Behind the GIFuso del cómic como estrategia de contextualización en microficciones intermediales

  1. Escandell Montiel, Daniel 1
  1. 1 Manchester Metropolitan University
    info

    Manchester Metropolitan University

    Mánchester, Reino Unido

    ROR https://ror.org/02hstj355

Revista:
Virtualis: revista de cultura digital

ISSN: 2007-2678

Ano de publicación: 2018

Volume: 9

Número: 17

Páxinas: 184-208

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Virtualis: revista de cultura digital

Resumo

This article proposes the first theoretical study on the “Behind the GIF” phenomenon: amateur comics designed to further develop and re-contextualize short videos or GIFs on online communities. The article analyses an extensive corpus of these intermedia narrative structures and uses the semionaut theory (Bourriaud) and meme culture research (Shifman) to study this short-short intermedia stories from a literary point of view. The article proves the growing relevance of this intermedial narrative as a creative development in the shared culture and critically establishes the common characteristics of this new phenomenon in the meme culture.

Referencias bibliográficas

  • Barthes, R. (1966). Introduction à l’analyse structural des récits. Communications, 8, 1-27. Recuperado de https://www.persee.fr/doc/comm_0588-8018_1966_num_8_1_1113
  • Bourriaud, N. (2002). Postproduction. Culture as screenplay: How art reprograms the world. Nueva York: Lukas & Sterling.
  • Brea, J. L. (2010). Las tres eras de la imagen. Imagen-materia, film, e-image. Madrid: Akal.
  • Breslin, S. (2009). The History and Theory of Sandbox Gameplay. Gamasutra. Recuperado de https://www.gamasutra.com/view/feature/132470/the_history_and_theory_of_sandbox_.php
  • Dawkins R. (1976). The Selfish Gene. Oxford: Oxford University Press.
  • Dawkins, R. (1999). Foreword. En S. Blackmore. The Meme Machine, (pp. VII-XVII). Oxford: Oxford University Press.
  • El Heraldo (2016). ‘Cien años de soledad’ es recreada en memes. El Heraldo. Recuperado de https://www.elheraldo.co/tendencias/cien-anos-de-soledad-es-recreada-en-memes-265576
  • Escandell Montiel, D. (2017). Prado sin Ríos: espacios en el canon metaliterario de la narrativa de la memoria. Ogigia. Revista electrónica de estudios hispánicos, 21, 5-24. Recuperado de http://www.ogigia.es/index.php/ogigia/article/view/76/60
  • Fernández, E. (2008). Homo Sampler. Tiempo y consumo en la Era Afterpop. Barcelona: Anagrama.
  • Genette, G. (1972). Figures III. París: Éditions du Seuil.
  • Goldsmith, K. (2011). Uncreative Writing. Nueva York: Columbia University Press.
  • Mestre, R. (2008). Democratización de la (re)producción de contenidos en la red: wiki, weblog y copyleft. En V. Tortosa (ed.). Escrituras digitales. Tecnologías de la creación de la era virtual, (pp. 475-502). Alicante: Servicio de Publicaciones Universidad de Alicante.
  • Ortega, F. & Rodríguez, J. (2011). El potlatch digital. Wikipedia y el triunfo del procomún y el conocimiento compartido. Madrid: Cátedra.
  • Shifman, L. (2013). Memes in Digital Culture. Cambridge, MA: The MIT Press.
  • Todorov, T. (1973). Gramática del Decamerón. Madrid: Taller de Ediciones Josefina Betancor.