Conocimientos matemáticos al acceder a la universidadUn estudio diacrónico (1999-2017) con estudiantes de Ingeniería

  1. Susana Nieto-Isidro 1
  2. Fernando Martínez-Abad 1
  3. María José Rodríguez-Conde 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revista:
Bordón: Revista de pedagogía

ISSN: 0210-5934 2340-6577

Ano de publicación: 2020

Volume: 72

Número: 2

Páxinas: 119-133

Tipo: Artigo

DOI: 10.13042/BORDON.2020.72694 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Bordón: Revista de pedagogía

Resumo

Although there are several studies on the mathematical knowledge of students who access university in Spain; those that cover long periods of time and that take into account the legislation about accessing university at each stage are scarce. METHOD. This study analyses the results of a basic calculus questionnaire carried out by 627 students accessing 8 undergraduate degrees of engineering for a period of 18 years —from 1999 to 2017— following two regulations for university admissions, which correspond to stages 1999-2010 and 2011-2017. The applied instrument included theoretical and practical questions, from which seven items related to logarithms, exponentials, derivation and integration have been selected. A diachronic study is carried out by grouping the data in eight biennia, five with the first regulation and three with the second, by means of proportions’ calculus and inferential analysis, including the study of effect size. RESULTS. Students have statistically different behaviour at each legislative stage, and the legislation for the stage 2011-2017 allows the generation of groups with different knowledge according to their choices and/or results in the university access examinations. The type of mathematical knowledge involved in the selected items is also relevant, showing better results in logarithms and exponentials and worse results in integration. DISCUSSION. The great variability of the mathematical level of the students who access undergraduate engineering degrees is shown, as well as the influence of the accessing legislation; those results could serve as reference for the design of future university entry examinations.

