Alquimia de la carne. La pasión según Yourcenar

  1. Amelia Gamoneda Lanza 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Çédille: Revista de Estudios Franceses

ISSN: 1699-4949

Year of publication: 2019

Issue: 15

Pages: 167-187

Type: Article

More publications in: Çédille: Revista de Estudios Franceses

Abstract

This paper develops the analysis of the analogical relation between the alchemy and the emotion-passion that occurs implicitly in Feux and Les charités d’Alcippe, by Marguerite Yourcenar. The double raw material of alchemy –physical and spiritual– allows it to become a model of that commotion of living matter that also manifests itself as a psychic phenomenon and as a thought. Emotion-passion takes place –according to its most recent theories– between pre-consciousness and cognition, and opus nigrum is the phase whose description suits that indecisive zone. The alchemy of the flesh and the alchemy of the verb –by Rimbaud– demand the same anchoring in the body: hence poetry is recognized as a natural language by those pre-conscious or hermetic knowledges that are reluctant to conceptual language.

Bibliographic References

  • COUNIHAN, Francesca (1995): “Le mélange et la combinaison des corps : l'union des contraires dans Feux de Marguerite Yourcenar”, in Mª J. Vázquez de Parga y R. Poignault (eds.), L'Universalité dans l'oeuvre de Marguerite Yourcenar. Actes du Colloque de Tenerife 1993. Tours, Société Internationale des Études Yourcenariennes.
  • DAMASIO, Antonio ([1994] 2011): El error de Descartes. Barcelona, Destino.
  • DAMASIO, Antonio ([2003] 2005): Spinoza avait raison. Joie et tristesse, le cerveau des émotions. París, Odile Jacob.
  • DÍAZ, José Luis (2007): La conciencia viviente. México, Fondo de Cultura Económica.
  • ELIADE, Mircea (1983): Herreros y alquimistas. Madrid, Alianza.
  • FERNÁNDEZ DÍAZ, María del Carmen (2006): Marguerite Yourcenar: erotismo, alquimia y otros saberes. Madrid, Devenir.
  • GAMONEDA, Amelia (2008): “Rimbaud: videncia y evidencia”, in M. Casado (ed.), Rimbaud, el otro. Madrid, Editorial Complutense, 47-58.
  • GREIMAS, Algirdas J. y Jacques FONTANILLE (1991): Sémiotique des passions. Des états des choses aux états d’âme. París, Seuil.
  • LEDESMA PEDRAZ, Manuela (1999): Marguerite Yourcenar. Vida y obra en espiral. Jaén, Universidad de Jaén.
  • LEDOUX, Joseph (2005): Le cerveau des émotions: Les mystérieux fondements de notre vie émotionnelle. París, Odile Jacob.
  • RIMBAUD, Arthur (1972): Œuvres complètes. París, Gallimard.
  • ROQUETTE, Gilles (2007): «L’œuvre au noir: un patient labyrinthe entre science et technologie», in May Chehab et Rémy Poigneault (éds.), Marguerite Yourcenar entre littérature et science. Actes du Colloque International de Nicosie (17-18 octobre 2003). Clermont-Ferrand, Société Internationale d’Études Yourcenariennes.
  • SANTA, Àngels (2005): Marguerite Yourcenar. Els desordres de la carn i la pau de l’esperit. Lleida, Pagès Editors.
  • SPENCER-NOËL, Geneviève (1981): Zénon ou le thème de l’alchimie dans L’œuvre au noir de Marguerite Yourcenar. París, Nizet.
  • VALÉRY, Paul ([1920] 2004): «Le cimetière marin», in Poésies. París, Gallimard.
  • VÁZQUEZ DE PARGA, María José (1993): “Érotisme sacré, Anna, soror…”, in R. Poignault (comp.), Le sacré dans l’œuvre de Marguerite Yourcenar. Tours, Société Internationale d’Études Yourcenariennes.
  • VINCENT, Jean-Didier (1986): Biologie des passions. París, Odile Jacob.
  • YOURCENAR, Marguerite (1929): Alexis ou le traité du vain combat. París, Gallimard.
  • YOURCENAR, Marguerite ([1956] 1984): Les charités d’Alcippe. París, Gallimard [(1956) Liège, La Flûte enchantée].
  • YOURCENAR, Marguerite ([1957] 1974): Feux. París, Gallimard [(1957) París, Plon].
  • YOURCENAR, Marguerite ([1958] 1974): Mémoires d’Hadrien. París, Gallimard [(1958) París, Plon].
  • YOURCENAR, Marguerite ([1964] 1979): Fleuve profond, sombre rivière. París, Gallimard.
  • YOURCENAR, Marguerite (1968): L’œuvre au noir. París, Gallimard.
  • YOURCENAR, Marguerite (1971): Théâtre II. París, Gallimard.
  • YOURCENAR, Marguerite (1979): La couronne et la lyre. París, Gallimard.
  • YOURCENAR, Marguerite (1980): Les yeux ouverts. Entretiens avec Matthieu Galey. París, Editions du Centurion.
  • YOURCENAR, Marguerite (1982): Sur quelques thèmes érotiques et mystiques de la Gita Govinda. L’Andalousie ou les Hespérides. Marseille, Rivages/Cahiers du sud.
  • YOURCENAR, Marguerite (1982): «Anna, soror...», in Comme l’eau qui coule. París, Gallimard.