Instrucciones para tornarse literatura mundial: la (inter)nacionalización del grupo Shanghai

  1. ADRIANA RODRÍGUEZ-ALFONSO 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Castilla: Estudios de Literatura

ISSN: 1989-7383

Year of publication: 2022

Issue: 13

Pages: 502-531

Type: Article

DOI: 10.24197/CEL.13.2022.502-531 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Castilla: Estudios de Literatura

Abstract

The article analyzes the aesthetic and extra-aesthetic processes of globalization or nationalization of writers from Argentine group “Shanghai”, such as Martín Caparrós, Sergio Chejfec, Alan Pauls, or Luis Chitarroni. First, approaches from literary critic and literary theory (Rodríguez-Carranza, Gramuglio, Drucaroff) are combined with others from Comparative Literature and World Literature (Moretti, Damrosch, Siskind, Walkowitz). Secondly, it is examined the collective program of Babel. Revista de Libros,and after that the aesthetic, critical and commercial reasons which determined the transgression of national borders. Finally, it is discussed the glocalpaths of other figures of the group.

Bibliographic References

  • Aínsa, Fernando (2010), “Palabras nómadas: los nuevos centros de la periferia”, Alpha, 30, pp. 55-78.https://doi.org/10.4067/S0718-22012010000100005.
  • Altamirano, Carlos (2013). “El momento alfonsinista”, PolHis: Boletín Bibliográfico Electrónico, 12, pp.10-17.
  • Apter, Emily (2011), The translation zone: a new comparative literature. Princeton, Princeton University Press.
  • Baños Saldaña, José Ángel (2022), “La dinamicidad de los textos literarios: Hacia una tipología de la transreferencialidad”, Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica, 31, pp. 271-292. https://doi.org/10.5944/signa.vol31.2022.29444
  • Becerra Mayor, David (2013), La novela de la no-ideología. Introducción a la producción literaria del capitalismo avanzado en España, Barcelona,Tierradenadie Ediciones.
  • Botto, Malena (2006), “1990-1999. La concentración y la polarización de la industria editorial”, en José Luis de Diego (ed), Editores y políticas editoriales en Argentina, 1880-2000, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, pp. 209-249.
  • Bourdieu, Pierre (1989), “El campo literario. Prerrequisitos críticos y principios de método”, Revista Criterios, 25, pp. 20-42.
  • Caparrós, Martín (1989), “Nuevos avances y retrocesos de la nueva novela argentina en lo que va del mes de abril”, Babel. Revista de Libros, 10, pp. 43-46.
  • Caparrós, Martín (2004), Valfierno, Buenos Aires,Planeta.
  • Caparrós, Martín, y Jorge Dorio (1988), “Caballerías”, Babel. Revista de Libros, 1, pp. 3.
  • Cárcamo-Huechante, Luis E., Álvaro Fernández Bravo, y Alejandra Laera (2011), El valor de la literatura. Arte, literatura y mercado en América Latina, Rosario, Beatriz Viterbo.
  • Casanova, Pascale (2000), La República mundial de las Letras, Barcelona, Anagrama.
  • Castro, María Virginia (2009), “¿Posmodernos?¿ Apolíticos?¿ Grupo Shangai?: nuevas narrativas sobre la última dictadura militar”, VII Congreso Internacional Orbis Tertius de Teoría y Crítica Literaria, pp. 23-34.
  • Chejfec, Sergio (2008), “Dossier: Mis dos mundos”, Editorial Candaya, pp:1-5.
  • Chirom, Daniel (1988), “El libro de unos sonidos. Antología de catorce poetas del Perú”, Babel. Revista de Libros, 2, pp. 34.
  • Chitarroni, Luis (1990), “La copia de un gramo”, Babel. Revista de Libros, 15, pp. 42.
  • Damrosch, David (2003), What Is World Literature?, Oxford, Oxford University Press. https://doi.org/10.1515/9780691188645.
  • Delgado, Verónica (1996), “Babel: Revista de libros en los' 80. Una relectura”, Orbis Tertius, 3, pp. 23-50.
  • Diego, José Luis de, (2006), “1976-1989. Dictadura y democracia: la crisis de la industria editorial”, en José Luis de Diego (ed), Editoriales y políticas editoriales argentinas, 1880-2010, Ciudad de México, Fondo de Cultura Económica, pp.163-208.
  • Drucaroff, Elsa (2011), Los prisioneros de la torre. Política, relatos y jóvenes en la postdictadura, Buenos Aires, Emecé.
  • Escalante Gonzalbo, Fernando (2007), A la sombra de los libros: lectura, mercado y vida pública, Ciudad de México, El Colegio de México. https://doi.org/10.2307/j.ctvhn0cg9.
  • Feiling, C.E (1990), “Una novela escrita en la Argentina”, Babel. Revista de Libros, 17, pp. 5.
  • Fernández-Cobo, Raquel (2021), “Ricardo Piglia en Los Libros y Punto de Vista. Un análisis de la crítica para comprender la ficción”, Revista Chilena de Literatura, 104, pp. 507-530. https://doi.org/10.4067/S0718-22952021000200523
