De rosas, titulares y micropoemas. El uso 2.0 de la rima junto a los titulares de prensa

  1. Daniel Escandell Montiel 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revue:
Microtextualidades: Revista internacional de microrrelato y minificción

ISSN: 2530-8297

Année de publication: 2020

Titre de la publication: Creaciones disruptivas de la microficción

Número: 7

Pages: 1-25

Type: Article

DOI: 10.31921/MICROTEXTUALIDADES.N7A1 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Microtextualidades: Revista internacional de microrrelato y minificción

Résumé

The popular English poem “Roses are Red” has been modified throughout history with a multitude of different goals. In recent years, a growing phenomenon on the Internet focused on displaying wit has taken this poem a step further: it is reused in combination with headlines from the press. These headlines, which are often shocking and strange, are introduced with the first verse in this way and a rhyme is built in a process of non-creative writing (Goldsmith), feasible given the contemporary development of the sample (Fernandez) and the notion of the semionaut (Bourriaud). In this article I analyze the phenomenon with a first approximation to the production in Spanish on Twitter. Afterwards, the article focuses on an extensive corpus in English language obtained through Imgur, which allows us to detect the common traits that are transcultural and transcend linguistic boundaries. Therefore, through the analysis of the localized texts we establish the predominant features of the re-semantization of both the original poem and headlines to create humorous micro-poems that we interpret culturally through the Neo-baroque theory (Calabrese) and its exploitation of wit. The results show a phenomenon of Anglophone origin, but of increasing popularity in Spanish, which responds to the Neo-baroque factors of the contemporary society on the Internet. This is possible thanks to the popularization of the idea of the common sharing and the textual re-semantization that gives rise to new productions that pursue a poetic aesthetic and humorous execution.

Références bibliographiques

  • Andres-Suárez, Irene. “El micro-relato. Intento de caracterización teórica y deslinde con otras formas literarias afines”. Teoría e interpretación del cuento. Eds. Peter Fröhliche y Georges Güntert. Bern: Peter Lang, 1997. 87-102.
  • Bourriaud, Nicolas. Postproduction. Culture as screenplay: How art reprograms the world. Nueva York: Lukas & Sterling, 2002.
  • Brasca, Raúl. “Microficción y pacto de lectura”. Brújula 1 (2004). http://webs.sinectis.com.ar/rbrasca/brujula1.html (última consulta, 5-8-2018).
  • Calabrese, Omar. La era neobarroca. Madrid: Cátedra, 1999.
  • Cruz Suárez, Juan Carlos. “Nada más que murmullo. Notas sobre el ingenio y la poesía del barroco español”. La cultura del barroco español e iberoamericano y su contexto europeo. Eds. Kazimierz Sabik y Karolina Kumor. Varsovia: Instituto de estudios ibéricos e iberoamericanos de la Universidad de Varsovia, 2010. 149-156
  • Escandell Montiel, Daniel. “El anclaje textovisual de los memes en las micronarraciones en red”. Elogio de lo mínimo. Estudios sobre microrrelato y minificción en el siglo XXI. Ed. Ana Calvo. Madrid-Fráncfort: Iberoamericana-Vervuert, 2018a. 243-254.
  • Escandell Montiel, Daniel. “El poema viral de Ben Clark (y sus otros muchos autores)”. Oculta Lit (2018b). https://www.ocultalit.com/ensayo/el-poema-viral-de-ben-clark-y-sus-otros-muchos-autores/ (última consulta, 5-8-2018).
  • Escandell Montiel, Daniel. “Greentexts: minificciones de la empatía y el engaño en los espacios sociales de la red". El cuento Hispánico. Nuevas miradas críticas y aplicaciones didácticas. Eds. Eva Ramos Álvarez Ramos et al. Valladolid: Agilice Digital, 2016. 223-238.
  • Fernández Porta, Eloy. Homo Sampler. Tiempo y consumo en la Era Afterpop. Barcelona: Anagrama, 2008.
  • Goldsmith, Kenneth. Uncreative Writing. Nueva York: Columbia University Press, 2011.
  • Graeber, Dave. “Of Flying Cars and the Declining Rate of Profit”. The Baffler 19 (2012). http://thebaffler.com/past/of_flying_cars (última consulta, 5-8-2018).
  • Ndalianis, Angela. Neo-Baroque Aesthetics and Contemporary Entertainment. Cambridge MA: MIT Press, 2004.
  • Ortega, Felipe y Joaquín Rodríguez López. El potlatch digital. Wikipedia y el triunfo del procomún y el conocimiento compartido. Madrid: Cátedra, 2011.
  • Sarduy, Severo. Ensayos generales sobre el barroco. México: Fondo de Cultura Económica, 1987.
  • Tejero, Pilar. “El precedente literario del microrrelato: la anécdota en la Antigüedad clásica”. Quimera 211-212 (2002): 13-19.
  • Yepes, Enrique. “El microcuento hispanoamericano ante el próximo milenio”. Revista Interamericana de Bibliografía 46 (1996): 95-108.