Migración parental desde la mirada del desarrollo personal-emocional y el rendimiento escolar en Gualaceo-Ecuador

  1. Luisa Pillacela-Chin
  2. José Luis Crespo-Fajardo
Revista:
Revista de ciencias sociales

ISSN: 1315-9518

Any de publicació: 2022

Volum: 28

Número: 3

Pàgines: 218-234

Tipus: Article

DOI: 10.31876/RCS.V28I3.38470 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Revista de ciencias sociales

Resum

Parental emigration represents one of the most serious problems in rural schools in Ecuador. The article aims to determine that the origin of the problems related to the personal-emotional development and school performance of the students of the Rotary Club Basic Education School (Burin Community, Gualaceo, Azuay province, Ecuador), is a consequence of the absence of parents, who have emigrated. The type of research is descriptive, documentary and field; following a methodology for the analysis of the survey applied to 8 students of the center and their corresponding legal representatives (8), supported by a discussion based on the teaching experience during the 2018-2019 school period, as a complementary inquiry technique. The registration of information and its results contrasted with the field observation, made it possible to show that parental emigration has a negative impact on school performance and on the emotional development of the boys and girls of the Rotary Club school. Finally, recommendations are proposed for actions such as: Educational interventions, psycho-affective workshops, increase in work meetings with student representatives, aimed at students affected by this problem being able to cope with the situation, improving their development and school motivation

