Indagación en el conocimiento conceptual del simbolismo algebraico de estudiantes de secundaria mediante la invención de problemas

  1. Fernández Millán, Elena 1
  2. Molina, Marta 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas

ISSN: 0212-4521 2174-6486

Year of publication: 2016

Volume: 34

Issue: 1

Pages: 53-71

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/ENSCIENCIAS.1455 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas

Abstract

Through the activity of problem posing, we inquire into the conceptual knowledge of algebraic symbolism which students develop in compulsory secondary education. We focus on identifying the characteristics of equations and systems that made the problem posing task difficult for the students; among them: the inclusion of more than one unknown and the presence of the same unknown in both sides of the equal sign, coefficient higher than two and multiplicative operations among the unknowns. We also analyze the meanings that they give to the unknowns and the operations contained in the given expressions, and identify greater facility to assign meaning to the additive structure than to the multiplicative one.

Bibliographic References

  • Arcavi, A. (1994). Symbol sense: informal sense-making in formal mathematics. For the Learning of Mathematics, 1(3), pp. 24-35.
  • Arcavi, A. (2006). El desarrollo y el uso del sentido de los símbolos. En I. Vale, T. Pimentel, A. Barbosa, L. Fonseca, L. Santos y P. Canavarro (eds.), Números y álgebra na aprendizagem da matemática e na formaçâo de profesores. Caminha, Portugal: SPCE, pp. 29-47.
  • Arnau, D. y Puig, L. (2013). Actuaciones de alumnos instruidos en la resolución algebraica de problemas en la hoja de cálculo y su relación con la competencia en el método cartesiano. Enseñanza de las Ciencias, 31(3), pp. 49-66.
  • Ayllón, M. F., Castro, E. y Molina, M. (2010). Conocimiento aritmético informal puesto de manifiesto por una pareja de alumnos (6-7 años) sobre la invención y resolución de problemas. En M. Moreno, A. Estrada, J. Carrillo, y T. Sierra (eds.), Investigación en Educación Matemática XIV. Lleida, España: SEIEM, pp. 223-233. http://funes.uniandes.edu.co/1580/
  • Boletín Oficial de la Junta de Andalucía (2007a). Decreto 231/2007, de 31 de julio, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas correspondientes a la educación secundaria obligatoria en Andalucía, vol. BOJA n.º 156, pp. 15-25. Sevilla, España: Junta de Andalucía.
  • Boletín Oficial de la Junta de Andalucía (2007b). Orden de 10-8-2007, por la que se desarrolla el currículo correspondiente a la Educación Secundaria Obligatoria en Andalucía,vol. BOJA n.º 171, pp. 23-65. Sevilla, España: Junta de Andalucía.
  • Boletín Oficial del Estado (2014). Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato, vol. BOE n.º 3, pp. 169-546. Madrid, España: Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Booth, L.R. (1984). Algebra: Children’s strategies and errors. Windsor, UK: NFER-Nelson.
  • Carpenter, T.P. y Moser, J. (1982). The development of addition and subtraction problem-solving skills. En T. Carpenter, J. Moser y T. Romberg (eds.), Addition and subtraction: a cognitive perspective. Hillsdale, NJ: LEA, pp. 9-24.
  • Castro, E. (2001). Multiplicación y división. En E. Castro (ed.), Didáctica de la matemática en educación primaria. Madrid, España: Síntesis, pp. 203-230.
  • Castro, E. (2012). Dificultades en el aprendizaje del álgebra escolar. En A. Estepa, A. Contreras, J. Deulofeu, M.C. Penalva, F.J. García, L. Ordóñez (eds.), Investigación en Educación Matemática XVI. Baeza, España: SEIEM, pp. 75-94.
  • Castro, E. y Castro, E. (1997). Representaciones y modelización. En L. Rico (ed.), La educación matemática en la enseñanza secundaria. Barcelona, España: Horsori, pp. 95-124.
  • Cázares, J., Castro, E. y Rico, L. (1998). La invención de problemas en escolares de primaria. Un estudio evolutivo. Aula, 10, pp. 19-39.
  • Cerdán, F. (2010). Las igualdades incorrectas producidas en el proceso de traducción algebraico: un catálogo de errores. PNA, 4(3), pp. 99-110.
  • Chalouh, L. y Herscovics, N. (1988). Teaching algebraic expressions in a meaningful way. En A.F. Coxford y A.P. Shulte (eds.), The ideas of algebra, K-12. Reston, Virginia: NCTM, pp. 33-42.
