El proceso de construcción del saber pedagógico en Educación Matemática:el caso de María Antònia Canals
- María Sotos 1
- Mª Carmen López 2
- 1 Universidad de Castilla-La Mancha, España
-
2
Universidad de Salamanca
info
ISSN: 1131-9321, 2340-714X
Année de publication: 2015
Número: 90
Pages: 59-69
Type: Article
D'autres publications dans: Epsilon: Revista de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática "Thales"
Résumé
We present the construction process of pedagogical knowledge of the professor M. Antònia Canals i Tolosa, using the model of teachers knowledge of Tardif. This model emphasizes the importance of experiential knowledge and shared reflection process necessary to build pedagogical knowledge. In the case of Professor Canals, the importance of these two elements is clear, and their analysis allows to investigate the history of education in general and mathematics education in particular.
Références bibliographiques
- Biniés, P. (2008). Conversaciones matemáticas con Maria Antònia Canals. O cómo hacer de las matemáticas un aprendizaje apasionante. Barcelona: Graó.
- Bracho-López, R., Jiménez-Fanjul, N., Maz-Machado, A., Torralbo-Rodríguez, M. y Fernández-Cano, A . (2014). Producción científica sobre narrativa en Educación Matemática en la Web of Science. BOLEMA-Boletín de Educaçao Matemática, 28(49), 744-761.
- Codina, M. T. (2007). Educar en temps difícils. Escola Talitha, 1956-1974. Barcelona: Eumo.
- Díaz, V. (2005). Teoría emergente en la construcción del saber pedagógico. Revista Iberoamericana de Educación [en línea], 37/3. Recuperado el 1 de marzo de 2015, de http://cort.as/EE63
- Mata, M. (2001). Un període difícil. En Canals, M. A.; Codina, M. T.; Cots, J.; Darder, P.;Mata, M. y Roig, A. M. (Comp.), La renovació pedagògica a Catalunya des de dins(1940-1980). Fets i records, 29-82. Barcelona, Edicions 62.
- Portell, R. y Marquès, S. (2006). Els mestres de la República. Badalona: Ara Llibres.
- Queralt, T. y Monzó, O. (eds.)(2009). Documentos de trabajo de María Antònia Canals. València: Revista SUMA.
- Solà, R. (2003). L’escola Ton i Guida: quan la pedagogia activa va anar al suburbi (Barcelona 1962-1994). Barcelona: Edicions 62.
- Sotos, M. (2015). Didáctica de las matemáticas y desarrollo profesional de una maestra. El caso de Maria Antònia Canals i Tolosa. Tesis doctoral, Universidad de Salamanca.
- Tardif, M. (2004). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Madrid: Narcea.