Íconos exoftálmicosprácticas de la excentricidad en "La noche politeísta" de Luis Chitarroni

  1. RODRÍGUEZ-ALFONSO, Adriana 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Aldizkaria:
Impossibilia

ISSN: 2174-2464

Argitalpen urtea: 2022

Zenbakien izenburua: Los nuevos inclasificables. Escrituras exocanónicas

Zenbakia: 24

Orrialdeak: 28-52

Mota: Artikulua

DOI: 10.30827/IMPOSSIBILIA.VI24.24560 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Impossibilia

Laburpena

The aim of this article is to examine the patterns of eccentricity shown in the short stories book La noche politeísta (2019), by the Argentinean author Luis Chitarroni. From an interdisciplinary framework, it is focused on both textual analysis, and sociological criticism on “World literature” studies, which approach the concept of “eccentric literature”. The first section of the essay begins by exposing some of literary devices which deconstruct Western literary canons, audience's horizon of expectations, and build an autofictional relationship through characterizations of “failure writers” or fictional cultural agents in these short stories. Then it sets out the relations among these literary techniques and the ways of production, circulation, and reception of independent publishing houses. Finally, the paper argues that Chitarroni's literary agency also plays a role in the circulation and legitimization of other eccentric works.

Erreferentzia bibliografikoak

  • ACHUGAR, Hugo. (2004). Planetas sin boca: escritos efímeros sobre arte, cultura y literatura. Montevideo: Ediciones Trilce.
  • APTER, Elizabeth. (2011). The Translation Zone: A New Comparative Literature. Princeton: Princeton University Press.
  • BOCCUTI, Ana. (2018). La microficción en las antologías: un balance crítico. Microtextualidades. Revista Internacional de microrrelato y minificción, 3, 1-18. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7366202
  • BOTTO, Malena. (2006). 1990-1999.La concentración y la polarización de la industria editorial. En DIEGO, José Luis de. Editores y políticas editoriales en Argentina, 1880-2000 (pp. 209-249). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
  • CAMPILLO, Antonio. (1992). El autor, la ficción, la verdad. Daimon Revista Internacional de Filosofía, 5, 25-46. https://revistas.um.es/daimon/article/view/12311
  • CARROLL, Victoria. (2015). Science and Eccentricity: Collecting, Writing, and Performing Sscience for Early Nineteenth-century Audiences. Londres: Routledge.
  • CASANOVA, Pascale. (1999). La república mundial de las letras. Barcelona: Anagrama.
  • CHEJFEC, Sergio. (2012). La experiencia dramática. Madrid: Alfaguara.
  • CHEJFEC, Sergio. (2016). Teoría del ascensor. Zaragoza: Jekyll & Jill.
  • CHITARRONI, Luis. (1993). Narrativa: nuevas tendencias. Relato de los márgenes. Cuadernos Hispanoamericanos, 517-519, 437-444.
  • CHITARRONI, Luis. (2000). Continuidad de las partes, relato de los límites. En DRUCAROFF, Elsa. Historia crítica de la literatura argentina (pp. 161-181). Buenos Aires: Emecé.
  • CHITARRONI, Luis. (2019). La noche politeísta. Buenos Aires: interZona.
  • CHITARRONI, Luis. (2022). Peripecias del no: diario de una novela inconclusa. Madrid: Firmamento.
  • CHITARRONI, Luis; & BRASCA, Raúl. (2001). Antología del cuento breve y oculto. Buenos Aires: Sudamericana.
