A regional assessment of bilingual programmes in primary and secondary schoolsthe teachers' views

  1. Durán Martínez, Ramiro 1
  2. Beltrán Llavador, Fernando 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Porta Linguarum: revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras

ISSN: 1697-7467

Year of publication: 2016

Issue: 25

Pages: 79-92

Type: Article

DOI: 10.30827/DIGIBUG.53890 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Porta Linguarum: revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras

Sustainable development goals

Abstract

This article analyses the teachers’ assessment of bilingual sections in Castile and León’s schools after seven years of implementation. Results are drawn from the analysis of a questionnaire filled out by 151 teachers on three dimensions: training, teaching resources, and impact of the initiative. Our study reveals that the teachers’ high degree of satisfaction concerning initial training is not incompatible with their perceived need for continuous professional development. Amongst the most profitable areas of investment, international links are ranked first. In spite of its costs, 92% consider bilingual sections a worthwhile educational initiative with manifold benefits for the school community

Bibliographic References

  • Boldizsár, G. (2003). An Introduction to the current European context in language teaching. Strasbourg: European Centre for Modern Languages.
  • Bruton, A. (2011). “Is CLIL so beneficial, or just selective? Re-evaluating some of the research”, in System 39 (4): 523-532.
  • Consejería de Educación. (2010). Guía de Estudios y Centros Educativos de Castilla y León 2010/2011. Valladolid: Junta de Castilla y León.
  • Consejería de Educación. (2013). Guía para los auxiliares de conversación 2013/2014 en Castilla y León. Valladolid: Junta de Castilla y León.
  • Consejo Escolar de Castilla y León. (2013). Informe del Sistema Educativo en Castilla y León. Curso 2011-2012. Valladolid: Consejería de Educación. Junta de Castilla y León.
  • Consejo Escolar de la Comunidad de Madrid. (2013). Madrid, a Bilingual Community. Madrid: Consejería de Educación, Juventud y Deporte de la Comunidad de Madrid.
  • Coyle, D., Hood, P. and Marsh, D. (2010). CLIL: Content and Language Integrated Learning. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Dobson, A., Pérez, Mª. D. and Johnstone, R. (2010). Bilingual Education Project (Spain): Evaluation Report. Madrid: British Council, Spain/Ministerio de Educación.
  • Dobson, A., Pérez, Mª. D. and Johnstone, R. (2011). Bilingual Education Project (Spain) Evaluation Report Online Supplement. Madrid: British Council, available from http://www. mecd.gob.es/educacion-mecd, accessed 29 May, 2014.
  • Durán, R. and Beltrán, F. (2013). “Nuevos modelos de formación del profesorado de inglés: el caso de Castilla y León”, in Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado 17 (3): 307-323, available from http://www.ugr.es/recfpro, accessed 29 May, 2014.
  • Eurydice. (2006). Content and Language Integrated Learning (CLIL) at School in Europe. Brussels: Eurydice European Unit.
  • Fernández, R. and Halbach, A. (2011). “Analysing the Situation of Teachers in the Madrid Bilingual Project after Four Years of Implementation”, in Y. Ruiz de Zarobe, J. Manuel Sierra and F. Gallardo del Puerto (eds.), Content and Foreign Language Integrated Learning. Contributions to Multilingualism in European Contexts. Bern: Peter Lang, 41-70.
  • Fernández, R., Pena, C., García, A. and Halbach, A. (2005). “La Implantación de Proyectos Educativos Bilingües en la Comunidad de Madrid: las Expectativas del Profesorado antes de Iniciar el Proyecto”, in Porta Linguarum 3: 161-173, available from http://www.ugr. es/portalin, accessed 29 May, 2014.
  • House, S. (2007). “CLIL: A new model for language teaching”, in R. Durán Martínez and S. Sánchez-Reyes (eds.), El componente lingüístico en la didáctica de la lengua inglesa. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 123-129.
