Medialab Madrid 2002-2006. Participatory culture and social activism in Madrid

  1. Caerols Mateo, Raquel 1
  2. Escribano Belmar, Beatriz 2
  1. 1 Universidad Francisco de Vitoria, España
  2. 2 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

Revista:
Artnodes: revista de arte, ciencia y tecnología

ISSN: 1695-5951

Ano de publicación: 2019

Título do exemplar: After the post-truth

Número: 24

Páxinas: 111-120

Tipo: Artigo

DOI: 10.7238/A.V0I24.3273 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Artnodes: revista de arte, ciencia y tecnología

Resumo

Citizen participation is a crucial element to contemporary society at the start of the 21st century. In the artistic field this has been translated into generating new artistic forms of social action and citizen participation. This reality is best reflected in the emergence of centers where “society” is added to art, science and technology dialogue, such as the pioneering MediaLab Madrid center inaugurated in 2002 as a paradigm of action, participatory culture and social integration. This article formalizes a historical tour of how this center and emblematic project was created. It then analyzes the center’s purpose as a place to accommodate emerging forms of participation and social transformation in relation to its program of exhibitions, workshops, seminars and symposia, conferences, meetings and actions during the 2002-2006 period when it was led by its creators, Karin Ohlenschläger and Luis Rico. The program reveals an innovative methodology of artistic proposals and spaces for artistic reflection and dialogue with technology as a tool for social activism and transformation. This study is based on interviews with the actors who devised this project, as well as internationally renowned researchers and artists, who provide an external view of the center’s impact.

Referencias bibliográficas

  • Fagerstrom, Asle; Arntzen, Erik y Gordon R. Foxall. 2015. «Use of MediaLab™ in experimental behavioral research: The case of consumer decision making.» European Journal of Behavior Analysis, no. 102: 203-214. https://doi.org/10.1080/15021149 .2009.11434319
  • Anderson, Chris. 2013. Makers: La Nueva Revolucion Industrial. Barcelona: Ediciones Urano.
  • Blessi, Giorgio Tavano, Sacco, Pier Luigi y Thomas Pilati. 2011. «Independent artist-run centres: an empirical analysis of the Montreal non-profit visual arts field». Cultural Trends. 20(2): 141-166. https://doi.org/10.1080/09548963.2011.563907
  • Brea, José Luis. 2002. La era postmedia. Acción comunicativa, prácticas (post)artísticas y dispositivos neomediales. Salamanca: Consorcio Salamanca.
  • Chatzichristodoulou, Maria. 2013. «New Media Art, Participation, Social Engagement and Public Funding». Visual Culture in Britain, 14(3): 301-318. https://doi.org/10.1080/14714787.2013.827486
  • Deitcher, David. 2000. «Tomar el control: arte y activismo». En Los manifiestos del arte posmoderno: textos de exposiciones, 1980- 1995, coord. por Anna María Guasch Ferrer. Madrid: Akal.
  • Del Río, Victor. 2003. «El espacio ideológico del arte y la ciencia». Lápiz: Revista Internacional de Arte, no. 193: 28-39. http://www. victordelrio.net/PDFS/Ensayos/espacio%20ideologico.pdf [Fecha de consulta: 16/05/2019]
  • Haste, H. 2009. «What is ‘competence’ and how should education incorporate new technology’s tools to generate ‘competent civic agents’». The Curriculum Journal, 20(3): 207-223. https://doi. org/10.1080/09585170903195845
  • Estalella, Adolfo; Rocha, Jara y Antonio Lafuente. 2013. «Laboratorios de procomún: experimentación, recursividad y activismo». Teknokultura 1(10): 21-48.  
  • González, María. 2009. «New Educational Settings. Cognitive Challenges for the Realization of a Collective Intelligence». [Los nuevos entornos educativos: desafíos cognitivos para una inteligencia colectiva]. Comunicar, no. 33: 141-148. https://doi.org/10.3916/ c33-2009-03-005.
  • Laddaga, Reinaldo. 2011. Estética de laboratorio. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora.
  • Mullinax, M. 2014. «What we made: Conversations on art and social cooperation». Visual Studies 27(29): 112-113.
  • Ohlenschläger, Karin. 2007. Memoria de las actividades de MediaLab Madrid. Madrid: Centro Cultural Conde Duque, Ayuntamiento de Madrid, MedialabMadrid.
  • Ortega, José Felipe y Joaquín Rodríguez. 2011. El Potlatch digital. Wikipedia y el triunfo del procomún y el conocimiento compartido. Madrid: Cátedra.
  • Ortega, Inés y Reinaldo Villar. 2014. «El modelo Medialab: conceptos, contextos y clasificación. Posibilidades de una didáctica artística en el laboratorio revisado del laboratorio de medios». Revista Pulso, n.º 37: 149-165.
  • Rodrigo, Javier. 2007. «De la intervención a la re-articulación: trabajo colaborativo desde políticas culturales». [Mensaje en un blog] http://javierrodrigomontero.blogspot.com/2010/04/de-laintervencion-la-re-articulacion.html.
  • Rodrigo, Javier. 2011. «Políticas de colaboración y prácticas culturales: redimensionar el trabajo del arte colaborativo y las pedagogías». [Mensaje en un blog] https://bit.ly/2sklrRs
  • Romero-Frías, Esteban, Robinson García, Nicolás. 2017. «Laboratorios sociales en universidades: Innovación e impacto en Medialab». Revista Comunicar, Vol. XXV, n.º 51.
  • Rosales, Carlos. 2009. «Aprendizaje formal e informal con medios Pixel-Bit». Revista de Medios y Educación, n.º 35: 21-32. Universidad de Sevilla, España.
  • Salaris, Claudia. 1990. «Le futurisme et la publicité». En Art & Pub. Art & Publicité 1890-1990. París: Éditions du Centre Pompidou. Pp. 180-197.
  • Sánchez, José Manuel. 2011. La nueva ilustración: ciencia, tecnología y humanidades en un mundo interdisciplinar. Oviedo: Nobel.
  • Sangrà, Albert y Steve Wheeler. 2013. «Nuevas formas de aprendizaje informales: ¿O estamos formalizando lo informal?» En: «La informalización de la educación». Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC) 1(10): 107-115. http://dx.doi. org/10.7238/rusc.v10i1.1689
  • Serra, Artur. 2010. «Citilabs: ¿Qué pueden ser los laboratorios ciudadanos?» La Factoría: 45- 46.
  • Toffler, Alvin .1980. The Third Wave. Nueva York: William Morrow and Company, Inc.
  • VV. AA. 2002. El número y la Mirada. Barbadillo y el Centro de Cálculo de la Universidad de Madrid. Córdoba: Caja San Fernando.