La modernidad o el drama de la identidadmáscara, lenguaje y memoria en Persona, de Ingmar Bergman.

  1. Vázquez Couto, David 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revista:
Daimon: revista internacional de filosofía

ISSN: 1130-0507 1989-4651

Any de publicació: 2016

Títol de l'exemplar: Filosofía y cuerpo desde el pensamiento greco-romano hasta la actualidad. En memoria de Rocío Orsi Portalo

Número: 5

Pàgines: 347-356

Tipus: Article

DOI: 10.6018/DAIMON/271991 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Altres publicacions en: Daimon: revista internacional de filosofía

Resum

Persona (1966), by Ingmar Bergman, speculates about the absence of an essence, vain promise of a veiled idea behind the individual converted into an image of himself. To discern the being from the appearing and the thinking from the saying between reflections that are lost through the dark terrain of language awakens the consciousness of the communicative abyss that condemns man to a perpetual solitude. The man, actor and spectator of life, constructs the story of his existence following the fragile traces of memory. Persona is the conflict between the face and the mask; the modern drama of identity locked in the image that conceals dissimulates the truth of nothingness.

Referències bibliogràfiques

  • Belting, H. (2007), Antropología de la imagen, Madrid, Katz.
  • Bergman, I. (2007), Imágenes, Barcelona, Tusquets.
  • Bergman, I. (1994), Niños del domingo, Barcelona, Tusquets.
  • Björkman, S., Manns, T. y Sima, J. (1973), Conversaciones con Ingmar Bergman, Barcelona, Anagrama.
  • Gombrich, E. H. (1996), «La máscara y la cara: La percepción del parecido fisonómico en la vida y en el arte», en: E. H. Gombrich, J. Hochberg y M. Black., Arte, percepción y realidad, Barcelona, Paidós, pp. 15-17.
  • Heidegger, M. (1987), De camino al habla, Barcelona, Serbal, 1987.
  • Hubner, L. (2007), The Films of Ingmar Bergman: Illusions of Light and Darkness, New York, Palgrave Macmillan.
  • Jung, C. G. (2007), «Dos escritos sobre psicología analítica», en: Obra Completa, vol. 7, Madrid, Trotta.
  • Jung, C. G. (2013), «Tipos psicológicos», en: Obra completa, vol. 6, Madrid, Trotta.
  • Michaels, L. (2000), «Bergman and the Necessary Illusion: An introduction to Persona», en: L. Michaels (Ed.), Ingmar Bergman´s Persona, Cambridge, Cambridge University Press, pp. 1-23.
  • Molinuevo, J. L. (2010), Retorno a la imagen. Estética del cine en la modernidad melancólica, Salamanca, Archipiélagos.
  • Napier, A. D. (1986), Masks, Transformation, and Paradox, Berkeley: University of California Press.
  • Nietzsche, F. (2001), Más allá del bien y del mal, Madrid, Alianza.
  • Nietzsche, F. (2005), La genealogía de la Moral, Madrid, Alianza.
  • Losilla, C. (2010), La invención de la modernidad. Historia y melancolía en el relato del cine, Tesis Doctoral, Universidad Pompeu Fabra.
  • Rosset, C. (2007), Lejos de mí, Barcelona, Marbot.
  • Trías, E. (1974), Drama e identidad (o bajo el signo de interrogación), Barral, Barcelona.
  • Trías, E. (2000), «Razón y religión en el fin del milenio», Revista catalana de teología, XXV, pp. 509-523.
  • Vázquez Couto, D. (2016), «Apariencias de la variación: Fisonomía y alegoría en el retrato cinematográfico de Ingmar Bergman», FOTOCINEMA. Revista Científica de Cine y Fotografía, nº 12, pp. 131-154.
  • Wolff, C. (1972), «Psycologia rationalis», en: J. École (Ed.), Christian Wolff´s Gesammelte Werke II, Abeteilung, Band 6, Hildesheim, Olms.