Disonancias semánticas e impugnaciones discursivas en el cine (aparentemente) religioso de Nieves Condeel caso de Balarrasa (1950)

  1. Higueras Flores, Rubén
Revue:
Zer: Revista de estudios de comunicación = Komunikazio ikasketen aldizkaria

ISSN: 1137-1102

Année de publication: 2017

Volumen: 22

Número: 43

Pages: 185-200

Type: Article

DOI: 10.1387/ZER.18115 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Zer: Revista de estudios de comunicación = Komunikazio ikasketen aldizkaria

Résumé

The present text deals with the semantic and discursive richness of Balarrasa through the detailed textual analysis of the feature film, revealing how its religious thematic is problematized through insistent enunciative comments that critically distant its discourse from the standard reading pattern. Our intention is to show the internal tensions that run through the filmic text, whose discursive epicenter is tangentially displaced towards social and moral issues while outlining subaltern themes that complicate the apparent simplicity and schematism of its argument.

Références bibliographiques

  • Company, J. M. (2003). Torturas del espíritu. A propósito de Angustia (1947) y Balarrasa (1950). En J. L. Castro De Paz y J. Pérez Perucha (coords.), Tragedia e ironía: el cine de Nieves Conde (pp. 19-27). Ourense: Caixa Galicia.
  • Gubern, R. (1981). La Censura. Función política y ordenamiento jurídico bajo el franquismo (1936-1975). Barcelona: Península.
  • Llinás, F. (1995). José Antonio Nieves Conde. El oficio de cineasta. Valladolid: Seminci.
  • Losada, M. (2011). The Rebranding Of Francoism’s Originary Violence In José Antonio Nieves Conde’s Balarrasa. Romance Notes, 51 (2). doi: 257-265.10.1353/rmc.2011.0001
  • Monterde, J. E. (1995). El cine de la autarquía (1939-1950). En R. Gubern, J. E. Monterde, J. Pérez Perucha, E. Riambau y C. Torreiro, Historia del cine español (pp. 181-238). Madrid: Cátedra.