  • CONDE, Paula. (2021). A cada paso, una cita: Luis Chitarroni y un despilfarro de erudición que llega a la Academia Argentina de Letras. Clarín. 27 de noviembre de 2021. https://www.clarin.com/cultura/paso-cita-luis-chitarroni-despilfarro-erudicion-llega-academia-argentina-letras_0_SHXn2bRi7.html
  • CORTÁZAR, Julio. (1971). Algunos aspectos del cuento. Cuadernos Hispanoamericanos, 255, 403-406.
  • DIEGO, José Luis de. (2006). Editoriales y políticas editoriales argentinas, 1880-2010. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
  • DRUCAROFF, Elsa. (2011). Los prisioneros de la torre. Política, relatos y jóvenes en la postdictadura. Buenos Aires: Emecé.
  • ECOEDIT. (2022). interZona. https://ecoedit.org/editoriales/interzona/
  • EMPSON, William. (1949). Collected Poems of William Empson. New York: Harcourt, Brace and Company.
  • ESCALANTE GONZALBO, Fernando. (2007). A la sombra de los libros: lectura, mercado y vida pública. Ciudad de México: El Colegio de México.
  • EVEN-ZOHAR, Itamar. (1979). Polysystem Theory. Poetics Today, 1(1-2), 287-310.
  • EVEN-ZOHAR, Itamar. (2005). Polysystem theory (revised). Papers in culture research, 38-49.
  • FIRPO, Hernán. (24 de abril de 2021). Luis Chitarroni, celebridad del mundillo literario: “Escribí de espaldas al público”. Clarín. https://www.clarin.com/espectaculos/luis-chitarroni-celebridad-mundillo-literario-escribi-espaldas-publico-_0_dRDb2V_vs.html
  • FOUCAULT, Michel. (1987). ¿Qué es un autor? Revista de la Universidad Nacional, 2(11), 4-19.
  • FOUCAULT, Michel. (1997). La arqueología del saber. Madrid: Siglo xxi.
  • GALLEGO-CUIÑAS, Ana; & MARTÍNEZ, Erika. (2017). A pulmón (o sobre cómo editar de forma independiente en español). Granada: Esdrújula Ediciones.
  • GALLEGO-CUIÑAS, Ana; ROMERO-FRÍAS Esteban; & ARROYO-MACHADO, Wenceslao. (2020). Independent publishers and social networks in the 21st century: the balance of power in the transatlantic Spanish-language book market. Online Information Review, 44(7), 1387-1401. https://arxiv.org/abs/2008.00993
  • GARBER, Marjorie. (2002). Our genius problem. Atlantic Monthly, 5, 1-12.
  • GILL, Miranda. (2009). Eccentricity and the Cultural Imagination in Nineteenth-century Paris. Oxford: Oxford University Press.
  • GRAMUGLIO, MARÍA TERESA. (1990). Genealogía de lo nuevo. Punto de Vista, 39, 5-10.
  • LIBERTELLA, Héctor. (1990). Ensayos o pruebas sobre una red hermética. Buenos Aires: Grupo Editor Latinoamericano.
  • LOCANE, Jorge. (2016). Más allá de Anagrama. De la literatura mundial a la literatura pluriversal. En LUNA BRAVO, José Luis: BELING, Adrián E.; & BONET de VIOLA, Ana María. Pluralismo e interculturalidad en América Latina en tiempos de globalización (pp. 39-61). Buenos Aires: Grama.
  • LOCANE, Jorge. (2019). De la literatura latinoamericana a la literatura (latinoamericana) mundial. Berlin: De Gruyter.
  • MACDONALD, Arthur. (1911). Eccentric Literature. The Monist, 21(3), 437-449.
  • MARLING, William. (2016). Gatekeepers: The Emergence of World Literature and the 1960s. Oxford: Oxford University Press.
  • MARTÍN MORÁN, José Manuel. (1998). Autoridad y autoría en el Quijote. Siglo de Oro. Actas del IV Congreso Internacional de AISO (pp. 1005-1016). Alcalá de Henares: Servicio de Publicaciones Universidad de Alcalá.
