Creciendo con las emocionesinteligencia emocional de la niñez a la adolescencia

  1. Isidro de Pedro, Ana Isabel 1
  2. Muriel Fernández, Mónica 2
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

  2. 2 Educadora Social
Zeitschrift:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Datum der Publikation: 2020

Titel der Ausgabe: CRECIMIENTO PSICOLÓGICO Y AFRONTAMIENTO DE LA MADUREZ

Ausgabe: 2

Nummer: 1

Seiten: 137-148

Art: Artikel

DOI: 10.17060/IJODAEP.2020.N1.V2.1837 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Zusammenfassung

More and more educational centers are including, in their curricula, spaces for Emotional Education. Likewise, there has been a notable increase in the interest of families to know and implement this aspect in the educational development of their children. For this reason, we consider that it is both interesting and relevant to know the development of the temporal evolution of Emotional Intelligence during childhood and adolescence through the Emotional Education. For that, a study has been carried out in which the basic elements of Emotional Intelligence are observed with the aim of both analyzing and comparing their temporal evolution in a setting of  Formal Education. To that purpose, following a quantitative methodology, an ad hoc questionnaire was designed, which was applied to a sample (n = 179) of schoolchildren between 9 and 16 years old, pertaining to grades from the 4th to the 6th of Primary Education and also from the 1st to the 4th grades of Secondary School.

Bibliographische Referenzen

  • Albaladejo, N., Algarra, L. D., Almendros, I., Barba, M. I., Bellod, N., Brotons, A., Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Madrid: Editorial Síntesis.
  • Bisquerra, R. (2010). Educación Emocional y Bienestar. Madrid: Wolters Klumer.
  • Bisquerra, R. (sin fecha). Rafael Bisquerra. Recuperado de: http://www.rafaelbisquerra.com/es/biografia/publicaciones/articulos/101-educacion-emocional-competencias-basicas-para-vida/208-concepto-emocion.html
  • Bisquerra, R., Martínez, F., Obiols, M. y Pérez, N. (2006). Evaluación de 360º: Una aplicación a la educación emocional. Revista de Investigación Educativa, (24) 1, 187-203.
  • Domínguez Ramos, J. (2017). Educación Emocional para la resolución de conflictos en la escuela: Una aproximación desde la educación social. Intervención Psicosocioeducativa en la Desadaptación Social, 10, 11-22.
  • Garaigordobil, M. (2018). La educación emocional en la infancia y la adolescencia. Participación Educativa, 5 (8), 107-127.
  • Sterrett, E. (2000). Guía del directivo para la inteligencia emocional de la gestión al liderazgo. Madrid: Editorial Centro de Estudios Ramón Areces Ítems en común de los cuestionarios de Educación Primaria y Secundaria.