La información sobre la Covid-19 en los medios digitales ecuatorianos

  1. Eliza Carolina Vayas Ruiz 1
  2. Álvaro Jiménez Sánchez 2
  3. Mariela Elizabeth Gómez Pila 1
  1. 1 Universidad Técnica de Ambato
    info

    Universidad Técnica de Ambato

    Ambato, Ecuador

    ROR https://ror.org/048nctr92

  2. 2 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Revista de Comunicación y Salud: RCyS

ISSN: 2173-1675

Year of publication: 2024

Volume: 14

Issue: 1

Pages: 1-15

Type: Article

DOI: 10.35669/RCYS.2024.14.E341 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista de Comunicación y Salud: RCyS

Abstract

In the year 2020, the presence of a virus in China reconfigured in a different way the roles and interests of the media, which involved a challenge for the media to create clear and reliable information with reliable sources. This paper studies the information management of COVID-19 in the main Ecuadorian digital media: MetroEcuador, El Telégrafo and El Comercio. The objectives are: 1) To describe which journalistic genres were most relevant during the pandemic and their analysis with respect to the information provided; 2) To identify how the information was handled in these digital media; 3) To know the handling of sources and emotional valence of the information issued. The methodology used was the content analysis of 542 front pages, in which 14 variables were analyzed (gender, valence, theme, subject, lead story, protagonists, etc.). The results show the prevalence of the news journalism genre, followed by reportage. There is an interest in official sources. The most relevant topics are society and health, and appear on the front pages of the media with certain characteristics in headlines and body. There are significant differences in the valences analyzed, since in MetroEcuador negative valences predominate, while in El Comercio and El Telégrafo they are rather positive. These data show that the media did not maintain an equitable management of sources with those important actors in the management of risk communication, such as doctors or experts, polarizing the sources in a certain way.

