International Film and Video: Theory and Technique. Abingdon: Routledge.
  • Niebylski, D. C. (2012). Sergio Chejfec: de Lenta biografía a Mis dos mundos. En D. C. Niebylski, Trayectorias de una escritura. Ensayos crítico (págs. 11-29). Pittsbourgh: Instituto Internacional de Literatura Iberoamericana. Serie Antonio Cornejo Pulgar.
  • Piglia, R. (2015). Los diarios de Emilio Renzi. Los años felices. Barcelona: Anagrama.
  • Robbe-Grillet, A. (2000). Por una nueva novela. Buenos Aires: Cactus.
  • Rodríguez Alfonso, A. (2020). ¿Malos tiempos para la dificultad? Álvaro Enrigue, mercado y postura autorial. Ciberletras, 43, 174-192.
  • Saer, J. J. (2016). El concepto de ficción. Barcelona: Rayo Verde Editorial.
  • Sarlo, B. (2019). Escenas de la la vida posmoderna: Intelectuales, arte y videocultura en la Argentina. Madrid: Siglo XXI Editores.
  • Sontag, S. (2006). Sobre la fotografía. Ciudad de México: Alfaguara.
  • Varela Jácome, B. (1967). Renovación de la novela en el siglo XX. Barcelona: Ediciones Destino.
  • Vila-Matas, E. (26 de diciembre de 2016). Al margen de la red.
  • Zavala, L. (2010). Cine y literatura. Puentes, analogías y extrapolaciones. Razón y palabra, 71(15), 1-14.