Imágenes melancólicasel artificio barroco en el espacio onírico de La vida es sueño y la pintura metafísica desde la estética de Nietzsche / Melancholic Images: Baroque Artifice in the Dreamlike Space of Life is a Dream and Metaphysical Art from Nietzsche's Aesthetics

  1. Casado Chamizo, Sergio 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Imago: revista de emblemática y cultura visual

ISSN: 2171-0147 2254-9633

Year of publication: 2023

Issue: 15

Pages: 93-106

Type: Article

DOI: 10.7203/IMAGO.15.26523 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Imago: revista de emblemática y cultura visual

Abstract

ABSTRACT: This article approaches the relationship with images from the psychological state of melancholy through Nietzsche’s aesthetics. Starting from this Nietzschean theoretical framework, we approach this aspect from his proposal of the creative will of metaphors as artifices of images that point to the separation of the human being from his own time in a tragic exercise. In this way, we enter into an evaluation of the notion of artifice in relation to the creative function of dreams that Nietzsche recovers from baroque thought, specifically through his incursions into the work of Gracián and Calderón’s Life Is a Dream, and following this tradition, we will venture to study this transcript from the analysis that the pictorial work of Giorgio de Chirico allows in the expression and evolution of the creation of melancholic images through the germ of surrealism in Metaphysical Art. KEYWORDSMelancholy; Nietzsche; Life Is a Dream; Baroque; Giorgio de Chirico.

