El espacio del cuerpo y de la voz en los registros audiovisuales de las performances de Theresa Hak Kyung Cha

  1. Pol Colmenares, Ana B. 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Prisma Social: revista de investigación social

ISSN: 1989-3469

Year of publication: 2017

Issue Title: Investigación en Comunicación Audiovisual y Estudios de Género

Issue: 2

Pages: 260-290

Type: Article

More publications in: Prisma Social: revista de investigación social

Abstract

The article analyzes three Theresa Hak Kyung Cha’s performances with audiovisual records. The works serve to approach the use of the body in the performance practices of the seventies and in particular the representation of the female body by the artist and the dejerarchization of a perceptive regime that tends to prioritize the optical. In this sense, Cha gives special relevance to the voice and the tactile. The perceptive questions will serve in the analysis to approach from the phenomenology aspects that are related to sociocultural factors, so that they will appear problematic linked to the migrant condition of the artist and the exile. The experience of exile and its traumatic characteristics reverted in an artistic praxis that is going to manifest an analogous trauma of signification in the codes used.

Bibliographic References

  • -Ahmed, S. (2015). La política cultural de las emociones. México: Universidad Autónoma de México.
  • -Barthes, R. (2005). El grano de la voz, entrevistas 1962-1980. Buenos Aires: Siglo XXI Editores Argentina.
  • -Best, S. (2007). Personal Experience and Impersonal Aesthetics: The Video Work of Theresa Hak Kyung Cha (1951-1982). Reading Room, a Journal of Art and Culture: Autobiography in the Wake of Conceptualism. Auckland: Auckland Art Gallery.
  • -Cha, T. H. K. (Ed.) (1980). Apparatus. Nueva York: Tanam Press.
  • -Cha, T. H. K. (2009). Dictée. Berkeley: University of California Press.
  • -De Certeau, M. (1995). La toma de la palabra y otros escritos políticos. México D. F.: Universidad Iberoamericana.
  • -Deleuze, G. (2003). Qu’est-ce que l’acte de création? En Deux régimes de fous.Textes et entretiens. 1975-1995. París: Minuit.
  • -Deleuze, G. y Guattari, F. (2002). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-Textos.
  • -De Zegher, C. (1996). Inside the Visible: An Elliptical Traverse of 20th Century. Cambridge: The MIT Press.
  • -Douglas, M. (1978). Do dogs laugh? A cross-cultural approach to body symbolism. En Polhemus, T. (Ed.). The Body Reader: Social Aspects of the Human Body. Nueva York: Pantheon Books, 295-301. Publicado originalmente en (1971) Journal of Psychosomatic Research, 15: 387-390.
  • -Frost, E. A. (2002). «In Another Tongue»: Body, Image, Text in Theresa Hak Kyung Cha’s Dictée. En Hinton, L. y Hogue, C. (Eds.). We Who Love to be Astonished: Experimental Women’s Writing and Performance Poetics. Tuscaloosa: University of Alabama Press, 181-193. Art in, of, and from Feminine. Cambridge: The MIT Press.
  • -Jakobson, R. (1988). Seis lecciones sobre el sonido y el sentido. En Jakobson (I). Obras selectas. Madrid: Gredos.
  • -Joyce, J. (2005). Retrato del artista adolescente. México D. F.: Lectorum.
  • -Labelle, B. (2006). Blackground Noise: Perspectives on Sound Art. Nueva York: The Continuum International Publishing Group.
  • -Lehmann, H. (2013). Teatro posdramático. Murcia: CENDEAC.
  • -Lippard, L. (1976). From the Center: Feminist Essays on Women’s Art. New York: E.P. Dutton.
  • -Mauss, M. (1979). Sociología y antropología. Madrid: Tecnos.
  • -Minh-ha, T. T. (1987). Grandma’s Story. En Wallis, B. (Ed.). Blasted Allegories: An Anthology of Writings by Contemporary Artists. Cambridge: The New Museum of Contemporary Art / The MIT Press, 2-30.
  • -Minh-ha, T. T. (2005). Primavera blanca. En AAVV. El sueño del público: Theresa Hak Kyung Cha. Barcelona: Fundació Antoni Tàpies.
  • -Phu, T. (2005). Decapitated Forms: Theresa Hak Kyung Cha’s Visual Text and the Politics of Visibility. Mosaic: A Journal for the Interdisciplinary Study of Literature,1 (38): 17-36. Recurso disponible en
  • http://www.ucm.es/BUCM/checkip.php?/docview/205377422?accountid=14514. Consultado el 12/11/2013.
  • -Pearson, L. (2011). It is Almost That: a Collection of Image + Text Work by Women Artists & Writers. Los Ángeles: Siglio.
  • -Pol, A. (2015). Poéticas desde el trauma y los afectos: articulaciones de otras voces [auto]biográficas “entre”-guerras. Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid. http://eprints.ucm.es/30670/
  • -Raquejo, T. (2001). Land art. Hondarribia: Nerea.
  • -Rinder, L. R. (2005). La pluralidad de entradas, la apertura de redes, la infinidad de lenguajes. En AAVV. El sueño del público: Theresa Hak Kyung Cha. Barcelona: Fundació Antoni Tàpies.
  • -Rinder, L. R. (1996). Theresa Hak Kyung Cha: Passages Paysages. En De Zegher, C. Inside the Visible: An Elliptical Traverse of 20th Century Art in, of, and from Feminine. Cambridge: The MIT Press.
  • -Robinson, J. (2013). Medios primos. En ± 61, La expansión de las artes. Madrid: MNCARS.
  • -Rolnik, S. (2006). Geopolítica del rufián (o del chuleo, o del cafishio). Ramona, 67: 8-20. Recurso disponible en http://www.ramona.org.ar/files/r67.pdf. Consultado el 30/10/2013.
  • -Sharp, W. (1970). Body Works. Avalanche, 1:14-20.
  • -Zabunyan, E. (2013). Theresa Hak Kyung Cha, Berkeley 1968. Monts: Les Presses du Réel.