La aventura interminablealgunas claves sobre la motivación y los procesos de lectura

  1. Santiago Sevilla Vallejo 1
  1. 1 Universidad de Alcalá
    info

    Universidad de Alcalá

    Alcalá de Henares, España

    ROR https://ror.org/04pmn0e78

Journal:
Revista Cálamo FASPE

ISSN: 1136-9493

Year of publication: 2018

Issue: 66

Pages: 1-6

Type: Article

More publications in: Revista Cálamo FASPE

Abstract

There is a consensus about the importance of promoting an adequate reading comprehension among our students. This objective is a big challenge that connects psychological processes, linguistic and pragmatic contents and pedagogical implementations that foster motivation and knowledge of reading processes. In this paper, we study the state-of-the-art and we apply it to The neverending story, which exemplifies the hole reading process: from the first impulse to rethink oneself life, through the identity growth to a solution of oneself problems.

Bibliographic References

  • Alonso Tapia, Jesús, Carriedo López, Nuria, González Alonso, Elena y Mateos Sanz, María del Mar (1992): Leer, comprender y pensar: nuevas estrategias y técnicas de evaluación, Madrid, Secretaria General Técnica.
  • Alonso Tapia, Jesús (2005):“Claves para la enseñanza de la comprensión lectora”, en Revista de Educación, núm. extraordinario de 2005, pp. 63-93.
  • Arenas Kohler, Michelle (2017): “La Historia Interminable. ¿Cómo se desarrolla la identidad del protagonista?”. https://www.researchgate.net publication /317687817_ La_Historia_Interminable_Como_se_desarrolla_la_identidad_ del_protagonista [23/06/2017]
  • Del Río, Pablo y Álvarez, Amelia (1997): “¿Saber o comportarse? El desarrollo y la construcción de la directividad”, en Amelia Álvarez (ed.), Hacia un currículum cultural.La vigencia de Vygotski en la educación, Madrid, Fundación Infancia y Aprendizaje, pp. 101-131.
  • Ende, Michael (1979): La historia interminable, Barcelona, Círculo de lectores.
  • Esteban-Guitart, Moisès, Nadal, Josep María, y Vila, Ignasi: “La construcción narrativa de la identidad en un contexto educativo intercultural”, en Límite, 2010, 5, 21, pp. 77-94.
  • Filmer, Kath (1992): Scepticism and Hope in Twentieth Century Fantasy Literature, Ohio, Bowling Green State University Popular Press.
  • Jacoby, Rebecca (2003): “The neverending story: a model for the ‘work of hope’”. Rebecca Jacoby y Giora Keinan. Between Stress and Hope: From a Disease-Centered to a Health Centered Perspective, Londres, Praeger.
  • Kidd, David Comer y Castano, Emanuele: “Reading Literary Fiction Improves Theory of Mind”, en Science, 2013, 342, pp. 377-380.
  • Martín Garzo, Gustavo (2003):“La literatura como fascinación”. Bibliotecas para todos: la lectura y los servicios especializados, Madrid, Actas de las Jornadas de Bibliotecas infantiles, juveniles y escolares, pp. 13-28.
  • Martínez Albarrán, Rocío (2016): Importancia de la comprensión lectora en formación profesional. Un marco teórico para la enseñanza, Trabajo de Fin de Máster, URJC.
  • Nikolajeva, Maria: “Comparative Children’s Literature: What is There to Compare?”, en Papers: Explorations into Children's Literature, Junio 2008, 18, 1, pp. 30-40. Nikolajeva, Maria: “Navigating Fiction: Cognitive-Affective Engagement with Place in Children’s Literature”, en Breac. A Digital Journal of Irish Studies, 2016.
  • Ricoeur, Paul: “La vida: un relato en busca de narrador”. En Agora: papeles defilosofía, 2006, 25, 2, pp. 9-22.
  • Schaefer, Tatjana: “‘Do what you wish or wish what you want?’ Michael Ende’s Fantastica and Rudolf Steiner’s Moral Imagination”, en Papers: Explorations into Children's Literature, Diciembre 2008, 18, 2, pp. 28-34.
  • Sevilla Vallejo, Santiago (2016): “Development of linguistic skills: comprehension and oral expression, comprehension and written expression. Communicative competence in English”. Cuerpo de maestros. Inglés. Temario, Madrid, CEP editores.
  • Sevilla Vallejo, Santiago (2017a): Cómo escribir ficciones según Gonzalo Torrente Ballester, Saarbrücken, Editorial Académica Española.
  • Sevilla Vallejo, Santiago (2017b): “Why should teachers tells stories at class? Narration for Educative and Identity Purposes”, Javier F. García, Teresa de León y Eduardo Orozco (eds.), Las tecnologías de la información y comunicación para la innovación y el desarrollo, Madrid, Alexandria Library.
  • Stegner, Wallace (2013): En lugar seguro, Barcelona, Libros del Asteroide.