Mujer y artista en una capital de provincias española durante el siglo XXel caso de Salamanca

  1. Laura, Muñoz Pérez 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Arenal: Revista de historia de las mujeres

ISSN: 1134-6396 2792-1565

Year of publication: 2014

Issue Title: Hadas, princesas, brujas...Las mujeres en los cuentos

Volume: 21

Issue: 2

Pages: 343-362

Type: Article

More publications in: Arenal: Revista de historia de las mujeres

Metrics

Índice Dialnet de Revistas

  • Year 2014
  • Journal Impact: 0.180
  • Field: HISTORIA Quartile: C1 Rank in field: 38/303
  • Field: ESTUDIOS DE GÉNERO Quartile: C1 Rank in field: 3/17
  • Field: HISTORIA GENERAL Y ESPECIALIZADA Quartile: C1 Rank in field: 11/108
  • Field: SOCIOLOGÍA Quartile: C2 Rank in field: 21/71

CIRC

  • Social Sciences: B
  • Human Sciences: B

Abstract

This article analyzes, in a panoramic way, the personal and professional situation experienced by women artists of and in Salamanca throughout the last century. Under the influence of the global context of Spain —social, economic, political or religious— and of the particularities dictated by the provincial character of the city and its surroundings, the feminine activity in pictorial and sculptural matter has been sentenced to isolated efforts —not always serious, bordering on the anecdote and of scanty success— to which the years have given a normal look, prestige, reputation and respect between fans, critics and authors of both sexes. So, from a caprice developed by scantily motivated young women —according to what demonstrates the local press—, art has become for many women into need, into expression of an accused vocation that gasps to formulate their feelings, opinions and desires into the fruits of a professionally recognized and a personally stimulant career.

Bibliographic References

  • Estrella de Diego, “Aprender a dibujar sin maestro: Los tratados de pintura del XIX y la educación femenina”. Goya, 192 (1986), 355-361;
  • Estrella de Diego, La mujer y la pintura del XIX español (cuatrocientas olvidadas y algunas más). Madrid, Cátedra, 1987;
  • Estrella de Diego, “La educación artística en el XIX: todo menos pintoras. La mujer profesora de dibujo”. En: El trabajo de las mujeres, siglos XVI-XX. VI Jornadas de Investigación Interdisciplinar sobre la Mujer. Madrid, Universidad Autónoma de Madrid. Instituto Universitario de Estudios de la Mujer, 1996, pp. 480-488.
  • Historia del Arte y mujeres; obra coordinada por Teresa Sauret. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Málaga, Málaga, 1996.
  • M.ª Cecilia Martín (catálogo de exposición). Salamanca, Caja Salamanca, 1988.
  • ANTOLÍN PAZ, Mario: María Cecilia Martín. Óleos-obra en papel. Salamanca, Diputación Provincial de Salamanca y Caja Duero, 2000.
  • MELIÁ, Josep: Isabel Villar. Madrid, Servicio de Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia, 1975, p. 59.
  • BRASAS EGIDO, José Carlos: Isabel Villar. Salamanca, Obra Social y Cultural Caja Salamanca y Soria, 1997