Referències bibliogràfiques

  • Aguirre, M. A. (2017). Impacto de la migración parental internacional en el estado nutricional de niños y niñas de 5 a 9 años de la Unidad Educativa Guapán, Cantón Azogues, Provincia del Cañar. Revista Killkana Salud y Bienestar, 1(2), 13-20. https://doi.org/10.26871/killcana_salud.v1i2.69
  • Andrade-Santamaría, J. V., Rodríguez-Bencomo, D. D. J., y Andrade-Zumba, K. L. (2019). Incidencia de la migración de los ecuatorianos a Estados Unidos en el contexto familiar y educativo: Caso de la ciudad de Cuenca-Ecuador. Maestro y Sociedad, 16(4), 929-942.
  • Camacho, G. (2010). Mujeres migrantes. Trayectoria laboral y perspectiva de desarrollo humano. CLACSO.
  • Campos, G., y Lule, N. E. (2012). La observación, un método para el estudio de la realidad. Xihmai, 7(13), 45-60.
  • Chevez¸ J. S. (2012). Los efectos psicológicos de la migración parental sobre la autoestima de los adolescentes en zonas de alta tradición migratoria. Revista en Ciencias Sociales y Humanidades apoyadas por Tecnologías, 1(2), 71-126.
  • Fernández, M. B. (2017). El transporte público terrestre y la accesibilidad, instrumentos para el análisis funcional del sistema de asentamientos: El caso de Ecuador. Estoa. Revista de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad de Cuenca, 6(11), 83-97. https://doi.org/10.18537/est.v006.n011.a06
  • Garay, F. T. (2010). Estudio sobre las familias migrantes y la incidencia sobre las relaciones escolares y familiares de los hijos, realizada en el séptimo año de Educación General Básica, paralelo B, de la Escuela Atahualpa, Parroquia Huambi, Cantón Sucúa, Provincia de Morona Santiago, durante el año lectivo 2009-2010 [Tesis de pregrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. https://rraae.cedia.edu.ec/Record/UTPL_90542eb0a15fce556bc6f752caf68351
  • Guillén, J. C., Menéndez, F. G., y Moreira, T. K. (2019). Migración: Como fenómeno social vulnerable y salvaguarda de los derechos humanos. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXV(E-1), 281-294. https://doi.org/10.31876/rcs.v25i1.29619
  • Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. D. P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill/ Interamericana Editores, S.A. de C.V.
  • Herrera, G., Carrillo, M. C., y Torres, A. (Eds.) (2005). La migración ecuatoriana: Transnacionalismo, redes e identidades. FLACSO Ecuador.
  • Hidalgo, F. (Ed.) (2004). Migraciones: Un juego con cartas marcadas. Ediciones Abya –Yala. Jiménez, R., y Gómez, A. (2016). Plan de ordenamiento territorial de la parroquia rural Mariano Moreno [Tesis de maestría, Universidad del Azuay]. http://app.sni.gob.ec/sni-link/sni/PORTAL_SNI/data_sigad_plus/sigadplusdiagnostico/0160031900001_Diagnostico_PDYOT_Mariano_Moreno_01-07-2016_23-35-06.pdf
  • López-Pozos, C. (2009). El costo emocional de la separación en niños migrantes: un estudio de caso de migración familiar entre Tlaxcala y California. Agricultura, Sociedad y Desarrollo, 6(1), 81-103.
  • Mancheno, M. (2010). Ecuador: Efectos de la emigración en los resultados educativos. Historia Actual Online, (22), 57-75. https://doi.org/10.36132/hao.v0i22.466
  • Marambio, J. P. (2009). Análisis situacional sobre la percepción del uso y consumo de drogas en el Cantón Gualaceo. CONSEP. https://kipdf.com/analisis-situacional-sobre-la-percepcion-del-uso-y-consumo-de-drogas-en-el-canto_5aad2d651723dd921876c56a.html
  • Martínez, L. (2005). Migración internacional y mercado de trabajo rural en Ecuador. En G. Herrera, M. C. Carrillo y A. Torres (Eds.), La migración ecuatoriana: Transnacionalismo, redes e identidades (pp. 147-168). FLACSO Ecuador.
  • Micolta-León, A., y García-Vásquez, G. A. (2011). Parentalidad y autoridad: Un reto en el contexto de la migración internacional. Prospectiva: Revista de Trabajo Social e Intervención Social, (16), 257-287. https://doi.org/10.25100/prts.v0i16.1170
  • Miranda-Vera, W., Mejía-Mayor, L., y Díaz, M. F. (2018). Migración parental: Incidencia en la conducta escolar en niños de educación general básica. Revista Psicología UNEMI, 2(2),14-22.
  • Ochoa, W. S. (2010). Migración, crecimiento y desarrollo en el Ecuador. Revista Fuente, 1(3), 68-79.
  • Peláez, O. A., Gallego, A. M., Arroyave, L. M., y Gaviria, J. L. (2021). Migración como fenómeno social que afecta la educación, la economía y el bienestar integral. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVII(4), 149-159. https://doi.org/10.31876/rcs.v27i4.37239
  • Rodríguez, A. D., Castaño, J. C., Corral, K. E., y García, M. M. J. (2020). Familia, escuela y sociedad: Estrategias para los problemas de comportamiento académico en instituciones de educación básica. Revista Venezolana de Gerencia, 25(E-3), 437-447. https://doi.org/10.37960/rvg.v25i3.33382
  • Rodríguez-Cruz, M. (2020). Familia migrante, escuela y comunidad en los Andes equinocciales: Continuidades y cambios en la identidad cultural. ÍCONOS Revista de Ciencias Sociales, XXIV(68), 191-210. https://doi.org/10.17141/iconos.68.2020.4128
  • Romagnoli, C., y Cortese, I. (2015). ¿Cómo la familia influye en el aprendizaje y rendimiento escolar? Pontificia Universidad Católica de Chile. Romero, V. (2021). Masculinidad, migración y pobreza extrema: Mirada retrospectiva de exmigrantes en Hermosillo, Sonora-México. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVII(2), 67-79. https://doi.org/10.31876/rcs.v27i2.35900
  • Sandoval, E. A., Román, R. P., y Salas, R. (2013). Familia y migración. Universidad Autónoma del Estado de México.
  • Scagliotti, J., y Palacios, C. (2013). Socioafectividad en dos contextos de desarrollo: Familia y escuela. En A. Céspedes y G. Silva (Eds.), Las emociones van a la escuela, el corazón también aprende (pp. 74-100). Calpe & Abyla.
  • Suárez, M. F., Cuenca, R. C., y Hurtado, D. (2012). Incidencia de la emigración familiar en el ámbito escolar y emocional en los niños/as de las provincias de Imbabura y Carchi-Ecuador. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(3), 118-132. https://revistas.uam.es/reice/article/view/3045
  • Tomalá, M. Á., Cadena, J. P., y Cedeño, T. A. (2019). El proceso migratorio en el Ecuador después de la crisis económica-financiera de 1998-1999. Un análisis histórico descriptivo. Suplemento CICA Multidisciplinario, 3(7), 62-86.
  • Vázquez, V. F. (2010). La migración de los padres de familia y su incidencia en la pérdida de año de los estudiantes [Tesis de pregrado, Universidad Tecnológica Equinocial]. http://repositorio.ute.edu.ec/bitstream/123456789/3054/1/51354_1.pdf
  • Verduga, J. M. (2010). Estudio sobre las familias migrantes y su incidencia en las relaciones escolares y familiares realizado en las Escuelas “Itsi Chone” y “Cinco de Junio de El Carmen”, provincia de Manabí [Tesis de pregrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/4