Recesión: el trastorno del espectro autista (TEA) y los métodos de enseñanza para niños en el aula de clases

  1. Nuria Menéndez Álvarez
  2. Laura García García
Journal:
Revista electrónica de terapia ocupacional Galicia, TOG

ISSN: 1885-527X

Year of publication: 2024

Issue: 21

Pages: 56-57

Type: Article

More publications in: Revista electrónica de terapia ocupacional Galicia, TOG

Abstract

Abstract: The following review aims to delve into an article that examines teaching methods for students with Autism Spectrum Disorder (ASD), emphasizing the importance of considering educational, familial, and social contexts, as well as the need for teacher training. Through methods like ABA and TEACCH, the importance of an inclusive approach and the role of technology are underscored, along with the ongoing involvement and training of educational and therapeutic staff. The final critique highlights the necessity for professionals with sufficient knowledge and ongoing training for educational personnel, emphasizing the importance of expanding the presence of occupational therapists in the school environment and improving their training to meet the needs of both students and teachers.

Bibliographic References

  • Escobar Villacrés L, Sánchez López C, Andrade Albán J, Saltos Salazar L. El trastorno del espectro autista (tea) y los métodos de enseñanza para niños en el aula de clases. 593 Digital Publisher CEIT. 2024;9(Extra 1-1):82-98.
  • Pardo Sanz MP, Blasco García M, López Pozo A, Miravete Peris A, Aranda Minguillón E, Borau Lacasa P. La importancia de la terapia ocupacional en el trastorno del espectro autista. Revista Sanitaria de Investigación. 2022;3(7):105.
  • Lord C. Child Mind Institute. [Blog].2 de abril de 2024 [citado 5 de mayo de 2024]. La controversia en torno al análisis delcomportamiento aplicado. Disponible en: https://childmind.org/es/articulo/la-controversia-alrededor-del-analisis-de-comportamiento-aplicado-aba/
  • Muraña, C.M. (2022) Personas con TEA: repercusiones del diagnóstico en el sistema familiar y estrategias de intervención. Repositorio de la Universidad de la República (Uruguay) Facultad de psicología 29,30
  • 1. Barquero DD. El Trastorno del Espectro Autista (TEA) y el uso de las Tecnologías de la información y comunicación (TIC). International Journal of New Education [Internet]. 28 de diciembre de 2019 [citado 19 de mayo de 2024];(4). Disponible en: https://www.revistas.uma.es/index.php/NEIJ/article/view/7447
  • López-de-la-Fuente M-J, Heras-Pérez A-P, López-de-la-Fuente C. Encuesta a terapeutas ocupacionales del ámbito pediátrico sobre la práctica escolar: ¿se necesita mayor formación en España? A survey from paediatric occupational therapists about school-based practice: Is more training needed in Spain?. TOG (A Coruña) [Internet]. 30 de noviembre de 2023 [citado 16 de mayo de 2024];20(2):160-9. Disponible en: https://www.revistatog.es/ojs/index.php/tog/article/view/222Derechos de persona autora