Una Una introducción al metaversoconceptualización y alcance de un nuevo universo online

  1. Acevedo Nieto, Javier 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación

ISSN: 2174-0992

Year of publication: 2022

Issue Title: Nuevas narrativas y formatos en comunicación

Issue: 24

Pages: 41-56

Type: Article

DOI: 10.6035/ADCOMUNICA.6544 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación

Abstract

The metaverse is a concept whose definition is still unstable. After the announcement by the company Meta to develop a whole virtual universe of online socialization through virtual reality technology, the term metaverse has ended up occupying a central place in the reflections on the current state of the Internet. This article proposes a bibliographical review of the concept of metaverse through some of the pioneering perspectives in its study and analysis: game studies and the philosophy of technology. It also reviews the characterization of the metaverse user profile as an individual capable of narrating his or her digital identity through online interactions and the design of his or her online experience. To understand the metaverse, in addition to understanding the user profile and the semantic debate, the article summarizes the origins and initial manifestations of these virtual universes. Finally, it investigates the role of the metaverse’s social interaction support, streaming or live broadcasting of interactive experiences, in the configuration of this online universe. Therefore, the final objective is to provide a review of the different theoretical perspectives on the metaverse in its various facets in order to provide an introductory framework that opens up certain questions about the future possibilities of these online worlds.

