Vitoria y la teología como cienciauna respuesta a Lutero

  1. LANGELLA, Simona Valentina 1
  1. 1 University of Genoa
    info

    University of Genoa

    Génova, Italia

    ROR https://ror.org/0107c5v14

Journal:
Azafea: revista de filosofía

ISSN: 0213-3563

Year of publication: 2018

Issue Title: 2018: 800 años de filosofía en Salamanca; II

Issue: 20

Pages: 37-53

Type: Article

More publications in: Azafea: revista de filosofía

Abstract

The article shows that Victoria’s response to the diffusion of the Protestant Reformation consisted in a precise scientific position, aimed at clearly contrasting Martin Luther’s position on Scholastic theology. In his Disputatio contra scholasticam theologiam (1517), and in his Disputatio Heidelbergae habita (1518), in which he defines the fundamental aspects of his theological programme, Luther harshly criticizes the Aristotelian philosophy and the use of the ratio in the study of the theological science. As Luther minimises the value of Scholastic theology, Victoria supports a concept of theology intended not only as a moral science, but also as a speculative science, even though the Dominican Master considered positive theology to be always dominant.

Bibliographic References

  • ÁLVAREZ TURIENZO, S., “Ambigua recepción de Cayetano en la Universidad de Salamanca (1520-90)”, en Rationalisme analogique et Humanisme theologique. La culture de Thomas de Vio ‘Il Gaetano’, Actes du Colloque de Naples 1er- 3 novembre 1990, réunis par Bruno Pinchard et Saverio Ricci, Napoli, Vivarium, 1993, pp. 325-340.
  • ANDRÉS MARTÍN, M., La teología española en el siglo XVI, vol. II, Madrid, BAC, 1977.
  • BELTRÁN DE HEREDIA, V., Los Manuscritos del Maestro fray Francisco de Vitoria, O. P., Litografía Moderna, Madrid-Valencia 1928.
  • DE LUBAC, H., El Misterio de lo sobrenatural, Madrid, Ed. Encuentro, 1991.
  • DI LISO, S., Domingo de Soto. Dalla Logica alla Scienza, Bari, Levante Editori, 2000.
  • FRAY LUIS DE LEÓN, Nombres de Cristo, en Obras completas castellanas de Fray Luis de León, Madrid, BAC, 1944.
  • KÖRNER, B., “La storia come locus theologicus in Melchor Cano”, en La Teologia dal XV al XVII secolo. Metodi e prospettive, Atti del XIII Colloquio Internazionale di Teologia di Lugano (Lugano 28-29 Maggio 1999), a cargo de Inos Biffi e Costante Marabelli, Milano, Jaca Book, 2000, pp. 113-127.
  • LANGELLA, S., La ciencia teológica de Francisco de Vitoria y la Summa theologiae de Santo Tomás de Aquino en el siglo XVI a la luz de textos inéditos, Salamanca, SEE, 2013.
  • LUTHER, M., Disputatio contra scholasticam theologiam, en Luthers Werke in Auswahl, a cargo de Otto Clemen, tomo V, Berlin, rist. anast. de Gruyter, 19552.
  • MARTÍNEZ FERNÁNDEZ, L., Fuentes para la historia del método teológico en la Escuela de Salamanca, tomo II, Granada, Facultad de Teología de Granada, 1973.
  • MUÑOZ DELGADO, V., “Lógica, Ciencia y Humanismo en la renovación teológica de Vitoria y Cano”, en Revista Española de Teología, 38 (1978), pp. 205-271.
  • ORREGO SÁNCHEZ, S., La actualidad del ser en la «Primera Escuela» de Salamanca. Con lecciones inéditas de Vitoria, Soto y Cano, EUNSA, Pamplona 2004.
  • POZO SÁNCHEZ, C., Fuentes para la historia del método teológico en la Escuela de Salamanca: F. de Vitoria, D. de Soto, M. Cano y A. de Salazar, tomo I, Granada, Facultad de Teología de Granada, 1962.
  • POZO SÁNCHEZ, C., La teoría del progreso dogmático en los teólogos de la Escuela de Salamanca (1526-1644), Madrid, CSIC, 1959.
  • Sancti Thomae Aquinatis … Opera Omnia, iussu impensaque Leonis XIII P. M. edita, ad codices manuscriptos vaticanos exacta cum commentariis Thomae de Vio Caietani Ordinis Praedicatorum, cura et studio Fratrum eiusdem Ordinis, Ex typographia polyglotta S. C. de Propaganda Fide, Romae 1882-... (ahora: Commissio Leonina, Roma – Les Èditions du Cerf, Paris).