La domesticación del infinitolas matemáticas en Lautréamont, entre lo discreto y lo continuo

  1. Mauricio Cheguhem Riani 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Aldizkaria:
Çédille: Revista de Estudios Franceses

ISSN: 1699-4949

Argitalpen urtea: 2020

Zenbakia: 18

Orrialdeak: 143-160

Mota: Artikulua

DOI: 10.25145/J.CEDILLE.2020.18.07 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Çédille: Revista de Estudios Franceses

Laburpena

The literature of Isidore Ducasse is crossed by the knowledge that has monopolized the scientific thought of the nineteenth century. However, mathematics stands as an inexhaustible source of knowledge from its quest or domestication of infinity. However, the domestication of infinity indicated does not mean to annul or repeal this mathematical problem of philosophical importance, but to raise awareness of the active role of literature for apprehending, questioning and projecting scientific knowledge over the cultural and epistemological framework. Ducasse’s writing makes of this epistemological problem the gordian knot where mathematics, metaphysics and poetry intersect. For this reason, the present article aims to analyze the influence of mathematics in its literature, the metaphor of the sea as a sign of infinity, the poetic view that runs between the discrete and the continuous and the transfinite and infinitesimal mathematics under the sign of Proteo, God of logos and number.

Erreferentzia bibliografikoak

  • ALONSO, Ana (2006): «Metamorfosis ducassianas: un universo inestable». Barcarola: revista de creación literaria, 68-69, 155-166.
  • ARISTÓTELES (1995): Física. Introducción, traducción y notas de Guillermo R. de Echandía. Madrid, Gredos.
  • BACHELARD, Gaston (1939): Lautréamont. París, José Corti.
  • BÉGUIN, Albert (1967): L’âme romantique et le rêve. Essai sur le romantisme allemand et la poesie française. París, José Corti.
  • DUCASSE, Isidore (1988): Obra completa. Edición bilingüe. Traducción de Manuel Álvarez Ortega. Madrid, Akal.
  • FERNÁNDEZ URTASUN, Rosa (1999): «La poética de Lautréamont y la escritura vanguardista». Thélème. Revista complutense de estudios franceses, 14, 57-68.
  • FOSTER WALLACE, David (2013): Todo y más: breve historia del infinito. Barcelona, RBA Libros.
  • GONZÁLEZ FERNÁNDEZ, Francisco (2012): Esperando a Gödel. Literatura y matemáticas. Madrid, Nivola.
  • HERNÁNDEZ LEÓN, Juan Miguel (2016): Ser-Paisaje. Madrid, Abada.
  • HERSCH, Jeanne (2010): El gran asombro. La curiosidad como estímulo en la historia de la filosofía. Barcelona, Acantilado.
  • HOMERO (1993): Odisea. Traducción de José Manuel Pabón. Madrid, Gredos.
  • HUXLEY, Aldous (1964): Literatura y ciencia. Buenos Aires, Edhasa.
  • JAY GOULD, Stephen (2004): Érase una vez el zorro y el erizo. Las humanidades y las ciencias en el tercer milenio. Barcelona, Crítica.
  • JOFRE, Óscar ([1999] 2013): «Infinitos mundos y un solo Borges», in Sara Slapak, Borges y la ciencia, Buenos Aires, Eudeba, 145-152.
  • LACOUE-LABARTHE, Philippe & Jean Luc NANCY (1978): L’absolu littéraire. Théorie de la littérature du romantisme allemand. París, Seuil.
  • LE CLÉZIO, Jean-Marie Gustave (1986): «Maldoror et les métamorphoses». Nouvelle Revue Française, 396, 23-44.
  • LYOTARD, Jean-François (2005): Le postmoderne expliqué aux enfants. París, Galilée.
  • MARTÍNEZ, Guillermo (2007): Borges y la matemática. Barcelona, Destino.
  • MARTÍNEZ MARZOA, Felipe (1995): Historia de la filosofía antigua. Madrid, Akal.
  • MEILLASSOUX, Quentin (2006): Après la finitude. Essai sur la necessité de la contingence. París, Seuil.
  • NOVALIS (1944): Diario íntimo. Himnos a la noche. Canciones espirituales. Cantos. Valencia, Editorial Horizontes.
  • ORTIZ, José Ramón (1994): «El concepto de infinito». Boletín de la Asociación Matemática Venezolana, I (2), 59-81.
  • PARCERISAS, Pilar (2006): «Lautréamont y el magnetismo de los tiempos modernos». Barcarola: revista de creación literaria, 68-69, 151-154.
  • PIERSSENS, Michel (1990): Savoirs à l'œuvre. Essais d’épistemocritique. Lille, Presses Universitaires de Lille.
  • PUIG PEÑALOSA, Xavier (2009): «El concepto de ápeiron en Anaximandro: una estética del origen». Ontology Studies, 9, 131-138.
  • SOLLERS, Philippe (1968): L’écriture et l’expérience des limites. París, Seuil.
  • STEINER, George (2005): Gramáticas de la creación. Traducción de Andoni Alonso y Carmen Galán Rodríguez. Madrid, Siruela.
  • TASIC, Vladimir (2001): Una lectura matemática del pensamiento postmoderno. Buenos Aires, Ediciones Colihue.
  • ZELLINI, Paolo (2007): La rebelión del número. Madrid, Sexto Piso.
  • ZELLINI, Paolo (2018): Número y «logos». Barcelona, Acantilado.