  • MEIZOZ, Jérôme. (2015). Posturas literarias. Puestas en escena modernas del autor. Bogotá: Ediciones Uniandes.
  • MORETTI, Franco. (2000). Conjectures on World Literature. New Left Review, 1, 54-58.
  • NOGUEROL JIMÉNEZ, Francisca. (2006). Dragones en mazmorras de papel: monstruos en la minificción iberoamericana. En MORENO, Fernando; JOSSERAD, Sylvie; & COLLA, Fernando (Eds.). Fronteras de la literatura y de la crítica (pp. 154-184). Poitiers: Centre de Recherches Latino-Américaines. https://gredos.usal.es/handle/10366/136908
  • NOGUEROL JIMÉNEZ, Francisca. (2016). España, aparta de mí estos premios: epítome de un canon excéntrico. Cauce: Revista Internacional de Filología, Comunicación y sus Didácticas, 39, 245-259.
  • https://cvc.cervantes.es/literatura/cauce/pdf/cauce39/cauce_39_015.pdf
  • PIGLIA, Ricardo. (2001). Formas breves. Santa Clara: Ediciones Sed de Belleza.
  • PITOL, Sergio. (2005). El mago de Viena. Valencia: Pre-Textos.
  • PRIETO, Julio. (2017). De la ciega taquigrafía: la elusiva erudición de Luis Chitarroni. Cuadernos LIRICO. Revista de la red interuniversitaria de estudios sobre las literaturas rioplatenses contemporáneas en Francia, 17. https://doi.org/10.4000/lirico.3807
  • REDACCIÓN. (1991). ...Y mañana serán Borges. Gente, 15-16. Noviembre.
  • RODRÍGUEZ ALFONSO, ADRIANA. (2020a). ¿Malos tiempos para la dificultad? Álvaro Enrigue, mercado y postura autorial. CiberLetras: revista de crítica literaria y de cultura. 43, 174-192. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7411812
  • RODRÍGUEZ ALFONSO, ADRIANA. (2020b). Sergio Pitol, enfermo de literatura. Breve estudio sobre la “centralidad” (u obsesión) literaria en los ensayos de la Trilogía de la Memoria. Anales de Literatura Hispanoamericana, 49, 391-399. https://doi.org/10.5209/alhi.73137
  • RODRÍGUEZ-ALFONSO, ADRIANA. (2021). Redes intelectuales y campo literario: Babel. Revista de Libros. Literatura y lingüística, 43, 101-127. http://dx.doi.org/10.29344/0717621x.43.2557
  • RODRÍGUEZ-ALFONSO, ADRIANA. (2022). Instrucciones para tornarse literatura mundial: la (inter)nacionalización del grupo Shanghai. Castilla. Estudios de Literatura. https://doi.org/10.24197/cel.13.2022.502-531
  • SARLO, BEATRIZ. (1983). Literatura y política. Punto de Vista, 19, 8-11.
  • SÁNCHEZ PRADO, Ignacio. (2006). “Hijos de Metapa”: un recorrido conceptual de la literatura mundial (a manera de introducción). En SÁNCHEZ PRADO, Ignacio M. (Ed.). América Latina en la “literatura mundial” (pp. 7-46). Pittsburgh: IILI, University of Pittsburgh.
  • SÁNCHEZ PRADO, Ignacio. (2018). Strategic Occidentalism: On Mexican Fiction, the Neoliberal Book Market, and the Question of World Literature. Northwestern: Northwestern University Press.
  • SPERANZA, Graciela. (2017). Cronografías: arte y ficciones de un tiempo sin tiempo. Barcelona: Anagrama.
  • VANOLI, Hernán; & VECINO, Diego. (2009). Subrepresentación del conurbano bonaerense en la “nueva narrativa argentina”. Ciudad, peronismo y campo literario en la argentina del bicentenario. Apuntes CECYP, 16, 259-274. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4509286.pdf
  • WALKOWITZ, Rebecca. L. (2015). Born Translated: The Contemporary Novel in an Age of World Literature. New York: Columbia University Press.