  • Filloy, E. y Rojano, T. (1989). Solving equations: The transition from arithmetic to algebra. For the learning of Mathematics, 9(2), pp. 19-25.
  • Filloy, E., Rojano T. y Puig, L. (2008). Educational Algebra. A Theoretical and Empirical Approach. New York, NY: Springer.
  • Furinghetti, F. y Paola, D. (1994). Parameters, unknowns and variables: a little difference? En J.P. da Ponte y J.F. Matos (eds.), Proceedings of the XVIII International Conference for the Psychology of Mathematics,vol. 2, pp. 368-375. Lisboa, Portugal: Universidad de Lisboa.
  • Gómez, P. (2007). Desarrollo del conocimiento didáctico en un plan de formación inicial de profesores de matemáticas de secundaria. Tesis doctoral, Universidad de Granada.
  • Herscovics, N. y Kieran, C. (1980). Constructing meaning for the concept of equation. Mathematics Teacher, 73(8), pp. 572-580.
  • Isik, C. y Kar, T. (2012). The analysis of the problems the pre-service teachers experience in posing problems about equations. Australian Journal of Teacher Education, 37(9), pp. 93-113. http://dx.doi.org/10.14221/ajte.2012v37n9.1
  • Kaput, J. (1989). Linking representations in the symbolic systems of algebra. En S. Wagner y C. Kieran (eds.), Research agenda for mathematics education: Research issues in the learning and teaching of algebra. Reston, VA: NCTM, pp. 167-194.
  • Kieran, C. (2007). Learning and teaching algebra at the middle school through college levels: Building meaning for symbols and their manipulation. En F.K. Lester (ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning. Charlotte, NC: IAP, pp. 707-62.
  • Küchemann, D.E. (1981). Algebra. En K.M. Hart, M.L. Brown, D.E. Kuchemann, D. Kerslake, G. Ruddock y M. McCartney (eds.), Children’s understanding of mathematics: 11-16. London, Reino Unido: John Murray, pp. 102-119.
  • Linchevski, L. y Livneh, D. (1999). Structure sense: the relationship between algebraic and numerical contexts. Educational Studies in Mathematics, 40(2), pp. 173-196. http://dx.doi.org/10.1023/A:1003606308064
  • Mestre, J.P. (2002). Probing adults’ conceptual understanding and transfer of learning via problem posing. Journal of Applied Developmental Psychology, 23(1), pp. 9-50. http://dx.doi.org/10.1016/S0193-3973(01)00101-0
  • Molina, M. (2014). Traducción del simbolismo algebraico al lenguaje verbal: indagando en la comprensión de estudiantes de diferentes niveles educativos. Gaceta de la RSME, 17(3), pp. 559-579. http://funes.uniandes.edu.co/6498/1/Gac173molina.pdf
  • Orrantia, J., González, L.B. y Vicente, S. (2005). Un análisis de los problemas aritméticos en los libros de texto de Educación Primaria. Infancia y Aprendizaje, 28, pp. 420-451. http://dx.doi.org/10.1174/021037005774518929
  • Resnick, L.B., Cauzinille-Marmeche, E. y Mathieu, J. (1987). Understanding algebra. En J.A. Sloboda y D. Rogers (eds.), Cognitive process in mathematics. Oxford, Reino Unido: Clarendon Press, pp. 169-203.
  • Rittle-Johnson, B. y Schneider, M. (2015). Developing Conceptual and Procedural Knowledge of Mathematics. En R.C. Kadosh y A. Dowker (eds.), Oxford Handbook of Numerical Cognition. Oxford, UK: Oxford University Press, pp. 1118-1134.
  • Rodríguez-Domingo, S. (2015). Traducción entre los sistemas de representación simbólico y verbal: un estudio con alumnado que inicia su formación algebraica en secundaria. Tesis doctoral, Universidad de Granada.
  • Rodríguez-Domingo, S., Molina, M., Cañadas, M. C. y Castro, E. (2011). Errores en la traducción de enunciados algebraicos en la construcción de un dominó algebraico. En M. MarínRodríguez y N. Climent (eds.), Investigación en Educación Matemática. Comunicaciones de los grupos de investigación. XV Simposio de la SEIEM. Ciudad Real, España: SEIEM, pp. 379391. http://funes.uniandes.edu.co/1887/
  • Ruano, R.M., Socas, M. y Palarea, M.M. (2008). Análisis y clasificación de errores cometidos por alumnos de secundaria en los procesos de sustitución formal, generalización y modelización en álgebra. PNA, 2(2), pp. 61-74.
  • Star, J. (2005). Re-«conceptualizing» procedural knowledge in mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 36(5), pp. 404-411.