De lo óptico a lo mental. La poética cognitiva de Bernard Noël

  1. Gamoneda Lanza, Amelia
Revue:
Arbor: Ciencia, pensamiento y cultura

ISSN: 0210-1963

Année de publication: 2018

Volumen: 194

Número: 790

Type: Article

DOI: 10.3989/ARBOR.2018.790N4005 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Arbor: Ciencia, pensamiento y cultura

Résumé

Alongside his poetry, Bernard Noël develops a work in prose that raises questions at a cognitive level, in particular concerning visual perception. The exploration of technological devices (the photographic camera) and the staging of the creative act (the scene of the working painter) is where the pertinence of the poet’s intuitions and reflections come into contrast under the spotlight of current cognitive sciences. The transition from the optical to the mental is part of an embodied and gestural understanding of cognition that also points to the emergence of language. His poetry should, therefore, be understood as the final stretch of this process.

Références bibliographiques

  • Aumont, J. (1990). L’image. Paris: Nathan.
  • Baudrillard, J. (1979). De la séduction. Paris: Galilée.
  • Collot, M. (1989). La poésie moderne et la structure d’horizon. Paris: Presses Uni¬versitaires de France.
  • Damasio, A. (1995/2006). L’erreur de Des¬cartes. La raison des émotions. Paris: Odile Jacob.
  • Dehaene, S. (2007). Les neurones de la lec¬ture. Paris: Odile Jacob.
  • Edelman, G. (1992). Biologie de la conscience. Paris: Odile Jacob.
  • Gamoneda, A. (2002). Le kaléidoscope: une machination poétique du regard chez Bernard Noël. En: Cabioc’h, S. y Masson, P. (eds.). Gide aux miroirs. Le roman du XXº siècle. Caen: Presses Uni¬versitaires de Caen, pp. 279-286.
  • Johnson, M. (1991). El cuerpo en la mente. Madrid: Debate.
  • Kenneally, Ch. (2009). La primera palabra. La búsqueda de los orígenes del lengua¬je. Madrid: Alianza Editorial.
  • Lehrer, J. (2010). Proust y la neurociencia. Barcelona-Buenos Aires-México: Paidós.
  • Lévi-Strauss, C. (1993). Regarder, écouter, lire. Paris: PLON.
  • Merleau-Ponty, M. (1964). Le visible et l’in¬visible. Paris: Gallimard.
  • Meschonnic, H. (2011). Poésie, le devoir de lucidité. Europe, 89 (981-982), pp. 62-65.
  • Noël, B. (1975). Treize cases du je. Paris: Flammarion.
  • Noël, B. (1988a). Journal du regard. Paris: POL.
  • Noël, B. (1988b). Onze romans d’oeil. Paris: POL.
  • Noël, B. (1993). La chute des temps suivi de L’été langue morte. Paris: Gallimard.
  • Noël, B. (1998). L’espace du poème. Entre¬tiens entre Bernard Noël et Dominique Sampiero. Paris: POL.
  • Noël, B. (2010). Un jour de grâce. En: Les plumes d’Éros. Oeuvres I. Paris: POL, pp. 7-16.
  • Olivier, G. (2012). La cognition gestuelle. De l’écho à l’égo. Grenoble: Presses Univer¬sitaires de Grenoble.
  • Zeki, S. (2005). Visión interior. Una investi¬gación sobre el arte y el cerebro. Ma¬drid: Antonio Machado.