Bibliographic References

  • Ball, Mathew (2020). The Metaverse: What It Is, Where to Find it, and Who Will Build It. En: MatthewBall, 13 de enero. Consultado en 30 de junio de 2022 en https://www.matthewball.vc/all/themetaverse
  • Bartle, Richard R. (2003). Designing Virtual Worlds. Indianápolis: New Riders.
  • Berardi, Franco-Bifo (2019). Futurabilidad: La era de la impotencia y el horizonte de la posibilidad. Buenos Aires: Caja Negra.
  • Bolter, Jay David y Grusin, Richard (2000). Remediation: Understanding new media. Cambridge: MIT Press.
  • Català Domènech, Josep María (2010). La imagen interfaz: representación audiovisual y conocimiento en la era de la complejidad. Bilbao: Universidad del País Vasco.
  • Cantón Correa, Francisco Javier (2017). Micronarrativas y aprendizaje: herramientas para crear memes y gifs animados. En: UNIA. Servicio Audiovisual, 25 de octubre. Consultado en 30 de junio de 2022 en: http://hdl.handle.net/10334/4100
  • Cascio, Jamais (2006). Remaking ourselves. En: Journal of Evolution and Technology, vol.15, nº1. Willington: World Transhumanist Association, 87-90.
  • Castronova, Edward (2014). Virtual Economies: Design and Analysis. Cambridge: The MIT Press.
  • Cuevas-Hewitt, Marco (2011). Towards a futurology of the present: notes on writing, movement and time. En: What´s next?, nº34.
  • De Casas Moreno, Teresa, Tejedor Calvo, Santiago y Romero Rodríguez, Luis (2018). Micronarrativas en Instagram: análisis del storytelling autobiográfico y de la proyección de identidades de los universitarios del ámbito de la comunicación. En: Prisma Social, nº20. Madrid: Fundación iS+D para la Investigación Social Avanzada, 40-57.
  • De Felipe, Fernando y Gómez, Iván (2014). El sueño de la visión produce cronoendoscopias: tratamiento y diagnóstico del trampantojo digital. Barcelona: Laertes.
  • Dionisio, John David N.; Burns III, William G. y Gilbert, Richard (2013). 3D virtual worlds and the metaverse: Current status and future possibilities. En: ACM Computing Surveys (CSUR), nº3. 1-38.
  • FAD (2022).Consumir, Crear, Jugar. Panorámica del ocio Digital de la juventud. Consultado en 30 de junio de 2022 https://www.fad.es/wp-content/uploads/2022/04/Consumir-crear-jugar.-Panoramica-del-ocio-digital-de-la-juventud_dossier-de-prensa.pdf
  • García Campos, Juan Manuel (2018). Lenguajes audiovisuales en el periodismo. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.
  • Genette, Gérard (1982). Palimpsestos (la literatura en segundo grado). Madrid: Taurus.
  • Gifreu Castells, Arnau (2014). El documental interactivo: Evolución, caracterización y perspectivas de desarrollo. Barcelona: Editorial UOC.
  • Jaynes, Christopher; Seales, William Brent; Calvert, Kenneth Leonard; Fei, Zongming y Griffioen, James Nelson (2003). The Metaverse: a networked collection of inexpensive, self-configuring, immersive environments. En: Kunz, Andreas y Deisinger, Joachim (eds.). Proceedings of the workshop on Virtual environments. Nueva York: Association for Computing Machinery. DOI: https://doi.org/10.1145/769953.769967
  • Lombardi, Julian y Lombardi, Marilyn (2010). Opening the metaverse. En: Sim Bainbridge, William (ed.). Online worlds: Convergence of the real and the virtual. Londres: Springer.
  • Montfort, Nick (2017). The Future. Cambridge: The MIT Press Essential Knowledge Series.
  • Morton, Timothy (2019). Ecología oscura: Sobre la coexistencia futura. Madrid: Planeta.
  • Ondrejka, Cory (2005). Escaping the Gilded Cage: User Created Content and Building the Metaverse. En: NYLS Law Review, vol.49, nº1. Nueva York: New York Law School, 81-101.
  • PlayGround (2020). El futuro es ahora. Consultado el 30 de junio de 2022 en https://elfuturoesahora.org/
  • Pratten, Robert (2011). Getting Started with Transmedia Storytelling: a practical guide for beginers. CreateSpace Independent Publishing Platform.
  • Rehm, Sven-Volker; Goel, Lakshmi y Crespi, Mattia (2015). The Metvaerse as Mediator between Technology, Trends, and the Digital Transformation of Society and Business. En: Journal of Virtual Worlds Research, vol.2, nº8. Austin: Virtual Worlds Research Consortium, 1-8.
  • Rincón, Omar (2006). Narrativas Mediáticas. Barcelona: Editorial Gedisa.
  • Seymour, Robert (2020). The Twittering Machine (La máquina de trinar). Madrid: Akal, Pensamiento Crítico.
  • Shaw, Ian Graham Ronald y Warf, Barney (2009). Worlds of affect: Virtual geographies of video games. En: Environment and Planning A: Economy and Space, vol.41, nº6. Londres: SAGE, 1332-1343.
  • Sobchack, Victoria (2016). The Scene of the Screen: Envisioning, Photographic, Cinematic, and Electronic “Presence”. En: Shane Denson y Julia Leyda (eds). Post-Cinema: Theorizing 21st-Century Film, Brighton: Reframe Books, 88-128.
  • Smart, John; Cascio, Jamais y Paffendorf, Jerry (2007). Metaverse Roadmap Overview. Consultado el 30 de junio de 2022 en https://www.metaverseroadmap.org/overview/
  • Steyerl, Hito (2014). Los condenados de la pantalla. Buenos Aires: Editorial Caja Negra.
  • Taleb, Nassim Nicholas (2021). Bitcoin, Currencies, and Fragility. En: Quantitative Finance. vol.21, nº8. Londres:_Taylor and Francis, 1-6. DOI: https://doi.org/10.1080/14697688.2021.1952702
  • Watkins, Elizabeth Anne (2014). Towards a Theory of Hiperstory: From the here and now to the everywhere and Forever. En: The Enemy, nº1.
  • Van Dijck, José (2008). Digital photography: Communication, identity, memory. En: Visual Communication, vol.1, nº 7. Londres: SAGE Publications, 57–76.
  • Zafra, Remedios (2010). Un cuarto propio conectado:(Ciber) espacio y (auto) gestión del yo. Madrid: Fórcola Ediciones.