Disonancias semánticas e impugnaciones discursivas en el cine (aparentemente) religioso de Nieves Condeel caso de Balarrasa (1950)

  1. Higueras Flores, Rubén
Journal:
Zer: Revista de estudios de comunicación = Komunikazio ikasketen aldizkaria

ISSN: 1137-1102

Year of publication: 2017

Volume: 22

Issue: 43

Pages: 185-200

Type: Article

DOI: 10.1387/ZER.18115 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Zer: Revista de estudios de comunicación = Komunikazio ikasketen aldizkaria

Abstract

The present text deals with the semantic and discursive richness of Balarrasa through the detailed textual analysis of the feature film, revealing how its religious thematic is problematized through insistent enunciative comments that critically distant its discourse from the standard reading pattern. Our intention is to show the internal tensions that run through the filmic text, whose discursive epicenter is tangentially displaced towards social and moral issues while outlining subaltern themes that complicate the apparent simplicity and schematism of its argument.

Bibliographic References

  • Company, J. M. (2003). Torturas del espíritu. A propósito de Angustia (1947) y Balarrasa (1950). En J. L. Castro De Paz y J. Pérez Perucha (coords.), Tragedia e ironía: el cine de Nieves Conde (pp. 19-27). Ourense: Caixa Galicia.
  • Gubern, R. (1981). La Censura. Función política y ordenamiento jurídico bajo el franquismo (1936-1975). Barcelona: Península.
  • Llinás, F. (1995). José Antonio Nieves Conde. El oficio de cineasta. Valladolid: Seminci.
  • Losada, M. (2011). The Rebranding Of Francoism’s Originary Violence In José Antonio Nieves Conde’s Balarrasa. Romance Notes, 51 (2). doi: 257-265.10.1353/rmc.2011.0001
  • Monterde, J. E. (1995). El cine de la autarquía (1939-1950). En R. Gubern, J. E. Monterde, J. Pérez Perucha, E. Riambau y C. Torreiro, Historia del cine español (pp. 181-238). Madrid: Cátedra.