Bibliographic References

  • Barrios Rubio, A. y Gutiérrez García, M. (2022). Comunicación mediática y social en el entorno de crisis, polarización e inconformismo colombiano. Profesional de la información, 11(3), e310320. https://doi.org/10.3145/epi.2022.may.20
  • Blanco Castilla, E. (2004). Emisores de mensajes informativos. Características, tipologías y comportamientos de las fuentes especializadas. En J. Fernández del Moral (Ed.), Periodismo especializado (pp. 99-122). Barcelona: Ariel.
  • Casado Gutiérrez, F., Luque, A., Maniglio, F. y Sánchez Figuera, R. (2020). Convergencia transmediática y agenda setting: análisis de la emergencia sanitaria COVID-19 en Ecuador. Revista Ibérica de Sistemas y Tecnologías de Información, (E34), 363-375. https://bit.ly/415Pkm0
  • Casero Ripollés, A. (2018). Investigación sobre información política y redes sociales: Puntos clave y desafíos para el futuro. Profesional de la Información, 27 (5), 964-974. https://bit.ly/44CQecw
  • Casero Ripollés, A. (2020). Impacto del COVID-19 en el sistema de medios. Consecuencias comunicativas y democráticas del consumo de noticias durante el brote. Profesional de la Información, 29(2), 1-12. https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.23
  • Casino, G. (2022). Comunicación en tiempos de pandemia: información, desinformación y lecciones provisionales de la crisis del coronavirus. Gaceta Sanitaria, 36, S97-S104. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2022.01.003
  • Farré Coma, J. (2005). Comunicación de riesgo y espirales del miedo. Comunicación y sociedad, (3), 95-119. https://bit.ly/3LwHz2A
  • Focás, B. y Zunino, E. (2020). Cobertura mediática y consumo de noticias durante el confinamiento: Riesgos y sobreinformación. Papeles de trabajo, 14(26), 39-54. https://bit.ly/44yjJfH
  • Hallin, D. C., Briggs, C. L., Mantini Briggs, C., Spinelli, H. y Sy, A. (2020). Mediatización de las pandemias: la cobertura sobre la gripe A (H1N1) de 2009 en Argentina, Estados Unidos y Venezuela. Comunicación y Sociedad, e7207. https://doi.org/10.32870/cys.v2020.7207
  • Hjarvard, S. (2016). Mediatización: reencuadrando el análisis de los efectos de los medios. Inmediaciones de la Comunicación, (11), 33-56. https://bit.ly/3LwHLik
  • Kessler, G. y Focus, B. M. (2014). ¿Responsables del temor?: Medios y sentimiento de inseguridad en América Latina. Nueva Sociedad, (249), 137-148. https://bit.ly/3B38Qow
  • Manrique Grisales, J. (2020). La prensa en modo pandemia: una aproximación a las agendas informativas de Expreso y El País sobre COVID-19. Revista Española de Comunicación en Salud, (1), 142-157. https://doi.org/10.20318/recs.2020.5450
  • Masip, P., Aran Ramspott, S., Ruiz Caballero, C., Suau, J., Almenar, E. y Puertas Graell, D. (2020). Consumo informativo y cobertura mediática durante el confinamiento por el COVID-19: sobreinformación, sesgo ideológico y sensacionalismo. Profesional de la información, 29(3), 1-12. https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.12
  • Masip, P., Suau, J. y Ruiz-Caballero, C. (2020). Percepciones sobre medios de comunicación y desinformación: ideología y polarización en el sistema mediático español. Profesional de la información, 29(5). https://doi.org/10.3145/epi.2020.sep.27
  • Mila Maldonado, J.A., Lara Aguiar, J.A. y Pineda Canabal, A. (2022). Agenda mediática y divulgación científica en contextos de crisis. Tratamiento del COVID-19 en la prensa digital de Chile, Colombia y Ecuador. Yachana Revista Científica, 11(2), 167-184. https://bit.ly/44DQOXQ
  • Mullo López, A., de Casas Moreno, P. y Balseca Mera, J. M. B. (2021). Tratamiento informativo y competencias mediáticas sobre la COVID-19 en Ecuador. Revista de comunicación, 20(1), 137-152. https://doi.org/10.26441/RC20.1-2021-A8
  • Muñiz Zúñiga, V. y Fonseca Valido, R. (2017). Uso de géneros periodísticos, valores noticia y fuentes de información en los medios de comunicación de Santiago de Cuba. Vivat Academia, (138), 120-140. https://bit.ly/3M4ipdu
  • Noain Sánchez, A. (2021). Desinformación y COVID-19: Análisis cuantitativo a través de los bulos desmentidos en Latinoamérica y España. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(3), 879-892. https://dx.doi.org/10.5209/esmp.72874
  • Organización Mundial de la Salud. (23 de septiembre de 2020). Gestión de la infodemia sobre la COVID-19: Promover comportamientos saludables y mitigar los daños ‎derivados de la información incorrecta y falsa. Organización Mundial de la Salud. https://bit.ly/3LGda21
  • Pereyra, R. (2021). Periodismo y COVID-19. Homogeneización de contenidos en Argentina. Un análisis de caso. Revista mexicana de opinión pública, 16(31), 55-73. https://bit.ly/42ufiAD
  • Pérez Curiel, C. y Velasco Molpeceres, A. (2020). Impacto del discurso político en la difusión de bulos sobre COVID-19. Influencia de la desinformación en públicos y medios. Revista Latina de Comunicación Social, (78), 65-97. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1469
  • Rodríguez Andrés, R. (2018). Fundamentos del concepto de desinformación como práctica manipuladora en la comunicación política y las relaciones internacionales. Historia y comunicación social, 23(1), 231-244. https://bit.ly/41fUSKG
  • Salaverría, R., Buslón, N., López Pan, F., León, B., López Goñi, I. y Erviti, M. (2020). Desinformación en tiempos de pandemia: tipología de los bulos sobre la COVID-19. Profesional de la información, 29(3), 1-15. https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.15
  • Sánchez, C. (2018). ¿Quiénes hablan en las noticias? Desequilibrio de género en las fuentes informativas de la prensa de proximidad. ZER: Revista de Estudios de Comunicación - Komunikazio Ikasketen Aldizkaria, 23(45). 161-184. https://bit.ly/429JnWE
  • Schechter, D. 2004. Las noticias en tiempos de guerra. Medios de comunicación: ¿Información o propaganda? Barcelona: Paidós.
  • Segura, M.S. (2020). Con alerta pero sin pánico. El rol de los medios durante la pandemia. Revista de la Facultad de Ciencias Médicas de Córdoba, 77(1), 55-58. https://bit.ly/42bT4DY
  • Tomás Sábado, J. (2020). Miedo y ansiedad ante la muerte en el contexto de la pandemia de la COVID-19. Revista de enfermería y salud mental, (16), 26-30. https://bit.ly/3B0vu0V
  • Vázquez Herrero, J., Vizoso, A. y López García, X. (2019). Innovación tecnológica y comunicativa para combatir la desinformación: 135 experiencias para un cambio de rumbo. Profesional de la información, 28(3). https://doi.org/10.3145/epi.2019.may.01
  • Zunino, E. (2016). La relevancia de las noticias en la prensa gráfica: Una reflexión teórico-metodológica a partir del análisis del conflicto entre las corporaciones agrarias y el gobierno argentino. Comunicación y sociedad, (25), 127-156. https://bit.ly/3M1B1dV
  • Zunino, E. (2019). ¿Quién define la agenda? Las fuentes de información en la prensa digital argentina. Comunicación y sociedad 16, 1-23. https://doi.org/10.32870/cys.v2019i0.7394