Diseño y validación de un cuestionario para conocer la opinión del alumnado de secundaria sobre la música festera y sus aplicaciones en el aula

  1. Botella Nicolás, Ana María 1
  2. Ramos Ahijado, Sonsoles 2
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  2. 2 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revista:
Dedica. Revista de Educação e Humanidades

ISSN: 2182-018X 2182-0171

Año de publicación: 2016

Número: 10

Páginas: 43-52

Tipo: Artículo

DOI: 10.30827/DREH.V0I10.6845 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Dedica. Revista de Educação e Humanidades

Resumen

The objective of this study is to present the design and validation of a questionnaire to find out the opinion of students in secondary education of Torrellano (Alicante) on the FesteraMusica (MúsicaFestera) and its possibilities of application in the classroom. The reference population consists of 597 students of music distributed in four academic years of secondary schools (1st, 2nd, 3rd and 4th). If we work with a confidence level of 95 % and an error margin of 5 %, the size that needs the sample of students to be representative of the population of reference is of 234. The questionnaire was sent to the whole population and the sample was of 484. The first version of the questionnaire was validated by expert professionals at the university area, who specialize in evaluation of programs, and which was modified later, according to their contributions and suggestions. The basic criteria for this report are simplicity, accuracy and precision of the items that compose and discretion and preservation of anonymity in the handling of information. The obtained results show that the questionnaire is valid to find out the perception and opinion of students in secondary education on the Festera Music (Música Festera) and its applications in the classroom.

Referencias bibliográficas

  • Botella, A. M.; Fernández, R.; Martínez, S. (2014). Estudio comparativo del lenguaje musical con alumnado de enseñanza secundaria: música clásica versus música festera. DEDICA. Revista de Educação e Humanidades, 5, 313-325.
  • Botella, A. M.; Galbis, V. (2014). La música de Moros y Cristianos en Alcoy: estudio de la marcha cristiana a través de la obra de Amando Blanquer, en El desarrollo territorial valenciano, reflexiones en torno a sus claves, 193-204. Valencia: Universidad de Valencia.
  • Botella, A. M. (2015). Las bandas alcoyanas y su vinculación con la Fiesta de Moros y Cristianos. Revista de Folklore, 395, 34-51.
  • Garrido, M. E.; Zagalaz, M. L.; Torres, G.; Romero, S. (2010). Diseño y validación de un cuestionario para técnicos deportivos acerca de su opinión sobre las actitures de padres y madres en el deporte (CTPMD). Cuadernos de Psicología del Deporte, 10, (2), 7-21.
  • Ortega, E.; Jiménez, J. M.; Palao, J. M.; Sainz, P. (2008). Diseño y validación de un cuestionario para valorar las preferencias y satisfacciones en jóvenes jugadoras de baloncesto. Cuadernos de Psicología del Deporte, 8(2), 39-58.
  • Thomas, J. R.; Nelson, J. K. (2007). Métodos de investigación en actividad física. Barcelona: Paidotribo