Bibliographic References

  • Aullón de Haro, P. [2013]. Barroco, Madrid, Verbum.
  • Ávila Crespo. R. [2013]. «Nietzsche, psicólogo de la cultura», Pensamiento: Revista de investigación e Información filosófica, 259, 257-274.
  • Assoun, P.-L. [1986]. Freud y Nietzsche, trad. Óscar Barahona y Unoa Doyhamboure, México, Fondo de Cultura Económica.
  • Burton, R. [2006]. Anatomía de la melancolía I, trad. Ana Sáez Hidalgo, Madrid, Asociación Española de Neuropsiquiatría.
  • Calderón de la Barca, P. [1998]. La vida es sueño, Madrid, Austral.
  • Castany Prado, B. [2012]. «Sublimidad y nihilismo en la cultura del Barroco», Revista de Filosofía, 37(2), 91-110.
  • Clair, J. [1999]. Malinconia. Motivos saturninos en el arte de entreguerras, trad. Lydia Vázquez, Madrid, Visor.
  • De Chirico, G. [1990]. Sobre el arte metafísico y otros ensayos, Murcia, Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos.
  • Freud, S. [1992a]. «Duelo y melancolía», en Obras completas XIV, Buenos Aires, Amorrortu, 235-255.
  • Freud, S. [1992b]. «Lo ominoso», en Obras completas XVII, Buenos Aires, Amorrortu, 215-251.
  • García Gibert, J. [2004]. «Artificio: una segunda naturaleza», Conceptos. Revista de Investigación Graciana, 1, 13-33.
  • Gracián, B. [1993]. «Oráculo manual y arte de prudencia», en Obras completas II, ed. Manuel Arroyo Stephens, Madrid, Turner, 185-304.
  • Hanza, K. [1989]. «Nietzsche sobre la tragedia», Areté: revista de filosofía, 1, 59-76.
  • Hernández Sánchez, D. [2000]. «Memoria y melancolía: Benjamin, de Chirico, Warhol», Revista de Filosofía, 35, 7-21.
  • Jankélévitch, V. [1992]. «Apariencia y manera», Cuaderno Gris, época III, 1, 76-87.
  • Jung, C. G. [2012]. Obra completa 5. Símbolos de transformación: análisis del preludio a una esquizofrenia, trad. Rafael Fernández de Maruri, Madrid, Trotta.
  • Klibansky, R.; Panofsky, E. y Salx, F. [1964]. Saturno y la melancolía, trad. María Luisa Balseiro, Madrid, Alianza.
  • Knorst, J. I. [1976]. «Calderon, Nietzsche and the Dionysian Concept», Bulletin of the Comediantes, 28(1), 32-42.
  • Kristeva, J. [2018]. Sol negro. Depresión y melancolía, trad. Mariela Sánchez Urdaneta, Girona, WunderKammer.
  • Nietzsche, F. [2008a]. Fragmentos póstumos II, ed. D. Sánchez Meca, Madrid, Tecnos.
  • Nietzsche, F. [2008b]. Fragmentos póstumos VI, ed. D. Sánchez Meca, Madrid, Tecnos.
  • Nietzsche, F. [2010a]. Fragmentos póstumos I, ed. D. Sánchez Meca, Madrid, Tecnos.
  • Nietzsche, F. [2010b]. Fragmentos póstumos III, ed. D. Sánchez Meca, Madrid, Tecnos.
  • Nietzsche, F. [2011a]. «El nacimiento de la tragedia», en Diego Sánchez Meca (ed.), Obras completas. Escritos de juventud, Madrid, Tecnos, vol. I, 323-438.
  • Nietzsche, F. [2011b]. «La visión dionisíaca del mundo», en D. Sánchez Meca (ed.), Obras completas. Escritos de juventud, Madrid, Tecnos, vol. I, 461-476.
  • Nietzsche, F. [2011c]. «Consideraciones intempestivas», en D. Sánchez Meca (ed.), Obras completas. Escritos de juventud, Madrid, Tecnos, vol. I, 627-857.
  • Nietzsche, F. [2011d]. «¡Filología del futuro!», en D. Sánchez Meca (ed.), Obras completas. Escritos de juventud, Madrid, Tecnos, vol. I, 897-916.
  • Nietzsche, F. [2011e]. «Humano, demasiado humano», en D. Sánchez Meca (ed.), Obras completas. Obras de madurez I, Madrid, Tecnos, vol. III, 61-466.
  • Nietzsche, F. [2011f]. «La gaya ciencia», en D. Sánchez Meca (ed.), Obras completas. Obras de madurez I, Madrid, Tecnos, vol. III, 705-905.
  • Nietzsche, F. [2011g]. «El crepúsculo de los ídolos», en D. Sánchez Meca (ed.), Obras completas. Obras de madurez II, Madrid, Tecnos, vol. IV, 611-691.
  • Nietzsche, F. [2012a]. Correspondencia II, ed. Luis E. de Santiago Guervós, Madrid, Trotta.
  • Nietzsche, F. [2012b]. Correspondencia III, ed. Luis E. de Santiago Guervós, Madrid, Trotta.
  • Nietzsche, F. [2012c]. Correspondencia IV, ed. Luis E. de Santiago Guervós, Madrid, Trotta.
  • Nietzsche, F. [2012d]. Correspondencia V, ed. Luis E. de Santiago Guervós, Madrid, Trotta.
  • Rodríguez de la Flor, F. [2007]. Era Melancólica. Figuras del imaginario barroco, Palma de Mallorca, Universitat de les Illes Balears / José J. de Olañeta.
  • Rosset, C. [1974]. La Anti-Naturaleza. Elementos para una filosofía trágica, trad. Francisco Calvo Serraller, Madrid, Taurus.
  • Saarinen, S. A. [2019]. Nietzsche, Religion, and Mood, Berlin / Boston, De Gruyter.
  • Sánchez Meca, D. [2005]. Nietzsche. La experiencia dionisíaca del mundo, Madrid, Tecnos.
  • Santiago Guervós, L. E. [2004]. Arte y poder. Aproximación a la estética de Nietzsche, Madrid, Trotta.
  • Schopenhauer, A. [2004]. El mundo como voluntad y representación, ed. Pilar López de Santa María, Madrid, Trotta.
  • Schopenhauer, A. [2022]. Correspondencia escogida, trad. Luis F. Moreno Claros, Barcelona, Acantilado.
  • Silk, M. S. y Stern, J. P. [1984]. Nietzsche on Tragedy, Cambridge, Cambridge University Press.