  • Laorden, C. and Peñafiel, E. (2010). “Proyectos bilingües en los centros de la Comunidad Autónoma de Madrid: Percepción de los equipos directivos”, in Revista de Investigación Educativa 28 (2): 325-344.
  • Lasagabaster, D. and Ruiz de Zarobe, Y. (eds.) (2010). CLIL in Spain: Implementation, results and teacher training. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing.
  • Lorenzo, F., Casal, S. and Moore, P. (2009). “The Effects of Content and Language Integrated Learning in European Education: Key Findings from the Andalusian Bilingual Sections Evaluation Project”, in Applied Linguistics 31 (3): 418-442.
  • Lova Mellado, Mª., Bolarín Martínez, Mª. J. and Porto Currás, M. (2013). “Programas bilingües en Educación Primaria: Valoraciones de Docentes”, in Porta Linguarum 20: 253-268, available from http://www.ugr.es/portalin, accessed 29 May, 2014.
  • Mehisto, P., Marsh, D., and Frigols, Mª. J. (2008). Uncovering CLIL: Content and Language Integrated Learning in Bilingual and Multilingual Education. Oxford: Macmillan Education.
  • Muñoa, I. (2011). “Key Factors to be Considered by CLIL Teachers”, in Y. Ruiz de Zarobe, J. Manuel Sierra and F. Gallardo del Puerto (eds.), Content and Foreign Language Integrated Learning. Contributions to Multilingualism in European Contexts. Bern: Peter Lang, 239-314.
  • Pavón, V. and Rubio, F. (2010). “Teachers’ Concerns and Uncertainties about the Introduction of CLIL Programmes”, in Porta Linguarum 14: 45-58, available from http://www.ugr.es/ portalin, accessed 29 May, 2014.
  • Pena, C. and Porto, Mª. D. (2008) “Teacher beliefs in a CLIL education project”, in Porta Linguarum 10: 151-161, http://www.ugr.es/portalin, accessed 29 May, 2014.
  • Wiesmes, R. (2009). “Developing Theories of Practices in CLIL: CLIL as Post-method Pedagogies?”, in Y. Ruiz de Zarobe and R. Mª. Jiménez Catalán (eds.), Content and Language Integrated Learning. Evidence from Research in Europe. Bristol: Multilingual Matters, 41-59.
  • España. Orden EDU/1465/2010, de 4 de junio, por la que se crea el distintivo de calidad Sello Escuela 2.0. BOE N. 138. 07/06/2002.
  • Castilla y León. Orden EDU 6/2006, de 4 de enero, por la que se regula la creación de secciones bilingües en centros sostenidos con fondos públicos de la Comunidad de Castilla y León. BOCYL N. 8. 12/01/2006.
  • Castilla y León. Orden EDU/1847/2007, de 19 de noviembre, por la que se modifica la Orden EDU/6/2006, de 4 de enero por la que se regula la creación de secciones bilingües en centros sostenidos con fondos públicos de la Comunidad de Castilla y León. BOCYL N. 228. 23/11/2007.
  • Castilla y León. Orden EDU/1134/2011, de 6 de septiembre, por la que se regula la actividad de los auxiliares de conversación seleccionados por el Ministerio de Educación en centros educativos de la Comunidad de Castilla y León. BOCYL N. 178. 14/11/2011.
  • Castilla y León. Orden EDU/392/2012, de 30 de mayo, por la que se modifica la Orden EDU/6/2006, de 4 de enero, por la que se regula la creación de secciones bilingües en centros sostenidos con fondos públicos de la Comunidad de Castilla y León. BOCYL N. 109. 08/06/2012.
  • Castilla y León. Resolución de 7 de noviembre de 2013, de la Dirección General de Recursos Humanos, de la Consejería de Educación, por la que se convoca, en el curso 2013/2014, la acreditación de la competencia lingüística en lenguas extranjeras del profesorado funcionario e interino de los Cuerpos de Maestros, Catedráticos y Profesores de Enseñanza Secundaria y Profesores Técnicos de Formación Profesional. BOCYL N 221. 15/11/2013.
  • Castilla y León. Orden EDU/154/2013, de 13 de marzo, por la que se establece de oficio la puesta en funcionamiento de secciones bilingües en centros públicos y se autoriza la creación de secciones bilingües en centros privados concertados para el curso 2013/2014. BOCYL N. 58. 25/03/2014.
  • Castilla y León. Orden EDU/277/2014, de 14 de abril, por la que se modifica la Orden EDU/1134/2011, de 6 de septiembre, por la que se regula la actividad de los auxiliares de conversación seleccionados por el Ministerio de Educación en centros educativos de la Comunidad de Castilla y León. BOCYL N. 79. 28/04/2014.