Los nuevos entornos educativosdesafíos cognitivos para una inteligencia colectiva

  1. González Navarro, María 1
  1. 1 Consejo Superior de Investigaciones Científicas
    info

    Consejo Superior de Investigaciones Científicas

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02gfc7t72

Journal:
Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

ISSN: 1134-3478

Year of publication: 2009

Issue Title: Nuevas formas de comunicación: cibermedios y medios móviles

Issue: 33

Pages: 141-148

Type: Article

DOI: 10.3916/C33-2009-03-005 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

Abstract

Understanding communication technologies through the networks by which people connect, communicate and cooperate has been a constant feature in the work of researchers who have not dissociated their view about the meaning of technologies within new social movements. This paper states that Information and Communication Technologies are not only networks that people join individually, but that they also act as social technologies. Their improvement depends both on the diversity of their functions (social, political, cognitive, etc.) and on the flexibility they have to adapt to functional diversity (to lifecycles, changing and fluctuating mobility or to audiovisual perception thresholds, for example). This idea is supported by the new technological challenge represented by portable devices, the personal area network, high-use user interfaces, systems designed for home care, etc. All this will be tried and tested in this paper within the educational context.

Bibliographic References

  • Cabero, J.; Córdoba, M. & Fernández Batanero, J.M. (Eds.) (2007). Las TIC para la igualdad. Nuevas tecnologías y atención a la diversidad. Sevilla: Eduforma.
  • Dyson, F. (1998). Mundos del futuro. Barcelona: Crítica.
  • Echeverría, J. (1999). Los señores del aire: Telépolis y el tercer entorno. Barcelona: Destino.
  • Echeverría, J. (2000). Educación y tecnologías telemáticas. Revista Iberoamericana de Educación, 24 (www.campus-oei.org/revista/rie14a01.htm) (02-05-08).
  • Fundación Santillana (Ed.) (2008). Las TIC en la educación: panorama internacional y situación española. Elaborado por el CNICE. (www.fundacionsantillana.org/Contenidos/Spain/SemanaMonografica/XXII/DocumentoBasico.pdf) (02-07-08).
  • Fundación Vodafone (Ed.) (2003). Tecnologías de la información y comunicaciones y discapacidad. (Puede consultarse en: fundación.vodafone.es/VSharedClient/FundacionVodafone/PDF/INFORMETIC2.pdf) (04-05-08).
  • González Andino, A. & Sáez Vaca, F. (2008) Análisis del tercer entorno y su aplicación a la Innovación Tecnológica. (www.oei.es/salactsi/tercer.htm) (12-05-08).
  • González Quirós, J.L. (2004). Ciencia, tecnología y educación. Fundación Iberdrola. (www.fundacioniberdrola.org/PDF/eysc_cietecedu.pdf) (03-06-08).
  • Palacios, A. & Romeñach, J. (2007). El modelo de la diversidad funcional. La bioética y los derechos humanos como herramientas para alcanzar la plena dignidad en la diversidad funcional. Madrid: Diversitas.
  • Rheingold, H. (2004). Multitudes inteligentes. La próxima revolución social. Barcelona: Gedisa.
  • Tarrow, S. (1998). The Power in Momevent. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Winner, L. (1987). La ballena y el reactor. Una búsqueda de los límites en la era de la alta tecnología. Barcelona: Gedisa.