FM y los cuentos para el final del alfabetofragmentaciones identitarias en X, Y y Z

  1. Daniel Escandell-Montiel
Journal:
RILCE: Revista de filología hispánica

ISSN: 0213-2370

Year of publication: 2021

Issue Title: De la microficción a la ficción totalizadora: fragmentarismo y fractalidad en el relato contemporáneo español (Carmen Morán Rodriguez, ed.)

Volume: 37

Issue: 3

Pages: 1047-1065

Type: Article

DOI: 10.15581/008.37.3.1047-65 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: RILCE: Revista de filología hispánica

Abstract

The short story book Cuentos de X, Y y Z offers a series of short or very short stories in which the main characters are referred to exclusively with those letters. In the analysis of this compilation of stories, I analyze this resource through the fractal implications that derive from the recursion of some variables used as substitutes for the names of characters that are repeated in a systematic way. I submit that this element, in combination with the semionautic reception of the work, makes the reader look for new relationships and significant combinations, which directly influences the conceptualization of the characters throughout the reading process. This leads the conclusion that it is due to these two factors that a particular and individual perception of the identity of the characters that are used as the protagonist trio is produced.

Bibliographic References

  • Apablaza, Claudia. “Prólogo: una estrategia de exilio permanente”. Voces -30: nueva narrativa latinoamericana 2014. Ed. Claudia Apablaza. Santiago de Chile: Patagonia, 2014. 11-21.
  • Bourriaud, Nicolas. Postproduction: Culture as Screenplay. How Art Reprograms the World. New York: Lukas & Sternberg, 2005.
  • Chatellus, Adélaïde de. “Del cuento hispanoamericano a las formas breves en lengua castellana: hacia lo universal”. Literatura más allá de la nación: de lo centrípeto y lo centrífugo en la narrativa hispanoamericana del siglo XXI. Eds. Francisca Noguerol, María Ángeles Pérez López, Ángel Esteban y Jesús Montoya Juárez. Madrid: Iberoamericana/Frankfurt am Main: Vervuert, 2011. 155-65.
  • Eftekhari, Ali. “Fractal Geometry of Literature: First Attempt to Shakespeare’s Works”. ArXiv (2004). 14 de noviembre de 2020. .
  • Escandell Montiel, Daniel. Cardo de nodo: cartografía fragmentaria de la escritura en red. Valladolid: Universidad de Valladolid, 2020.
  • Fernández Porta, Eloy. Homo Sampler: tiempo y consumo en la Era Afterpop. Barcelona: Anagrama, 2008.
  • Frame, Michael. “Structural Fractals in Literature”. Fractal Geometry (s.f.). 10 de octubre de 2020. .
  • Gallese, Vittorio, Luciano Fadiga, Leonardo Fogassi y Giacomo Rizzolatti. “Action Recognition in the Premotor Cortex”. Brain 119 (1996): 553-609.
  • Garzón, Adela, y Julio Seoane. “La memoria desde el procesamiento de información”. Psicología cognitiva y procesamiento de la información. Eds. Isidoro Delclaux y Julio Seoane. Madrid: Pirámide, 1982. 116-39.
  • Goldsmith, Kenneth. Uncreative Writing: Managing Language in the Digital Age. New York: Columbia UP, 2011.
  • Maremar, Fernando (FM). Cuentos de X, Y y Z. Madrid: Lengua de Trapo, 1997.
  • Mitchell, Kerry. The Fractal Art Manifesto (1999). 1 de octubre de 2020. .
  • Mora, Vicente Luis. “Fragmentarismo y fragmentalismo en la narrativa hispánica actual”. Diario de lecturas (2015). 3 de septiembre de 2020. .
  • Noguerol, Francisca. “Barroco frío: simulacro, ciencias duras, realismo histérico y fractalidad en la última narrativa en español”. Imágenes de la tecnología y la globalización en las narrativas hispánicas. Eds. Ángel Esteban y Jesús Montoya. Madrid: Iberoamericana/Frankfurt am Main: Vervuert, 2013. 17-32.
  • Pareyón, Gabriel. “Fractal Theory and Language: The Form of Macrolinguistics”. Form and Symmetry: Art and Science (7th Interdisciplinary Symmetry Congress and Exhibition of ISIS-Symmetry). Eds. Claudio Guerri y Patricia Muñoz. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires, 2007. 374-77.
  • Pérez, Juan Manuel. “Tres tratados sobre Oulipo: de los Manifiestos, de los Laberintos, de los Artefactos”. Academia.edu (2018). 10 de noviembre de 2020. .
  • Piccoli, Héctor A. “Manifiesto fractal”. Libros y Bitios (2002). 3 de septiembre de 2020. .
  • Pollard-Gott, Lucy. “Fractal Repetition Structure in the Poetry of Wallace Stevens”. Language and Style 19 (1986): 233-49.
  • Shanon, Benny. “Fractal Patterns in Language”. New Ideas in Psychology 11.1 (1993): 105-09.
  • Shattuck, Roger. The Innocent Eye. Boston: Museum of Fine Arts Publications, 1984.
  • Skarda, Christine A., y Walter J. Freeman. “How Brains Make Chaos in Order to Make Sense of the World”. Behavioral and Brain Sciences 10 (1987): 161-95.
  • Talens, Jenaro. El sujeto vacío: cultura y poesía en el territorio Babel. Madrid: Universitat de València/Cátedra, 2000.
  • Zavala, Lauro. “Fragmentos, fractales y fronteras: género y lectura en las series de narrativa breve”. Revista de Literatura 66.131 (2004): 5-22.
  • Zavala, Lauro. Una conclusión para empezar: fragmentos, detalles y fractales. El ojo en el caleidoscopio. Ciudad de México: UNAM, 2006.