Imágenes para un poema autobiográfico. Documentalidad y lirismo fílmico en 'Persona', de Ingmar Bergman

  1. David VÁZQUEZ COUTO
Journal:
Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica

ISSN: 1133-3634

Year of publication: 2017

Issue Title: XVI Congreso Internacional de la Asociación Española de Semiótica y V Congreso Internacional del Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad de la Universidad del País Vasco UPV/EHU.

Issue: 26

Pages: 801-814

Type: Article

DOI: 10.5944/SIGNA.VOL26.2017.19915 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica

Abstract

In Persona (1966), Ingmar Bergman reflects on thenature of the image emphasizing its enigmatic look. Thetechnical reproductions of images simultaneous lyactas windows and barriers of the world, as the world itself, from its status as documentary object that is part of the individual and collective memory of man. In the eye of the hurricane they are reality and its representation, and more specifically, a reality subjectified expressed in a poetic film that explores the image as extra linguistic sign. In this way Bergman makes a work with its own existence, self-conscious and self-referential, which reproduces the dreams of his consciousness through the cinematographic screen.

Bibliographic References

  • BARTHES, R. (1986). Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces. Barcelona: Paidós.
  • BARTHES, R. (1989). La cámara lúcida. Barcelona: Paidós
  • BARTHES, R. (1970). “Le troisième sens. Notes de recherche sur quelques photogrammes de S. M. Eisenstein”. Cahiers du cinéma 222, 12-19.
  • BERGMAN, I. (1988). Linterna mágica. Barcelona: Tusquets.
  • BERGMAN, I (2007). Imágenes. Barcelona: Tusquets.
  • BERGMAN, I (2010). Persona. Madrid: Nórdica Libros.
  • BJÖRKMAN, S; MANNS, T. y SIMA, J. (1973). Conversaciones con Ingmar Bergman. Barcelona: Anagrama.
  • BUÑUEL, L. (1958). “El cine, instrumento de poesía”. Revista Universidad de México XIII.4, 1-15.
  • COMPANY. J. M. (1999). Ingmar Bergman. Madrid: Cátedra.
  • DELEUZE, G. (1987). La imagen-tiempo. Estudios sobre cine 2. Barcelona: Paidós Ibérica.
  • DEL RÍO, V. (2008). Fotografía objeto. La superación de la estética del documento. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
  • DULAC, G. A. (1980). “Las estéticas. Las trabas. La Cinegrafía integral”. En Fuentes y documentos del cine, J. Romaguera i Ramió y H. Alsina Thevenet (eds.), 87-95. Barcelona: Gustavo Gili. [Texto originalmente publicado en el tomo II de L´Art Cinématographique (Paris: Libraire Félix Alcan, 1927).]
  • GIMFERRER, P. (1999). Cine y literatura. Barcelona: Seix Barral.
  • GODARD, J. L. (1958). “Bergmanorama”. Cahiers du cinéma 85, 1-5.
  • KAWIN, B. F. (1978). Mindscreen: Bergman, Godard, and First-Person Film. Princeton: Princeton University Press.
  • MITRY, J. (1989). Historia del cine experimental. Madrid: Siglo XXI.
  • PÉREZ BOWIE, J. A. (2008). Leer el cine. La teoría literaria en la teoría cinematográfica. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
  • PASOLINI, P. P. y ROHMER, E. (1970). Cine de poesía contra cine de prosa. Barcelona: Anagrama.
  • SÁNCHEZ VIDAL, A. (1991). Luis Buñuel. Madrid: Cátedra.
  • SONTAG, S. (2007). Estilos radicales. Barcelona: Debolsillo.
  • STEENE, B. (2000). “Bergman´s Persona through a Native Mindscape”. En Ingmar Bergman´s Persona. Lloyd Michaels (ed.), 24-44. Cambridge: Cambridge University Press.
  • VIGO, J. (1980). “El punto de vista documental”. En Fuentes y documentos del cine, J. Romaguera i Ramió y H. Alsina Thevenet (eds.), 127-131. Barcelona: Gustavo Gili.
  • WOOD, R. (1969). Ingmar Bergman. London: Studiovista.