Experiencia piloto para incorporar la ética informática de forma transversal en el Grado de Ingeniería Informática

  1. Alicia García Holgado 1
  2. Francisco J. García Peñalvo 1
  3. Roberto Therón 1
  4. Andrea Vázquez Ingelmo 1
  5. Adriana Gamazo 1
  6. Carina S. González González 2
  7. Rosa María Gil Iranzo 3
  8. Ismar Frango Silveira 4
  9. Marc Alier Forment 5
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info
    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

    Localització geogràfica de l'organització Universidad de Salamanca
  2. 2 Universidad de La Laguna
    info
    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

    Localització geogràfica de l'organització Universidad de La Laguna
  3. 3 Universitat de Lleida
    info
    Universitat de Lleida

    Lleida, España

    ROR https://ror.org/050c3cw24

    Localització geogràfica de l'organització Universitat de Lleida
  4. 4 Universidade Presbiteriana Mackenzie
    info
    Universidade Presbiteriana Mackenzie

    São Paulo, Brasil

    ROR https://ror.org/006nc8n95

    Localització geogràfica de l'organització Universidade Presbiteriana Mackenzie
  5. 5 Universitat Politècnica de Catalunya
    info
    Universitat Politècnica de Catalunya

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/03mb6wj31

    Localització geogràfica de l'organització Universitat Politècnica de Catalunya
Llibre:
Innovaciones docentes en tiempos de pandemia. Actas del VI congreso internacional sobre aprendizaje, innovación y cooperación, CINAIC 2021
  1. María Luisa Sein-Echaluce Lacleta (coord.)
  2. Ángel Fidalgo Blanco (coord.)
  3. Francisco José García Peñalvo (coord.)

Editorial: Servicio de Publicaciones ; Universidad de Zaragoza

ISBN: 978-84-18321-17-7

Any de publicació: 2021

Pàgines: 431-436

Congrés: Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Cooperación (6. 2021. Madrid)

Tipus: Aportació a un congrés

Objectius de Desenvolupament Sostenible

Resum

A number of ethical implications related to the impact that such development may have on human and social values must be taken into account when undertaking any software development. In this sense, according to the ACM/IEEE-CS Computer Science Curriculum 2013, graduates must be able to recognise the social, legal, ethical and cultural issues inherent to the discipline of computer science. This work describes a teaching innovation experience whose objective is to incorporate the ethical aspects related to software development in the Degree in Computer Engineering through a SPOC (Small Private Open Course). For this purpose, a set of online talks have been carried out around the SPOC's topics, in order to create a set of video pills at the end of the course.