Twitter y poesía no creativa por Karen Villeda y Denise Audirac en su obra POETuitéame

  1. Daniel Escandell Montiel 1
  1. 1 Manchester Metropolitan University
    info

    Manchester Metropolitan University

    Mánchester, Reino Unido

    ROR https://ror.org/02hstj355

Journal:
Literatura Mexicana

ISSN: 0188-2546 2448-8216

Year of publication: 2020

Volume: 31

Issue: 1

Pages: 179-204

Type: Article

DOI: 10.19130/IIFL.LITMEX.31.1.2020.1147 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Literatura Mexicana

Abstract

Abstract: This article studies the digital poetry work POETuitéame by Mexican authors Karen Villeda and Denise Audirac using the theories of conceptual art and non-creative writings of Kenneth Goldsmith, as well as the concepts of appropriation and the semionautic re-semantization of Nicolas Bourriaud. To do this, the article first establishes the panorama of digital poetry from the point of view of its reception, culminating in the emergence of tweet-poetry as a sample of the poetic writings in social networks. This tweetpoetry foundation is essential for the final execution of Villeda and Audirac’s work. Secondly, the theories of Goldsmith and Bourriaud are addressed as a main axis to finally address the study of the work POETuitéame and its non-creative and semionautic implications as a conceptual execution of 2.0 writing.

Bibliographic References

  • Aguilar, Andrea. (2014). La poesía estalla en las redes. El País.
  • Baetens, Jan. (2008). Escrituras digitales. Tecnologías de la creación de la era virtual. Alicante. Servicio de Publicaciones Universidad de Alicante.
  • Bourriaud, Nicolas. (2005). Postproduction. Culture as screenplay: How art reprograms the world. Lukas & Sterling. Nueva York.
  • Castaño, Yolanda. (2011). Perfopoesía. Sobre la poesía escénica y sus redes. Cangrejo Pistolero Ediciones. Sevilla.
  • Cross, Elsa. (2012). Karen Villeda. Nuevas formas expresivas. Revista de la Universidad de México. 99. 90
  • Dachs, Ramon. (1996). Intermínims de navegació poética.
  • (2011). Karen Villeda. Enciclopedia de la literatura en México.
  • Escandell Montiel, Daniel. (2014). Programando ficciones. La máquina que quiso ser Ken Follet. El Cuaderno. 54. 2-4
  • Escandell Montiel, Daniel. (2014). Tuiteratura: la frontera de la microliteratura en el espacio digital. Iberic@l. Revue d’études ibériques et ibéro-américaines. 5. 37-48
  • Escandell Montiel, Daniel. (2017). Logoemesis y cultura textovisual: figuras de la generación y visibilización del texto en el arte escrito mediado por las pantallas. Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada. 27. 56-66
  • Ezzat, Sharif. (2006). Like Stars in a Clear Night Sky.
  • Flores, Leonardo. (2017). La literatura electrónica latinoamericana, caribeña y global: generaciones, fases y tradiciones. Artelogie. 11.
  • Funkhouser, Chris. (2007). Prehistoric Digital Poetry. An Archaeology of Forms, 1959-1995. University of Alabama Press. Tuscaloosa.
  • Goldsmith, Kenneth. (2011). Uncreative Writing. Columbia University Press. Nueva York.
  • Lewis, Jason Edward. (2010). Speak.
  • Lewis, Jason Edward. (2011). Know.
  • López de Mántaras, Ramón. (2016). La inteligencia artificial y las artes. Hacia una creatividad computacional. VVAA. El próximo paso. La vida exponencial. 99-123
  • Martín Centeno, Óscar. (2011). Perfopoesía. Sobre la poesía escénica y sus redes. Cangrejo Pistolero Ediciones. Sevilla.
  • Montoto, Nacho. (2011). Perfopoesía. Sobre la poesía escénica y sus redes. Cangrejo Pistolero Ediciones. Sevilla.
  • Mora, Vicente Luis. (2012). El lectoespectador. Seix Barral. Barcelona.
  • Ortega, F.,Rodríguez, Joaquín. (2011). El potlatch digital. Wikipedia y el triunfo del procomún y el conocimiento compartido. Cátedra. Madrid.
  • Ortiz, Santiago. (2004). Bacterias argentinas.
  • Remírez, Félix. Poetuitéame. Biblumliteraria.
  • Sánchez Aparicio, Vega. (2016). Las escrituras alegóricas del software: colapso estético, rearticulación ética, desde el espacio mexicano. Caracteres. Estudios Culturales y Críticos de la Esfera Digital. 5. 80-113
  • Schiavetta, Bernardo. (2001). Raphèl.
  • Tisselli, Eugenio. (2006). PAC - Poesía Asistida por Computadora.
  • Uribe, Ana María. (2003). Tipoemas y Anipoemas.
  • Villeda, Karen,Audirac, Denise. (2014). POETuitéame.