Estudio piloto sobre la aplicación de recursos de Realidad Virtual para la modificación de medidas componentes de la empatía

  1. Juan Manuel Rodríguez Jiménez
  2. María Teresa Vega Rodríguez 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revista:
Análisis y modificación de conducta

ISSN: 0211-7339 2173-6855

Ano de publicación: 2024

Volume: 50

Número: 183

Páxinas: 51-64

Tipo: Artigo

DOI: 10.33776/AMC.V50I183.8273 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Análisis y modificación de conducta

Resumo

The purpose of this basic study is to explore the potential capacity of technological resources to become adequate means of supporting psychosocial intervention programs. Different variables associated with empathy have been explored using the Cognitive and Affective Empathy Test as a measurement tool. As a technological resource, Virtual Reality has been used with 360º recordings. The application of the treatment has been carried out on a sample of 34 high school students, from different provinces of Spain. The results indicate a low effect on the global empathy score, and a moderate effect on the Empathetic Stress scale on the global sample but effective on the experimental group that previously scored low on empathy together with antisocial behavior, concluding the usefulness of using this type of resources and the need to expand research in this regard.

Referencias bibliográficas

  • Andreu J.M., Peña M. y Larroy, C. (2010). Conducta antisocial, impulsividad y creencias justificativas: análisis de sus interrelaciones con la agresión proactiva y reactiva en adolescentes. Behavioral psychology/ psicología conductual, vol. 18, 1,57-72
  • Almagiá, E. B. (1987). El desarrollo moral: una introducción a la teoría de Kohlberg. Revista Latinoamericana de psicología, 19(1), 7-18.
  • Bell, M. A., & Wolfe, C. D. (2004). Emotion and cognition: An intricately bound developmental process. Child development, 75(2), 366-370.
  • P. Bertrand, J. Guegan, L. Robieux, C. A. McCall, and F. Zenasni, Learning empathy through virtual reality: Multiple strategies for training empathy-related abilities using body ownership illusions in Embodied Virtual reality, Frontiers in Robotics and AI, vol. 5, 2018.
  • Eisenberg, N. (2006). Prosocial Behavior. In G. G. Bear & K. M. Minke (Eds.), Children’s needs III: Development, prevention, and intervention (pp. 313–324). National Association of School Psychologists.
  • Eisenberg, N. (2010). Empathy-related responding: Links with self-regulation, moral judgment, and moral behavior.
  • Escrivá, V. M., Delgado, E. P., y García, P. S. (1999). Programas de intervención en el desarrollo moral: razonamiento y empatía. Revista latinoamericana de Psicología, 31(2), 251- 270.
  • Escrivá, V. M., Navarro, M. D. F., y García, P. S. (2004). La medida de la empatía: análisis del Interpersonal Reactivity Index. Psicothema, 255-260.
  • Gondim, S. M. G., y Estramiana, J. L. Á. (2010). Naturaleza y cultura en el estudio de las emociones. RES. Revista Española de Sociología, (13), 31-47.
  • Hoffman, M. L. (1992). La aportación de la empatía a la justicia y al juicio moral. La empatía y su desarrollo, 59-93
  • López, M. B., Arán Filippetti, V., & Richaud, M. C. (2014). Empatía: desde la percepción automática hasta los procesos controlados.
  • López-Pérez, B., Fernández-Pinto, I. y García, F. J. A. (2008). TECA: Test de empatía cognitiva y afectiva. Tea Ediciones
  • Maldonado Recio, M. T., & Barajas Esteban, C. (2018). Teoría de la mente y empatía. Repercusiones en la aceptación por los iguales en niños y niñas de Educación Infantil, Primaria y Secundaria. Escritos de Psicología (Internet), 11(1), 10-24.
  • Preston, S., y De Waal, F. (2002). Empathy: Its ultimate and proximate bases. Behavioral and Brain Sciences, 25(1), 1-20. doi:10.1017/ S0140525X02000018
  • Samper García, P., Díez Calatrava, I., & Martí Vilar, M. (1998). Razonamiento moral y empatía.
  • Seisdedos, N. (1988). Cuestionario A-D, conductas antisociales – delictivas. Departamento de I+D de TEA Ediciones
  • Useche Rodríguez, J. C. (2022). Desarrollo humano para valientes: aplicación de realidad virtual para apoyar la generación de empatía. Universidad de Los Andes.
  • S. S. Sundar, J. Kang, and D. Oprean, Being there in the midst of the story: How immersive journalism affects our perceptions and cognitions, Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, vol. 20, no. 11, pp. 672– 682, 2017