Revolución, desencanto y críticala novela criminal cubana
-
1
Universidad de Salamanca
info
ISSN: 0211-0547
Year of publication: 2014
Tome: 40
Pages: 171-189
Type: Article
More publications in: Cuadernos de investigación filológica
Abstract
The paper studies the evolution of crime literature in Contemporary Cuban Literature. The paper analyzes how the historical events have determined the characteristics of the crime fiction in Cuba, providing it a identity inside the Latin- American neopolicial.
Bibliographic References
- DÍAZ-ETEROVIC, R. (2004). “Novela policial en Latinoamérica” en El neopolicial latinoamericano: de los sospechosos de siempre a los crímenes de estado (Ed. A. Bisama). Valparaíso: Puntángeles, pp. 43-50.
- FORNET, J. (2001). “La narrativa cubana entre la utopía y el desencanto”. La Gaceta de Cuba 5: 38-45.
- GARCÍA TALAVÁN, P. (2011). “Transgenericidad y cultura del desencanto: el neopolicial brasileño”. Letral 7: 49-58.
- GIARDINELLI, M. (2013). El género negro. Orígenes y evolución de la literatura policial y su influencia en América Latina. Buenos Aires: Capital Intelectual.
- JASTRZEBSKA, A. (2011). “Entre negro, rosa y amarillo: ¿lo ‘multicolor’ de la novela de violencia hispanoamericana constituye un género particular?” en Género negro para el siglo XXI (Eds. J. Sánchez Zapatero y À. Martín Escribà). Barcelona: Laertes, pp. 125-134.
- JIMÉNEZ, O. (1980). “Un nuevo fenómeno de la literatura cubana: la novela policial”. Círculo: Publicación del Círculo de Cultura Panamericano 9: 93-100.
- LÓPEZ, M. (2010). “Espías y detectives calibánicos: marcando y difuminando los límites de la nación cubana revolucionaria”. Revista Iberoamericana 232-233: 671-693.
- LUNAR, L. (2011), “Estética y estática de la novela policial cubana” en Retóricas del crimen (Ed. E. de Rosso). Jaén: Alcalá Grupo Editorial, pp. 303-320.
- MARTÍNEZ, L. R. (2007). “La narrativa cubana: del policiaco a la literatura negra” en Informe confidencial. La figura del detective en el género negro (Eds. À. Martín Escribà y J. Sánchez Zapatero). Valladolid: Difácil, pp. 67-76.
- MARTÍNEZ, P. (2011). “Leonardo Padura, entre la realidad y la ficción” en El género negro: el fin de la frontera (Eds. Javier Sánchez Zapatero y Àlex Martín Escribà). Santiago de Compostela: Andavira, pp. 255-260.
- NOGUERAS, L. R. (1982). Por la novela policial. La Habana: Unión.
- NOGUEROL, F. (2006). “Neopolicial latinoamericano: el triunfo del asesino” en Manuscrito criminal. Reflexiones sobre novela y cine negro (Eds. Àlex Martín Escribà y Javier Sánchez Zapatero). Salamanca: Cervantes, pp. 141-158.
- PADURA, L. (1999). “Modernidad y posmodernidad: la novela policial en Iberoamérica”. Hispamérica 84: 37-50.
- PADURA, L. (2000). Modernidad, posmodernidad y novela policiaca. La Habana: Unión.
- PADURA, L. (2005). La neblina del ayer. Barcelona: Tusquets.
- PADURA, L. (2007). Vientos de Cuaresma. Barcelona: Tusquets.
- PADURA, L. (2009). Pasado perfecto. Barcelona: Tusquets.
- SALINAS, A. (2007). “Novela negra y memoria en América Latina”. Poligramas 27: 2-13.
- TAIBO II, P. I. (1987). La vida misma. Gijón: Júcar.
- VALLE, A. (2007). “Marginalidad y ética de la marginalidad en la nueva ciudad narrada por la novela negra latinoamericana”. Anales de Literatura Hispanoamericana 36: 49-58.
- WIESER, D. (2005). “Leonardo Padura: Siempre me he visto como uno más de los autores cubanos”. Espéculo 29 (Acceso 24 octubre 2013).