El libro como sistemahacia un nuevo concepto de libro

  1. Alonso Arévalo, Julio
  2. Cordón García, José Antonio
Journal:
Cuadernos de documentación multimedia

ISSN: 1575-9733

Year of publication: 2015

Issue: 26

Pages: 25-47

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_CDMU.2015.V26.50628 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Cuadernos de documentación multimedia

Metrics

Cited by

  • Dialnet Métricas Cited by: 7 (18-02-2024)
  • Web of Science Cited by: 1 (19-10-2023)
  • Dimensions Cited by: 6 (14-01-2024)

Índice Dialnet de Revistas

  • Year 2015
  • Journal Impact: 0.230
  • Field: DOCUMENTACIÓN Quartile: C2 Rank in field: 9/24

CIRC

  • Social Sciences: D

Dimensions

(Data updated as of 14-01-2024)
  • Total citations: 6
  • Recent citations (2 years): 1

Abstract

The times we live in are not exactly times of certainties. Nothing we now know, even the latest scientific discovery, is guaranteed a space in a hyperconnected and fast-changing planet. In this context, we are witnessing a shift from analog to digital. In this paper we discuss the development of a new concept of book which, with its digital transformation, is operating beyond the object to be a transmedia communication system through three processes: disruptive technologies, disintermediation, and socialization of the book and the act of reading. Keywords: ebooks, social reading, digital reading, hypermedia, transmedia, multimedia, disintermediation, disruptive technologies.

Bibliographic References

  • ABBA, TOM; BJARNASON, BALDUR (2015). This is not a book. http://thisisnotabook.baldurbjarnason.com/SinglePage.html
  • ALONSO-ARÉVALO, J. AND J. A. CORDÓN-GARCÍA 2014. Lectura Social, metadatos y visibilidad de la información. In Proceedings of the XLV Jornadas Mexicanas de Bibliotecología, Monterrey, Monterrey, México, 14-16 de mayo de 2014 2014, AMBAC ed. AMBAC. Disponible en Internet: <http://gredos.usal.es/jspui/handle/10366/123295>.
  • ASHLOCK, J. A. Redefining the Middleman. DBW, 2014, (January 10, 2014). Disponible en Internet: <http://www.digitalbookworld.com/2014/redefining-the-middleman/>.
  • BENHAMOU, FRANÇOIS (2014). Le Livre à l'heure numérique: Papier, écrans, vers un nouveau vagabondage. Seuil.
  • BURKE, PETER (2009). Los avatares de El Cortesano: lecturas y lectores de un texto clave del espiritu renacentista. Barcelona, Gedisa.
  • CARR, NICHOLAS (2011a). ¿Google nos hace estúpidos?. Madrid, Taurus
  • CARR, NICHOLAS (2011a). Superficiales: ¿qué está haciendo Internet con nuestras mentes? Madrid, Taurus
  • CARR, NICHOLAS (2014). Atrapados: cómo las máquinas se apoderan de nuestras vidas. Madrid, Taurus
  • CORDÓN GARCÍA, JOSÉ ANTONIO (2014). Participación, personalización e interacción: modelos y sistemas de lectura digital. En: Rossing, Tania; Rettemaier, Miguel (ed.). Leitura, arte e patrimônio: redesenhando redes. Universidad de Passo Fundo.
  • CORDÓN GARCÍA, JOSÉ ANTONIO; ALONSO ARÉVALO, JULIO; GÓMEZ DÍAZ, RAQUEL. Social Reading: Platforms, Aplications, Clouds and Tags. Oxford, Chandos Publishing, 2013. ISBN 978 1 84334 726 2.
  • CORDÓN-GARCÍA, J.-A. AND J. ALONSO-ARÉVALO. Mediación y legitimación cultural: la impronta de las redes sociales. In Anuario ThinkEPI. EPI SCP, Barcelona, Spain, 2011, p. 264-268. Disponible en Internet: <http://eprints.rclis.org/16920/>.
  • CHARTIER, ROGER (2000). Las revoluciones de la cultura escrita. Barcelona, Gedisa.
  • CROUZET, THIERRY (2015). La mécanique du texte. Publie.net
  • CUDDYEN, G. Publishing’s Digital Disruption Hasn’t Even Started. DBW, 2015, (April 23, 2015). Disponible en Internet: <http://www.digitalbookworld.com/2015/publishings-digitaldisruption-hasnt-even-started/>.
  • ESCANDELL, DANIEL (2014). Escrituras para el siglo XXI. Literatura y blogosfera. Madrid, Iberoamericana.
  • FURTADO, J. A. Self-publishing: ¿tsunami o "business as usual"? In Libros electrónicos y contenidos digitales en la sociedad del conocimiento: mercado, servicios y derechos. Madrid: Pirámide, 2013.
  • GENETTE, GERARD (2001). Umbrales, Barcelona, Siglo XXI.
  • KLEIN, NAOMÍ (2011). No logo: el poder de las marcas. Barcelona, Paidos.
  • MANGEN, A. & KUIKEN, D. (2014) Lost in an iPad: Narrative engagement on paper and Tablet. Scientific Study on Literature, vol. 4, nº 2, pp. 150-157
  • MANGEN, A., ANDA, L.G., OXBOROUGH, G. & BRØNNICK, K. (2015) Handwriting versus typewriting: Effect on word recall. Journa of Writing Research
  • MCKENZIE, D. F. (2005). Bibliografía y sociología de los textos. Madrid, Akal.
  • PANOZ, JIMINY (2013). Design du livre numérique. Walruss
  • SCOLARI, CARLOS ALBERTO (2013). Narrativas transmedia: Cuando todos los medios cuentan. Deusto.
  • SINOFSKY, S., B. PARTNER AND A. HOROWITZ The Four Stages of Disruption. recode.net, 2014, (January 6, 2014). Disponible en Internet: <http://recode.net/2014/01/06/the-four-stages-ofdisruption-2/>.
  • SOCCAVO, LORENZO (2015). Les mutations du livre et de la lectura, Uppr.