Retornos de lo sagradoConsideraciones sobre la moral en la representación artística del rostro

  1. Josep Tornero Sanchis
  2. Lorena Amorós Blasco
Zeitschrift:
Arte y políticas de identidad

ISSN: 1889-979X

Datum der Publikation: 2011

Nummer: 5

Seiten: 117-128

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Arte y políticas de identidad

Zusammenfassung

The face and his representation have turned into a problem which deals with moral and ethical aspects nowadays, where the visual arts have found their way with the intention of experimenting from the parameters of the aesthetics their possibilities of representation. This article tries to approach the moral and ethical problems of the identity from a historical psychology, looking through some of the representative possibilities of the face in painting and photography where we can find us with returns of the sacred, symbolic values which propose us remembering principles and responsibilities

Bibliographische Referenzen

  • Agamben, G. (2011). Desnudez. Barcelona: Anagrama.
  • Altuna, B. (2010). Una historia moral del rostro. Valencia: Pre-Textos.
  • Bremmer, J. N. (2002). El concepto del alma en la Grecia antigua. Madrid, Siruela.
  • Clair, J. (1999). Elogio de lo visible. Barcelona: Seix Barral.
  • Clair, J. (1998). La responsabilidad del artista. Madrid: Visor.
  • Didi-Huberman, G. (2008). Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.
  • Didi-Huberman, G. (2009). La imagen supervivente. Historia del arte y tiempo de los fantasmas según Aby Warburg. Madrid: Adaba Editores.
  • Eliade, M. (1998). Lo Sagrado y lo profano. Barcelona: Paidós Ibérica.
  • Hamilton, P. y Hargreaves, R. (2001). The Beatiful and the Damned. The Creation of Identity in Nineteenth-Century Photography. London: Lund Humphries Publishers.
  • Homero. (2000). Ilíada. Madrid: Gredos.
  • Jung, C. G. (2010). Las relaciones entre el yo y el inconsciente. Barcelona: Paidós.
  • Kane, J. (2008). The Somnambulists. Photographic Portraits from before Photography. Edinburgh: Dewi Lewis Publishing & National Galleries of Scotland.
  • Levinas, E. (2002). Totalidad e infinito: ensayo sobre la exterioridad. Salamanca: Sígueme.
  • Lista, G. (2004). Medardo Rosso. Scultura e fotografía. Milano: Five Continents Editions.
  • Mas Torres, S. (2006). Pensamiento romano. Una historia de la filosofía en Roma. Valencia: Tirant lo Blanch.
  • Nietzsche, F. (2000). El nacimiento de la tragedia. Madrid: Alianza Editorial.
  • Nietzsche, F. (2002). La gaya ciencia. Madrid: Edaf.
  • Nietzsche, F. (2010). Fragmentos póstumos (1869-1874) Vol. I. Madrid: Tecnos.
  • Simmel, G. (2006). Rembrandt: Ensayo de filosofía del arte. Buenos Aires, Prometeo Libros.
  • Vernant, J.-P. (2009). Mito y religión en la Grecia antigua. Barcelona: Ariel.
  • Vernant, J.-P. (2001). La muerte en los ojos. Figuras del Otro en la antigua Grecia. Barcelona: Gedisa.