  • Fornet, Jorge (2007), “Y finalmente, ¿existe una literatura latinoamericana?”, La Jiribilla, 318, pp.s/p.
  • Gallego-Cuiñas, Ana, y Erika Martínez (2017), A pulmón (o sobre cómo editar de forma independiente en español), Granada, Esdrújula Ediciones.
  • Genette, Gerard (2001), Umbrales, Madrid, Siglo XXI.
  • Gramuglio, María Teresa (1990), “Genealogía de lo nuevo”, Punto de Vista, 39, pp. 5-10.
  • Guerrero, Gustavo, Gesine Müller, y Benjamin Loy (2020), World Editors: Dynamics of Global Publishing and the Latin American Case Between the Archive and the Digital Age, Berlin,Walter de Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110713015.
  • Harris, Wendell V (1998), “La canonicidad”, en Eric Sullà, El canon literario, Madrid, Arco/Libros, pp. 37-61.
  • Kohan, Martín. (2018), “Mapa tentativo de una contemporaneidad”, en Jorge Monteleone (ed), Historia crítica de la literatura argentina. Una literatura en aflicción, Buenos Aires, Emecé, pp.173-216.
  • Locane, Jorge (2019), De la literatura latinoamericana a la literatura (latinoamericana) mundial, Berlin, De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110622096.
  • Marling, William (2016), Gatekeepers: The Emergence of World Literature and the 1960s, Oxford: Oxford University Press.
  • Moretti, Franco (2000), “Conjectures on World Literature”, New Left Review, 1, pp. 54-58.
  • Noguerol, Francisca (2020), “Contra el Capitaloceno: escrituras subversivas en el siglo XXI”, en Marta Waldegaray (ed), Anfractuosités de la fiction. Inscriptions du politique dans la littérature hispanophone contemporaine, Reims, EPURE, pp. 51-75.
  • Noguerol, Francisca (2008), “Narrar sin fronteras”, Jesús Montoya Juárez y Ángel Esteban (eds), Entre lo local y lo global: la narrativa latinoamericana en el cambio de siglo, 1990-2006, Madrid, Iberoamericana Editorial, pp. 19-35. https://doi.org/10.31819/9783865278227-002.
  • Ortega, Julio (1998), Guia del nuevo siglo, San Juan, Editorial de la Universidad de Puerto Rico.
  • Palaversich, Diana (2000), “Rebeldes sin causa. Realismo mágico vs. realismo virtual”, Hispamérica, 86, pp. 55-70.
  • Patiño, Roxana (2006), “Revistas literarias y culturales argentinas de los 80: usinas para pensar una época”, Ínsula: revista de letras y ciencias humanas, 715, pp. 2-16.
  • Pauls, Alan (1988), “El narrador que volvió de la muerte”, Babel. Revista de Libros, 3, pp. 5.
  • Pauls, Alan (1990), “La lentitud verdadera”, Babel. Revista de Libros, 17, pp. 4.
  • Riveiro, María Belén (2021), “Sobre los inicios de una trayectoria literaria: el caso de César Aira en publicaciones periódicas”, Hallazgos: Revista de Investigaciones 18, 36, pp.179-214.
  • Rodríguez Alfonso, Adriana (2020), “¿Malos tiempos para la dificultad?: Álvaro Enrigue, mercado y postura autorial”, CiberLetras: revista de crítica literaria y de cultura, 43, pp. 174-192.
  • Rodríguez-Alfonso, Adriana (2021), “Redes intelectuales y campo literario: Babel. Revista de Libros”, Literatura y lingüística, 43, pp. 101-127. https://dx.doi.org/10.29344/0717621x.43.2557
  • Rodríguez Alfonso, Adriana (2020), “Presencias objetuales: Walter Benjamin, montaje e imagen en la escritura reciente de Sergio Chejfec”, Tonos digital: Revista de estudios filológicos, 39, pp. 18-49.
  • Rodríguez-Carranza, Luz (1996), “Las destrucciones de Babel”, América. Cahiers du CRICCAL, 15, 1, pp. 465-476. https://doi.org/10.3406/ameri.1996.1217.
  • Saítta, Sylvia (2004), “La narrativa argentina, entre la innovación y el mercado (1983-2003)”, en Marcos Novarro y Vicente Palermo(eds), La historia reciente. Argentina en democracia, Buenos Aires, Edhasa, pp. 239-256.
  • Sánchez Prado, Ignacio (2018), Strategic Occidentalism: On Mexican Fiction, the Neoliberal Book Market, and the Question of World Literature, Northwestern, Northwestern University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv4cbh14.
  • Sassi, Hernán (2006), “A pesar de Shanghai, a pesar de Babel”, Pensamiento de los Confines, 18, pp. 1-12.
  • Siskind, Mariano (2014), Cosmopolitan desires: global modernity and world literature in Latin America, Evanston, Northwestern University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv4cbg63.
  • Walkowitz, Rebecca (2015), Born Translated: The Contemporary Novel in an Age of World Literature, New York, Columbia University Press. https://doi.org/10.7312/walk16594.
  • Welge, Jobst (2019), “The Boundaries of Reason: The Legacy of E.A. Poe in Latin America (Machado de Assis, Horacio Quiroga, J.L. Borges)” V. Depkat, & B. Waldschmidt-Nelson, Cultural Mobility and Knowledge Formation in the Americas, Heidelberg, Universitätsverlag Winter, pp. 137-155.