Referencias bibliográficas

  • Alpers, B. A., Demlova, M., Fant, C. H., Gustafsson, T., Lawson, D., Olsson-Lehtonen, B., Robinson, C. y Velichova, D. (2013). A framework for mathematics curricula in Engineering Education. Bruselas: European Society for Engineering Education (SEFI). Recuperado de http://sefi.htw-aalen.de/Curriculum/Competency based curriculum incl ads.pdf
  • Alsina, C. (2001). Las Pruebas de Acceso a la Universidad (PAU) como brújula curricular. Aula de Innovación Educativa, 105, 66-70.
  • Ato, M., López, J. J. y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. doi: http://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511
  • Bergsten, C., Jablonka, E. y Ashjari, H. (2016). The transition from secondary to tertiary mathematics education—a Swedish study. En 13th International Congress on Mathematical Education. Hamburgo, Alemania.
  • Boal, N., Bueno, C., Lerís, M. D. y Sein-Echaluce, M. L. (2008). Las habilidades matemáticas evaluadas en las pruebas de acceso a la universidad. Un estudio en varias universidades públicas españolas. Revista de Investigación Educativa, 26(1), 11-23.
  • Campo, A., Álvarez, M. L., Beléndez, T., Heredia, S., Hernández, A., Moreno, J. C., Ortuño, M., Rosa, J. L., Torrejón, J. M. y Verdú, F. J. (2016). Destrezas matemáticas previas de los estudiantes de Grado en Ingenierías y Arquitectura (II). En R. Roig, J. E. Blasco, A. Lledó y N. Pellín, (eds.), Investigación e innovación educativa en docencia universitaria. Retos, propuestas y acciones. (pp. 2915-2934). Alicante: CEI Universidad de Alicante.
  • Carr, M., Fidalgo, C., Bigotte de Almeida, M. E., Branco, J. R., Santos, V., Murphy, E. y Ní Fhloinn, E. (2015) Mathematics diagnostic testing in engineering: an international comparison between Ireland and Portugal. European Journal of Engineering Education, 40(5), 546-556. doi: http://doi.org/10.1080/03043797.2014.967182
  • Castro, M. A., García, P. A., Sirvent, A., Cabrera J., Bueno, A. M., Alustiza, M. y Rodríguez, F. (2018). Conocimientos previos de matemáticas del alumnado en titulaciones de Ingeniería: un análisis sincrónico y diacrónico. En R. Roig (ed.), El compromiso académico y social a través de la investigación e innovación educativas en la enseñanza superior (pp. 112-124). Barcelona: Ediciones Octaedro.
  • Cobos, M., Arevalillo, M., Moreno, P. y Olanda, R. (2013). Estudiando el nivel en matemáticas de alumnos de nuevo ingreso en Ingeniería Informática: percepción y realidad. Actas de las XIX Jornadas sobre la Enseñanza Universitaria de la Informática (pp. 233-239). Castellón, España.
  • Cohen, J. (1969). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Nueva York: Academic Press.
  • Cole, J. S., McCartan, C. D., Tuohi, R. y Steinby, P. (2014). Mathematics background of engineering students in Northern Ireland and Finland. Proceedings of 10th International CDIO Conference. Barcelona, España.
  • Contreras, A., Ordóñez, L. y Wilhelmi, M. (2010). Influencia de las pruebas de acceso a la universidad en la enseñanza de la integral definida en el bachillerato. Enseñanza de las Ciencias, 28(3), 367-384. doi: http://doi.org/10.5565/rev/ec/v28n3.63
  • Darlington, E., y Bowyer, J. (2017). Engineering undergraduates’ views of A-level Mathematics and Further Mathematics as preparation for their degree. Teaching Mathematics and its Applications, 36(4), 200-216. doi: http://doi.org/10.1093/teamat/hrw020
  • Derr, K., Hübl, R. y Ahmed, M. Z. (2018). Prior knowledge in mathematics and study success in engineering: informational value of learner data collected from a web-based pre-course. European Journal of Engineering Education, 43(6), 911-926. doi: 10.1080/03043797.2018.1462765
  • Faulkner, F., Hannigan, A. y Fitzmaurice, O. (2014). The role of prior mathematical experience in predicting mathematics performance in higher education. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 45(5), 648-667. doi: http://doi.org/10.1080/0020739X.2013.868539
  • Heredia, S., Méndez, D. y Moreno, J. (2011). Datos de acceso de los estudiantes del Grado en Ingeniería de la Edificación. IX Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria: Diseño de Buenas Prácticas Docentes en el Contexto Actual. Alicante, España.
  • Huidobro, J. A., Méndez, A. y Serrano, M. L. (2010). Del bachillerato a la universidad: las matemáticas en las carreras de ciencia y tecnología. Aula Abierta, 38(1), 71-80. doi: http://doi.org/10.17811/rifie.38.95.2010
  • Munns, A. (2017). A study of competence in mathematics and mechanics in an engineering curriculum. European Journal of Engineering Education, 42(6), 1062-1075. doi: 10.1080/03043797.2016.1259292
  • Mustoe, L. y Lawson, D. (2002). A curriculum for the twenty-first century. Recuperado de http://sefi.htw-aalen.de/Curriculum/sefimarch2002.pdf
  • Nieto-Isidro, S., Martínez-Abad, F. y Rodríguez-Conde, M. J. (2017). La influencia de la elección de materias en la Prueba de Acceso a la Universidad en los conocimientos matemáticos de los estudiantes de ingeniería. Revista Complutense de Educación 28(1), 125-144. doi: http://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n1.48977
  • Nortvedt, G. A. y Siqveland, A. (2019). Are beginning calculus and engineering students adequately prepared for higher education? An assessment of students’ basic mathematical knowledge. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 50(3), 325-343.
  • Oliva, J. M., Franco, R. y Gil, M. L. (2018). Influencia de las pruebas de acceso a la universidad en la metodología docente del profesorado de ciencias. Ápice. Revista de Educación Científica, 2(1), 1-17. doi: http://doi.org/10.17979/arec.2018.2.1.3197
  • Ordóñez, L. y Contreras, A. (2011). La integral definida en bachillerato: restricciones institucionales de las pruebas de acceso a la universidad. En M. Marín, G. Fernández, L. J. Blanco y M. Palarea (eds.), Investigación en Educación Matemática XV (pp. 461-470). Ciudad Real: Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática. Recuperado de http://www.seiem.es/docs/actas/15/Actas15SEIEM.pdf
  • Riaguas, A., Arribas, M., Celorrio, R. y Lerís, D. (2006). El acceso a los estudios de ingeniería: detección de debilidades o carencias formativas en matemáticas. Actas del 4.o Congreso Internacional de Docencia Universitaria e Innovación, CIDUI.
  • Ruiz de Gauna, J. y Sarasua, J. (2011). ¿Mejoran los resultados con el nuevo sistema de selectividad? Bordón. Revista de Pedagogía, 63(4), 111-121. doi: http://doi.org/10.1016/j.aula.2015.01.002
  • Ruiz de Gauna, J. y Sarasua, J. (2013). Estudio comparado de los resultados de las pruebas de acceso a la universidad en Cataluña, Comunidad Valenciana y País Vasco. Ikastorratza, e-Revista de Didáctica, 11, 1-24.
  • Ruiz de Gauna J., Dávila, P., Extebarría, J. y Sarasua, J. (2013). Pruebas de selectividad en matemáticas en la UPV-EHU. Resultados y opiniones de los profesores. Revista de Educación, 362, 217-246.
  • Treacy, P. y Faulkner, F. (2015). Trends in basic mathematical competencies of beginning undergraduates in Ireland, 2003-2013. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 46(8), 1182-1196. doi: http://doi.org/10.1080/0020739X.2015.1050707
  • Treacy, P., Faulkner, F. y Prendergast, M. (2016). Analysing the correlation between secondary mathematics curriculum change and trends in beginning undergraduates’ performance of basic mathematical skills in Ireland. Irish Educational Studies, 35(4), 381-401. doi: http://doi.org/10.1080/03323315.2016.1243067
  • Zuazua E. y Rodríguez del Río, R. (2002). Enseñar y aprender matemáticas: del instituto a la universidad. Revista de Educación, 329, 239-256.